„Oamenii vor călători mai puţin“
0Dragoş Anastasiu, preşedintele Eurolines, crede că numărul turiştilor care vor călători va înregistra un recul. Criza financiară mondială îi face pe cei din industria transporturilor să reducă costurile şi să se deplaseze mai puţin.
Investitorul român a început afacerile în turism (transport persoane cu autocarul) pe vremea când locuia încă în Germania. Acum ocupă şi funcţia de preşedinte al agenţiilor de turism din România şi crede că recesiunea economică are două aspecte. “Cred că în primul rând suntem afectaţi de efectul psihologic, vorbim toţi despre criză şi prin asta o facem probabil mult mai mare decât este.
În ceea ce priveşte businessul în sine, cu siguranţă că lipsa unor lichidităţi în bănci afectează economia, iar cea românescă, chiar dacă este mai la «periferie», nu are cum să nu fie afectată”.
Ce măsuri s-ar putea lua? “Dacă toţi vorbim că ar fi o criză, toţi acţionăm ca atare: mai prudent! Nu mai cheltuim, nu ne mai deplasăm. Aşa că şi noi, cei din transporturi şi din turism, suntem afectaţi, pentru că oamenii vor călători mai puţin”, mai spune Anastasiu.
În opinia acestuia, cel puţin o perioadă lumea va cheltui mai prudent banii, ceea ce s-ar traduce prin lipsa concediilor pe destinaţiile lungi, mai scumpe, ori în reducerea sejurului.
Cum a început
“Businessurile nu vor mai creşte cu aceeaşi rapiditate ca până acum. Atât în zona concediilor, cât şi în cea a călătoriilor de vacanţă, vom avea de-a face cu cel puţin o diminuare a ratei de creştere, care, de ce să nu recunoaştem, în ultimii ani a fost extrem de mare”, explică managerul Touring.
De profesie medic, acţionarul Eurolines a pornit afacerea printr-o conjunctură favorabilă. Investiţia iniţială în Eurolines a fost de 30.000 de mărci, echivalentul a aproximativ 15.000 de euro, împrumutaţi de la mama sa. Nu a avut o reţetă a succesului, dar faptul că a trăit în Germania, că vorbeşte ambele limbi şi cunoaşte bine ambele mentalităţi au fost atuurile care l-au făcut să reuşească în businessul cu autocare şi cu transport de persoane.
În 1997, Touring Europabus a intrat în Eurolines, organizaţia europeană a celor mai mari transportatori de linie din Europa.
Extinderea la agenţie de turism a venit de la sine. Preluarea companiei Nova Turism a făcut ca Touring Eurolines să ajungă unul dintre cei mai importanţi tour-operatori din România.
Dezamăgit de ofertele de finanţare pentru achiziţiile de autocare, Dragoş Anastasiu a decis să-şi înfiinţeze propria firmă de leasing. Următoarea mişcare a fost deschiderea unei companii de închirieri auto, adăugând astfel o nouă sursă de venituri pentru holdingul pe care vrea să-l creeze.
Omul de afaceri are un BMW seria 7 şi un BMW X3. Îi place să poarte haine casual, sport, dar poartă şi costum la nevoie. Preferă cumpărăturile în străinătate, în special la Frankfurt. Cât despre vacanţe, Anastasiu a petrecut anul acesta o săptămână cu fiica sa de 16 ani în Malorca.
Eurolines, rezultate
Grupul Eurolines a înregistrat în 2007 o cifră de afaceri de 32 milioane euro. În grup sunt incluse şi rezultatele firmelor Touring IT Logistic, Eurobus Leasing, Touring Ambient Construct, Touring Imobiliare şi Club Essenza.
Pentru anii anteriori, 2006 şi 2005, Eurolines România a înregistrat o cifră de afaceri de 27,5 milioane euro, respectiv 20 milioane euro şi un profit de 250.000 euro, respectiv 150.000 euro. Estimările pentru acest an ridică cifra de afaceri la 39,4 milioane euro.