Opt soluţii în caz de faliment

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Afaceriştii şi-au imaginat ce ar face dacă ar pierde businessurile. „Ce aţi face dacă mâine v-aţi pierde afacerea pe care o deţineţi?”. Asta i-am întrebat pe unii dintre cei mai importanţi oameni de afaceri din România.

Toţi au început cu „Doamne fereşte!”, după care au trecut la exerciţiul dificil de imaginaţie. Răspunsurile au fost dintre cele mai diverse, dar toate converg către investiţii în domeniul serviciilor şi al comerţului alimentar.

Fie că s-au gândit imediat că şi-ar putea deschide un restaurant sau că ar investi în supermarketuri, că ar cumpăra pământ ieftin, ar produce haine pentru copii sau ar regivora cooperativele meşteşugăreşti de la sate, oamenii de afaceri au găsit rapid soluţii în caz de criză.

Oamenii de afaceri pe care i-am intervievat sunt vizionari şi asta întrucât studiile de piaţă (realizate de Nielsen şi Deloitte) dau ca sigure, în contextul crizei financiare, exact businessurile pentru care aceştia au optat.

Deşi segmentele imobiliar şi bancar sunt unele dintre cele mai afectate de actualul dezechilibru economic, unii dintre presupuşii falimentari s-au arătat interesaţi să investească fix în aceste domenii.

„Nu mă las de agricultură”

image


Nici măcar un faliment nu l-ar determina pe Culiţă Tărâţă să renunţe la a face agricultură, pentru că acesta recunoaşte că nu se pricepe la altceva.

„Domeniul în care activez eu este singurul care nu va da niciodată faliment”, crede Tărâţă, directorul grupului de firme TCE Trei Brazi.

Dacă însă ar fi nevoit să se reorienteze, Tărâţă crede că ar fi oportun să revigoreze cooperativele meşteşugăreşti de la sate. 



„Mâncare şi bănci, reţeta ideală”

image

Cornel Penescu, cel care deţine lanţul de supermarketuri Pic, spune că şi-ar investi banii în mâncare şi în bănci, singurele două lucruri la care românii n-ar putea renunţa.

„Cu Pic am tras cartea câştigătoare, iar în caz de criză sunt convins că vom mai avea clienţi.

Mâncare sigur vom continua să vindem”, spune Penescu, căruia îi surâde şi o investiţie într-o bancă.

Lanţul Pic are în prezent şase unităţi.


„Haine de copii. Apoi, imobiliare”

image

Alin Burcea, proprietarul agenţiei de turism Paralela 45, vine cu câteva soluţii în exerciţiul de imaginaţie pe care i l-am propus.

Dacă ar falimenta, şi-ar reinvesti banii şi energia în produse pentru copii - haine, cărucioare pentru bebeluşi -, precum şi într-o afacere legată de alimentaţie.

Asta pe termen foarte scurt. Apoi, ar miza pe imobiliare, deşi mulţi l-ar crede nebun.

 „Să deţii pământ nu strică!”


„Aş face turism de pescuit”

image

Dan Şucu, proprietarul grupului Mobexpert, spune că, dacă mâine ar pierde afacerea - dar ar rămâne cu banii - s-ar retrage din business.

Sau ar miza pe pasiunile lui. „Aş investi în turismul de pescuit.

Oricum, într-o afacere care să-mi lase timp pentru familia mea”.

Deocamdată nu se înregistrează scăderi la vânzările de mobilier, deşi segmentul ar urma să fie afectat de lipsa investitorilor în imobiliar.


„Deschid un cămin de bătrâni privat”

image

Domeniul serviciilor reprezintă alternativa în caz de faliment pentru Maria Grapini, directorul general al Grup Pasmatex, care activează în domeniul confecţiilor textile.

Ea ar continua să facă producţie, însă la un nivel mai restrâns, şi s-ar reorienta fie spre turism, fie ar construi un cămin de bătrâni privat.

Serviciile sunt o soluţie la care mă gândesc deja foarte serios, însă nu voi renunţa la textile”.


„Nu-mi las restaurantele”

image

„La Mama este parte din mine, iar pentru afacerea asta aş face imposibilul”, declară Cătălin Mahu, proprietarul celui mai extins lanţ de restaurante din România.

 „Eu nu cred în astfel de idei pesimiste”, mai spune el. Dacă aceste dezechilibre se acutizează, restaurantele ar putea avea probleme, cu excepţia cazurilor în care ar vinde mâncare ieftină, arată studiile şi exemplul Statelor Unite.




„Aş investi  în mass-market”


image

Pepe Berciu, director general al BDG Import, cel mai mare importator de băuturi alcoolice din România, s-ar orienta către afaceri cu produse de larg consum (mass-market), precum mâncarea sau medicamentele.

 „Aş investi în orice produs de strictă necesitate”, spune Berciu.

Studiile arată că el este unul dintre avantajaţii acestei perioade: ultimele lucruri la care ar renunţa oamenii sunt ţigările şi băutura.


„Tranzacţionez terenuri şi clădiri”

image

Gheorghe Caruz, preşedintele Patronatului Cărnii de Porc, recunoaşte că s-a îmbogăţit de pe urma unor... porci.

Însă domeniul imobiliar rămâne businessul viitorului, în opinia omului de afaceri brăilean, directorul general al firmei Caruz SA.

 „ Dacă te mulţumeşti cu un profit de 10-20%, poţi face o avere din imobiliare”, crede Caruz.

O altă afacere sigură, în opinia lui Caruz, ar fi energia regenerabilă.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite