Ofensiva de dezvoltare a retailerilor farmaceutici se mută spre provincie

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Primii doi competitori din piaţă - SensiBlu şi Help Net - încearcă să se extindă prin achiziţia lanţurilor mici de farmacii Concurenţa de pe piaţa de retail farmaceutic se mută

Primii doi competitori din piaţă - SensiBlu şi Help Net - încearcă să se extindă prin achiziţia lanţurilor mici de farmacii

Concurenţa de pe piaţa de retail farmaceutic se mută spre provincie. Dacă în marile oraşe ale ţării lanţurile de farmacii sunt practic aşezate unul lângă altul, astfel că nu prea mai există spaţiu de manevră, strategiile de extindere ale jucătorilor din domeniu vizează în acest an oraşele medii şi mici, acolo unde nu dispun încă de vizibilitate.

În acest context, primii doi competitori pe segmentul lanţurilor de farmacii, în speţă SensiBlu şi Help Net, îşi vor intensifica expansiunea, principala modalitate de creştere a reprezentativităţii la nivel naţional fiind achiziţionarea unor lanţuri mai mici de farmacii existente la nivel local.

Oraşele mici şi zonele rurale sunt luate în vizor

SensiBlu a demarat încă de anul trecut procesul de consolidare a poziţiei pe piaţă, prin cumpărarea de unităţi mai mici. Astfel, compania şi-a adăugat în 2006 în portofoliu 31 de unităţi achiziţionate sau nou-deschise. De cealaltă parte, Help Net a demarat negocieri în acest sens tot anul trecut, însă rezultatele se vor concretiza de-abia în acest an. "Help Net Farma evaluează noi oportunităţi de dezvoltare care includ şi opţiunea de a face investiţii brownfield, demers care a fost iniţiat încă din anul 2006 şi are posibilităţi de concretizare în noul an. Astfel de strategii de business sunt incluse în planurile de viitor ale corporaţiei, pentru a fi mai aproape de pacienţi", spune Isabelle Iacob, director general în cadrul Help Net. Investiţiile companiei pentru 2007 se ridică la peste 2,5 milioane de euro, bani ce vor fi alocaţi pentru infrastructură, sisteme, resurse umane şi brand. Potrivit reprezentanţilor companiei, principalele zone vizate pentru expansiune sunt oraşele de mărime medie şi mică. În opinia Laurei Florea, corporate affairs director A&D Pharma, achiziţionarea unor jucători mai mici de pe piaţă de către companiile mari este un proces firesc care poate fi întâlnit şi în alte domenii, nu numai în cel farmaceutic. "Pe termen mediu însă se va realiza un echilibru între farmaciile individuale şi cele din reţele, echilibru care va satisface nevoile cantitative şi calitative ale pacienţilor", a declarat, pentru Adevărul, Florea. O altă zonă de interes pentru retailerii farmaceutici este reprezentată de mediul rural.

Cifrele de afaceri, în creştere cu peste 40%

"Pe lângă mediul urban, şi mediul rural are o perspectivă de creştere încurajatoare, cu atât mai mult cu cât acolo se concentrează 50% din populaţia României. Ne uităm cu interes şi atenţie către această piaţă, 2006 fiind primul an în care SensiBlu a deschis prima farmacie în mediul rural. Sperăm ca autorităţile să creeze cadrul legislativ necesar pentru a atrage în zonele rurale investiţii în domeniul sănătăţii", adaugă Florea.

Bilanţurile contabile ale primilor doi retaileri farmaceutici au înregistrat creşteri de peste 40% de la an la an. Potrivit directorului general al Help Net, la finele anului 2006, Help Net a înregistrat o cifră de afaceri de 38 milioane de euro, cu 46% mai mult decât în 2005. "Pentru anul 2007 se preconizează o cifră de afaceri de 55 milioane de euro", spune Iacob. Afacerile Help Net sunt însă cu mult sub nivelul înregistrat de liderul SensiBlu. "Pentru cifra de afaceri neconsolidată a SensiBlu se estimează o creştere anuală de 43%, de la 63,1 milioane de euro la 90 milioane de euro", se arată într-un comunicat al companiei. O pondere importantă în volumul de vânzări ale celor doi retaileri este deţinută de produsele cosmetice. "Un procent important în vânzări este asigurat de dermatocosmetice, cotă bugetată şi în acest an la 20%", explică Isabelle Iacob. Şi în cazul SensiBlu, peste 70% din vânzările totale sunt reprezentate de medicamente cu şi fără prescripţie medicală. Diferenţa este realizată de produse cosmetice, dermocosmetice, precum şi produse parafarmaceutice. "Trendul este crescător datorită interesului din ce în ce mai mare manifestat şi de clientul din România pentru utilizarea produselor de health&beauty diferenţiate pe nevoi speciale, altele decât produsele de masă care se află în ofertele de supermarket", concluzionează directorul general al Help Net Farma. Grupul Farmexim a înregistrat în 2006 o cifră de afaceri de 141 milioane de euro, pentru anul în curs estimările indicând o creştere până la valoarea de 195 milioane de euro.

Pe lângă mediul urban, şi mediul rural are o perspectivă de creştere încurajatoare, cu atât mai mult cu cât acolo se concentrează 50% din populaţia României
Laura Florea
corporate affairs director A&D Pharma

Help Net Farma evaluează noi oportunităţi de dezvoltare care includ şi opţiunea de a face investiţii brownfield, demers care a fost iniţiat încă din anul 2006 şi are posibilităţi de concretizare în noul an
Isabelle Iacob
director general Help Net

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite