Piaţa ambalajelor va depăşi un miliard de euro în 2007

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Anul viitor se prevede o creştere pe toată gama de ambalaje, dar în special pe sectorul etichetelor. Piaţa românească a ambalajelor se află în plină dezvoltare. Puterea de cumpărare a

Anul viitor se prevede o creştere pe toată gama de ambalaje, dar în special pe sectorul etichetelor.

Piaţa românească a ambalajelor se află în plină dezvoltare. Puterea de cumpărare a românilor s-a dovedit că are o singură ţintă: produsele cu etichete sau ambalaje cât mai estetice. Pentru anul viitor, specialiştii se aşteaptă ca acest sector de activitate să înregistreze o creştere de 15 procente.

Deşi despre piaţa ambalajelor se poate spune că are o oarece tradiţie încă de pe vremea în care cartonul pentru împachetat se tăia cu fierăstrăul manual, până în urmă cu şapte ani, mediul de afaceri nu prea a acordat importanţa cuvenită. Poate şi pentru că în România fabricile uitaseră cuvântul producţie.

Odată ce economia a început să mişte din degete, revenindu-şi greu din paralizia făcută pe fond de neadaptare la capitalism, producătorii români au învăţat că oricât de bune ar fi propriile produse, fără un ambalaj "sexy", tot efortul se dovedeşte a fi în zadar.

Specialiştii din piaţă susţin în prezent că producţia de ambalaje este încă redusă comparativ cu media înregistrată în Uniunea Europeană, dar ea va avea un trend crescător, ajutată în principal de creşterea veniturilor populaţiei, care a devenit mult pretenţioasă preferând produsele cu ambalaje cât mai atrăgătoare.

"Consumul anual de ambalaje este încă redus, situat undeva la 0,8 metri pătraţi pe fiecare cap de locuitor, de exemplu, pentru etichetele autoadezive care se folosesc la şampon sau sticlele de vin. Nivelul este cu mult sub cel înregistrat de ţări ca Cehia, Polonia sau Ungaria, unde media este de cinci metri pătraţi", a declarat, ieri, Octav Preoteasa, directorul general al OP Consulting, consultant pe piaţa echipamentelor producţiei de ambalaje.

Ritm alert de dezvoltare

Deci, România are de recuperat mult în comparaţie cu vestul Uniunii Europene. Aproape douăzeci de metri pătraţi pentru consumul de ambalaje al fiecărui cetăţean. "Piaţa va înregistra o creştere importantă în perioada următoare, pentru că aceasta se va dezvolta aproape în egală măsură cu creşterea puterii de cumpărare a românilor, ceea ce va face ca producătorii să se bată pe etichete şi ambalaje de bună calitate", susţine Albert Smirnov, director în cadrul Bobst Group, producător internaţional de echipamente pentru fabricarea ambalajelor. Previziunile sunt confirmate şi de consultanţii de la OP Consulting.

"La sfârşitul acestui an, piaţa va trece pragul de un miliard de euro, dacă luăm în calcul şi procentul de 30% la care a ajuns valoarea importurilor. Anul viitor se prevede o creştere pe toată gama de ambalaje, dar în special pe sectorul etichetelor, între 10 şi 15%", arată preşedintele companiei Octav Preoteasa. Potrivit acestuia, importurile deţin o pondere importantă din cauza faptului că echipamentele costă destul de mult, iar producătorii autohtoni de ambalaje sunt puţini şi au termene de execuţie relativ lungi.

În aceste condiţii, clienţii preferă să importe din Italia, Turcia, Franţa sau Grecia", a precizat Octav Preoteasa. "O linie întreagă de producţie ambalaje poate ajunge să coste între două şi cinci milioane euro. Este o adevărată întreprindere pe roţi, iar costurile producătorilor sunt suplimentate şi de şcolarizarea personalului. E de remarcat faptul că, deşi şcoli de tipografie nu prea mai găseşti în România, un profesionist în domeniu poate ajunge la un nivel al veniturilor lunare de aproximativ două mii de euro", ne-a precizat Preoteasa.

Companie pentru colectarea deşeurilor

Pentru a uşura activitatea de colectare a deşeurilor proprii, un număr de câteva companii internaţionale prezente pe piaţa autohtonă, precum Coca-Cola, Tetra-Pakm sau Unilever, au înfiinţat în urmă cu aproximativ patru ani firma Eco-Rom Ambalaje. Societatea are misiunea de a recicla deşeurile care sunt imprimate cu bulina verde, după modelul Uniunii Europene.

>> Consumul anual de ambalaje este încă redus, situat undeva la 0,8 metri pătraţi pe fiecare cap de locuitor
Octav Preoteasa,
director general al OP Consulting

Reciclarea ambalajelor, un proces dificil

Potrivit normelor comunitare, România trebuie să se îngrijească pentru ca producătorii de ambalaje, indiferent de natura acestora, să recupereze minimum de jumătate din ambalajele puse în circulaţie.

Astfel, fiecare producător ar trebui să declare autorităţilor în fiecare lună cantitatea de deşeuri pe care au lansat-o pe piaţă. În acelaşi timp, ţara noastră trebuie să facă dovada recuperării a cel puţin 50% din deşeuri şi să recicleze 25% din acest volum pentru fiecare tip de ambalaje.

Cartonul ondulat, regele ambalajelor

Ponderea cea mai importantă o are cartonul ondulat, cu producţie de aproximativ 300 milioane de euro în acest an. Acesta este urmat de cartonul duplex, în România valoarea producţiei ajungând, până la sfârşitul acestei luni, la un nivel de 250 milioane de euro.

Etichetele autoadezive contribuie cu 150 milioane de euro, nivel apropiat de piaţa ambalajelor flexibile, cum ar fi pungile sau ambalajul croasantelor.

Potenţialul de dezvoltare a pieţei ambalajelor a început să-şi arate colţii şi în România, unde se aşteaptă o creştere pentru anul viitor care va depăşi cu mult pragul unui miliard de euro

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite