Piaţa lactatelor rămâne cu tot mai puţini jucători independenţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Din primele cinci companii care au afaceri în domeniu, doar una singură mai este din România Multinaţionalele văd tot mai atractivă piaţa autohtonă a lactatelor, care are un potenţial

Din primele cinci companii care au afaceri în domeniu, doar una singură mai este din România

Multinaţionalele văd tot mai atractivă piaţa autohtonă a lactatelor, care are un potenţial de creştere de 20% pe an. Ultima companie străină intrată în România este Lactalis, numărul unu în Europa şi doi în lume, care a preluat La Dorna.

Pe piaţa românească a lactatelor au venit toţi jucătorii mari din afară, ultimul intrat fiind grupul francez Lactalis, care a preluat La Dorna. Francezii au tatonat terenul încă din 2003, dar atunci nu s-au înţeles cu patronul grupului, omul de afaceri Jean Valvis. În această iarnă, lucrurile s-au schimbat. "M-a determinat să vând determinarea cumpărătorului.

A fost un deal în care s-a ţinut cont şi de viitorul societăţii", ne-a declarat Valvis. Fondatorul companiei susţine că afacerea ajunsese la un moment în care avea nevoie de infrastructura şi cercetarea unei multinaţionale. "E o chestie de ordin de mărime. Trebuie să intre departamentele de cercetare, de infrastructură. E o altă perspectivă", spune Valvis. Suma nu a fost făcută publică, dar afacerea este estimată la aproape 90 milioane de euro.

Lactalis va aprelua atât Dorna SA, Dorna Lactate şi Dorna Helas, firma grecească de distribuţie. Potrivit lui Jean Valvis, francezii vor continua dezvoltarea fermelor de vaci şi, pe lângă cele 155 de unităţi existente, vor realiza încă 150.

Francezii erau prezenţi în Moldova, iar intrarea pe piaţa din România li s-a părut atractivă. "La Dorna reprezintă în România o puternică tradiţie a produselor de calitate, o marcă, ce a fost construită şi deja consolidată de-a lungul anilor.

Vom dezvolta această companie deja organizată pe principii compatibile cu cele ale grupului nostru", declară preşedintele Grupului Lactalis, Emmanuel Besnier, într-un comunicat de presă.

Grupul Lactalis are sediul în Laval, Mayenne, în vestul Franţei şi este prezent în peste 150 de ţări din întreaga lume. Compania are o cifră de afaceri de 9,6 miliarde euro, un număr de 33.500 de angajaţi şi aproximativ 125 de platforme industriale. Printre mărcile Lactalis se numără: President, Galbani, Lactel şi Rochefort-Societe.

Albalact nu este încă de vânzare

La Dorna are un număr de 1.200 angajaţi pe opt platforme industriale de producţie şi a realizat o cifră de afaceri de 40 milioane de euro în 2007. În prezent, colectează aproximativ 35 milioane de litri de lapte. Prin această achiziţie, Grupul Lactalis este activ deja în Serbia, Moldova, Ucraina şi Grecia, unde Grupul La Dorna a dezvoltat propria-i structură de distribuţie şi vânzări.

Albalact, singurul procesator autohton din primii cinci ani, nu a rămas nici el neofertat de către marii producători de lactate. Numai că preşedintele Albalact, Raul Ciurtin, spune că piaţa are un potenţial uriaş de creştere şi că în perioada următoare nu se gândeşte să vândă, cu toate că se va afla în competiţie cu cei mai mari jucători în domeniu.

Anul trecut, compania a înregistrat o creştere de 50% şi pentru acest an perspectiva este cel puţin de tot atât. Pentru acest an, ţinta Albalact este locul trei, după Friesland şi Danone, în condiţiile în care în anii trecuţi mai avea în faţă pe Hochland şi La Dorna.

Piaţa de lactate este evaluată acum la peste 1 miliard de euro şi va creşte cu 20% pe an. Ciurtin spune că motorul ei de creştere în viitorul apropiat va fi trecerea de la vânzările mai mult sau mai puţin legale din pieţe la cele din supermarketuri, pe măsură ce ţăranii vor vinde tot mai puţin lapte la pet.

De la lapte la vin şi energie eoliană

Jean Valvis (foto) spune că va continua să dezvolte alte businessuri: cereale pentru micul dejun, vin şi energie eoliană. În 2007 a luat în concesiune 7.000 de hectare de teren agricol în Insula Mare a Brăilei şi anul acesta vrea să pornească producţia.

"Dorim să facem un model şi vrem să devenim numărul 1 pe piaţa cerealelor pentru micul dejun", declară Valvis. În 2006, a preluat Vitipomicola Sâmbureşti, i-a plătit toate datoriile societăţii către stat şi acum se pregăteşte de noi investiţii.

"Am investit deja 6 milioane şi vom investi încă pe atât în doi ani", susţine Valvis. Dar cel mai nou business în care va intra este energia eoliană, care acum se află la nivel de idee, proiectul urmând să fie dezvoltat în două luni cu un partener din străinătate. Investiţiile în acest domeniu se ridică la câteva sute de milioane de euro.

Lactalis privită cu neîncredere de fermieri

Lactalis ar putea reprezenta o mare oportunitate pentru crescătorii de vaci care îşi vând cota de lapte, spune preşedintele Sindicatului Crescătorilor de Taurine, Costel Caraş. Dar fermierii privesc cu neîncredere spre grupul francez şi spun că se vor convinge în timp de seriozitatea companiei, în funcţie de politica utilizată la achiziţionarea laptelui.

Costel Caraş ne-a declarat că la început fiecare investitor străin a reprezentat o oportunitate de vânzare a laptelui pentru crescătorii locali. Numai că visul frumos s-a terminat după ce aceştia au oferit un preţ derizoriu la achiziţie.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite