Până să cumpărăm un televizor, ne gândim de trei ori

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Până să cumpărăm un televizor, ne gândim de trei ori
Până să cumpărăm un televizor, ne gândim de trei ori

Până anul trecut, românii se răsfăţau la shopping, crezând că au resurse nelimitate. Acum au devenit mult mai atenţi la propriul buget. Recesiunea şi limitarea creditării au înjumătăţit afacerile retailerilor de electrocasnice, care estimează că piaţa îşi va reveni de-abia în anul 2011.

Comportamentul consumatorilor din România s-a schimbat foarte mult odată cu apariţia crizei economice. Dacă până anul trecut românii nu se consultau cu familia ori cu colegii de serviciu atunci când îşi cumpărau obiecte electrocasnice, acum verifică de cel puţin trei ori ofertele de preţuri, iar toate deciziile în materie de shopping le fac împreună cu cei apropiaţi. Până în 2008, cumpărătorii spuneau „experimentăm, mai mult e mai bine, risipim şi avem resurse inepuizabile“.

În prezent, aceiaşi oameni spun, când sunt la cumpărături, că „mai puţin e mai bun, reparăm, decidem cu familia şi avem resurse limitate“, potrivit unei cercetări realizate de compania Daedalus.

„Înainte vindeam volume foarte mari de marfă. Acum, alegerea a devenit mult mai importantă“, consideră Cristian Moanţă, directorul de marketing al grupului Altex. El a completat că retailerii investesc din ce în ce mai mult în educarea angajaţilor, deoarece consumatorii întreabă mult mai multe lucruri despre produsele electrocasnice decât până acum.

Piaţă în cădere liberă

Expansiunea pieţei a început în anul 2006, când românii au cumpărat obiecte electrocasnice de un miliard de euro, ajutaţi de creditul  „doar cu buletinul“. Vânzările au crescut în fiecare an, ajungând în 2008 la nivelul de 1,7 miliarde de euro. În ultimul trimestru al anului trecut, criza şi-a făcut apariţia şi în ţara noastră, iar vânzările retailerilor au început să scadă vizibil. În primele şase luni ale lui 2009, vânzările de electrocasnice au scăzut cu 50% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar pentru întregul an, retailerii estimează o piaţă de doar 850 de milioane de euro. 

Pentru anul viitor, comercianţii speră ca piaţa internă să se stabilizeze şi să înregistreze o uşoară creştere, de 10%, faţă de anul în curs, urmând ca revenirea să se simtă de-abia din 2011. „Pentru anul 2011 estimăm un ritm de creştere între 15 şi 20% şi o valoare a pieţei de 1,1 miliarde de euro (n.red. – valoarea din 2006)“, spune Dan Ostahie, preşedintele Altex. Tot în 2011, România va deveni o ţintă pentru investitorii străini, crede Ostahie.

Mai puţine aparate foto

Vânzările de aparate de fotografiat au fost printre cele mai afectate de criză, ele scăzând, în primul semestru al anului, cu 41,5%, în ciuda reducerilor de preţuri, potrivit unui studiu realizat de GfK. De asemenea, românii au cumpărat, în perioada analizată, cu 44,9% mai puţine echipamente de birou. Cel mai bine s-au vândut laptopurile, telefoanele mobile performante, frigiderele şi maşinile de spălat.

Schimbarea comportamentului românilor la cumpărături

Înainte:

Experimentez
Mai mult e mai bine
Mă răsfăţ
Luxul e la modă
Risipesc
Am resurse inepuizabile
Fac shopping
Sunt pe cont propriu

Acum:

Fac o alegere sigură
Mai puţin şi mai bun
Am grijă de ceilalţi
„Eco“ e noul lux
Repar
Am resurse limitate
Mă stresează să aleg
Decid cu familia

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite