Omul care respiră adânc branduri

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Bogdan Brânzaş, specialist în branding, consideră că piaţa este săracă în mărci româneşti. PASIUNE Bogdan Brânzaş, specialist în branding, consideră că piaţa este săracă în mărci româneşti

Businessurile de succes din comunicare ce funcţionează în afara Bucureştiului se pot număra pe degete. În urmă cu 14 ani, clujeanul Bogdan Brânzaş a avut inspiraţia de a pune pe picioare prima firmă de consultanţă de brand în capitala Ardealului.

În România de abia se contura ideea de publicitate şi puţini români (să-i numărăm pe degete?) aveau habar ce este brandingul. Brânzaş tocmai se întorsese de la o bursă de la Universtatea de Artă din Nantes (Franţa), unde studiase designul de ambalaj de... parfumuri.

A intuit că şi în România domeniul designului de ambalaj va creşte. Nu ca Făt-Frumos, dar va creşte, greu! Dacă ar fi avut posibilitatea, ar fi rămas printre designerii vestiţi ai Parisului. Dar s-a întors.

„România, la acea vreme, nu era membră UE, iar legislaţia muncii nu permitea angajarea unui cetăţean extracomunitar decât în condiţii excepţionale şi cu o birocraţie înfiorătoare”, povesteşte Brânzaş. Împreună cu un prieten a înfiinţat firma de consultanţă de brand Branzas Design.

Ursus, primul pitch, primul client

Este îndrăgostit de munca în branding: „Este o meserie, un hobby, o soţie, un copil, o amantă şi un business în acelaşi timp”, mărturiseşte (metaforic) Brânzaş. Fără experienţa din Franţa nu ar fi avut curajul să lanseze această firmă.

Primul client al firmei Branzas Design a fost producătorul de bere Ursus. În 1994, Brânzaş a încercat, în decurs de câteva luni, să intre în audienţă la Octavian Buzoianu, pe atunci directorul general al companiei Ursus. Dorea să-i propună revitalizarea brandului Ursus.

A încercat, dar n-a reuşit. A avut surpriza să se trezească invitat la un pitch Ursus, fiind recomandat de o cunoştinţă. „Cred că a fost primul pitch realizat vreodată în România după toate regulile: brief, bugetare, planificare timp şi activităţi, cercetare naţională cantitativă şi calitativă şi desemnarea câştigătorului pe baza acesteia”, îşi aminteşte Brânzaş.

Pe 15 februarie 1995, de ziua lui, a aflat că este „marele câştigător”. În ultimii 13 ani, firma lui Brânzaş a prestat servicii variate pentru Ursus: de la packaging până la detalii ale obiectelor promoţionale, de la concepte de retail până la elemente de promoţii. Mai mult, Brânzaş a însoţit brandul Ursus prin două procese de rebranding (1995 şi 2006). 

N-ar da Clujul pe Bucureşti

Brânzaş ar fi putut să-şi mute afacerea în Bucureşti pentru a fi aproape de marii clienţi din publicitate şi din comunicare. Dar a decis să se ţină departe de „nebunia” Capitalei. „Clujul oferă un mediu propice gândirii şi creaţiei, are o anumită linişte, un alt ritm decât cel haotic al Bucureştiului, unde este foarte greu să te concentrezi din cauza unor factori de mediu pe care nu poţi să-i controlezi”, spune Brânzaş. Când are treabă în Bucureşti, ardeleanul se urcă în avion.

Dacă la început cei mai mulţi clienţi proveneau din Bucureşti (Ţiriac Holdings, IBM, Microsoft, Siemens, Standard & Snack), în ultimul timp, Branzas Design a câştigat clienţi şi din provincie: procesatorul de carne de pui Ave sau distribuitorul de piese auto Elis.

În ceea ce priveşte perspectiva unui parteneriat sau a unei afilieri internaţionale, Brânzaş spune că este deschis la propuneri, însă „le voi trata cu maxim interes doar dacă sunt intenţii solide şi pe termen lung”.

Carte de vizită

Locul şi data naşterii: 15 februarie 1971, Cluj-Napoca

A absolvit Universitatea de Arte din Cluj-Napoca

Branzas Design, în care Brânzaş este CEO şi director de creaţie, a realizat rebrandingurile mărcii de bere Ursus, în 1995 şi în 2006

Printre clienţii cu care agenţia a lucrat în ultimii ani se mai numără: Ţiriac Holdings, IBM, Microsoft, Siemens

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite