Piata de mobila scade sub nivelul din 2005

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Piata de mobila se va reduce în acest cu 27%, la 820 de milioane de euro, conform studiului “Piata Mobilei, România, 2004-2013”, efectuat de firma de cercetare InterBiz Group. Principalele cauze sunt reducerea productiei, a numarului de locuinte finalizate si a tranzactiilor imobiliare.

Anul trecut, productia de mobila s-a redus cu 16%, urmând ca în acest situatia sa se înrautateasca. Principalul segment de piata care va fi mai putin afectat în 2009 este reprezentat de vânzarile pentru spatii de birouri, pentru cazare turistica, complexurile comerciale si de recolarile de spatiile de productie. "Numarul casatoriilor a crescut de la 143.000 în 2002 la 189.000 în 2007 si a scazut la 150.000 în 2008. În urma analizei, s-a observat o corelare puternica între numarul casatoriilor si vânzarile de mobila", subliniaza InterBiz Group. Scaderea drastica a sectorului rezidential, constructiile noi urmând sa se reduca cu 9% în 2009, iar tranzactiile imobliare cu 33%, la care se adauga înasprirea conditiilor de creditare au ca efect diminuarea vânzarilor.

Productia interna de mobila este puternic concurata de importuri. În ultimii patru ani, ritmul anual de crestere al importurilor a fost de 33%, a productiei de 5%, iar exporturile au avansat cu 7%. Valoric, volumul importurilor s-a triplat de la 150 de milioane euro în 2004, la 470 de milioane de euro în 2008. Pentru prima data, în 2008, vânzarile de mobila din import au fost mai mari decât cele din productia autohtona, importurile reprezentând 53% din piata, iar productia autohtona 47%. Analiza releva ca intrarea pe piata a companiilor Ikea si Kika pe segmentele mediu si economic, cu o politica agresiva de preturi, a fortat multi jucatori sa se repozitioneze.
 
"Românii sunt deja obisnuiti cu conceptul de «Do-It-Yourself», asadar conceptul de «Ready-To-Assembly» promovat de Ikea si Kika nu este un element de noutate absoluta. În schimb, mizeaza pe «JIT (just-in-time) delivery» ceea ce conduce la cresteri accentuate ale vânzarilor în lunile noiembrie si decembrie si venituri suplimentare din servicii (transport, asamblare)", potrivit firmei de cercetare InterBiz Group.

Caracteristica pietei românesti de mobila o reprezinta polarizarea pe segmentele economic si de lux. Lider pe segmentul mediu pentru locuinte este Mobexpert, care detine o cincime din piata, fiind urmat de Elvila, Ikea, Staer si Ikea. Segmentul economic este reprezentat de firme mici, care în general au mai putin de 50 de salariati si activeaza la nivel local.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite