Patronatele se plâng în parlament de monopolul marilor supermarketuri

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Deputaţii au început audierile în cazul anchetei privind acuzaţiile de concurenţă neloială şi poziţie monopolistă practicate de marile magazine

Producătorii din industria alimentară cer marilor retaileri prezenţi în România transparenţă în ceea ce priveşte modul de compunere a preţului la raft şi solicită autorităţilor să-i protejeze de anumite obligaţii impuse de unele supermarketuri. Patronatele din industria alimentară susţin că aceste măsuri ar putea duce şi la scăderea preţurilor finale.

În comisia pentru politică economică, reformă şi privatizare din Camera Deputaţilor au început ieri audierile patronatelor în ancheta privind acuzaţiile de concurenţă neloială şi practică monopolistă practicate de supermarketuri. “În momentul în care creşte transparenţa în privinţa modului de compunere a preţului la raft vor exista condiţii ca preţurile să scadă”, a declarat directorul executiv al Asociaţiei Patronale Române din Industria Laptelui (APRIL), Valentin Blănaru.

„Preţurile mici” falimentează magazinele de cartier


Reprezentanţii patronatelor au cerut astfel deputaţilor adoptarea unei reglementări care să îi protejeze de obligaţia de a vinde produse magazinelor de “cartier” cel puţin la acelaşi preţ ca supermarketurilor. “Noi cerem definirea preţului de cumpărare de către retailer, care să fie format din preţul de listă al produsului şi taxele impuse de respectivul lanţ”, a afirmat şi Ştefan Pădure, reprezentant al Romalimenta. Potrivit patronatelor, producătorii care vând produse la preţuri mai mici altor magazine decât supermarketurilor cu care au încheiat contract sunt penalizate şi pierd contractele.

 “Deci, producătorul vinde cu 14 lei şi magazinului de proximitate, care este nevoit să pună un adaos comercial. Astfel, el va vinde consumatorului cu un preţ mai mare decât retailerul şi pierde clienţi”, a mai spus Pădure.

Firmele din panificaţie plătesc peste 20 de taxe


Potrivit preşedintelui patronatului Rompan, Aurel Popescu, firmele din panificaţie care vând prin marii retaileri suportă peste 20 de tipuri de taxe. Printre acestea, el a citat taxa de înlocuire produs (50-100 euro), taxa de remodelare magazin (2.000-3.000 euro), taxa pentru revistă (200-1.000 euro), taxa de capăt de raft (2.000-3.000 euro), taxa de listare (100-300 euro). Întârzierea la plata contractelor şi imposibilitatea de a verifica dacă retailerii au prestat serviciile pentru care au cerut taxe sunt alte nemulţumiri exprimate de patronate.

Condiţiile impuse de supermarketuri nu îi nemulţumesc doar pe producătorii alimentari, ci şi pe cei din industria uşoară. Maria Grapini, preşedintele Federaţiei Sindicale din Industria Uşoară spune că, deşi supermarketurile comandă producătorilor de textile un anumit sortiment de produs şi o anumită cantitate, nu îşi asumă această producţie, întrucât tot producătorul suportă costurile aferente mărfii nevândute.

O altă nemulţumire a patronatelor se referă la atitudinea Consiliului Concurenţei. “De fiecare dată când am luat o poziţie am fost ameninţaţi că intrăm noi sub incidenţa legii. Tuturor le e frică de Consiliul Concurenţei, care ar putea interpreta că încercăm noi să ne înţelegem. Când aud de Concurenţă, intră în panică”, a spus ieri preşedintele Romalimenta, Sorin Minea.

Audierile continuă săptămâna viitoare

Ancheta parlamentară va continua şi săptămânile următoare. “Nu am terminat audierile şi nu putem să ne antepronunţăm în acest domeniu, unde am cerut şi audierea reprezentanţilor supermarketurilor şi a consumatorilor. Apoi vom vedea dacă este vorba despre o încălcare a legii sau despre specularea unor lacune legislative”, a explicat preşedintele comisiei de specialitate, Mihai Tudose. Acesta speră ca problemele să fie rezolvate până la mijlocul lunii mai. Săptămâna viitoare, Comisia pentru politică economică îi va audia pe reprezentanţii supermarketurilor.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite