Oamenii de afaceri străini cresc piaţa închirierilor de maşini
0Chiar dacă, după aderare, cererea a crescut, segmentul rent-a-car din România este de cinci ori mai redus faţă de cel din Ungaria Aderarea României la Uniunea Europeană a avut un
Chiar dacă, după aderare, cererea a crescut, segmentul rent-a-car din România este de cinci ori mai redus faţă de cel din Ungaria
Aderarea României la Uniunea Europeană a avut un impact direct asupra pieţei închirierilor de maşini, în ultima perioadă înregistrându-se o creştere continuă a numărului de străini care au apelat la serviciile de rent-a car.
Datele publice ale Institutului Naţional de Statistică indică faptul că acest segment de piaţă este unul dintre domeniile care au înregistrat în ultimul an o creştere spectaculoasă: din august 2006, când se cifra la aproximativ un milion de euro, valoarea pieţei a crescut cu peste 200%.
Cererea în scopuri turistice, nesemnificativă
Dacă românii nu se regăsesc încă printre clienţii obişnuiţi ai companiilor de profil, nu acelaşi lucru se poate spune în cazul cetăţenilor străini. Însă, şi în acest caz, cererea în creştere se evidenţiază pe segmentul de business, serviciul de rent-a-car nefiind folosit în mod semnificativ în scop turistic.
"De când România a aderat la Uniunea Europeană s-a înregistrat o creştere continuă de vizitatori străini care apelează la serviciile de rent-a-car. Majoritatea lor sunt însă oameni de afaceri, neînregistrându-se o creştere semnificativă a numărului celor care apelează în scop turistic", a declarat, pentru "Adevărul", Dudy Perry, CEO Sixt New Kopel, unul dintre principalii jucători de pe această piaţă.
Potrivit acestuia, în 2007, numărul rezervărilor primate prin intermediul reţelei internaţionale de rezervări Sixt, disponibilă în peste 85 de ţări din întreaga lume, este mai mult decât dublu faţă de nivelul din 2006.
În funcţie de cerere, cetăţenii străini sunt secondaţi de ambasade sau companii care îşi deschid operaţiuni în ţara noastră. Andreea Tănase, coordonator de marketing în cadrul principalului competitor, AAA Autorent-Hertz Franchise, spune că o contribuţie importantă în total cereri o au şi companiile ce deschid activităţi comerciale în ţara noastră, dar şi ambasadele, organizaţiile internaţionale sau organizatorii de evenimente.
"Din nefericire, piaţa turistică nu a atins un nivel semnificativ, şi nimeni nu se aşteaptă ca acest lucru să se schimbe în viitorul apropiat", a precizat Tănase. În ultima vreme, se resimte însă şi o tendinţă mai accentuată din partea companiilor româneşti pentru aceste servicii.
"Firmele locale şi-au mai schimbat atitudinea vizavi de aceste oferte, şi au început să aprecieze tot mai mult avantajele folosirii serviciilor de rent-a-car pentru nevoi pe termen scurt şi mediu", spune Perry.
Dacă anul trecut, cea de-a doua jumătate a lunii decembrie, ianuarie şi august erau considerate "luni moarte", în acest an situaţia s-a schimbat. "În 2007, spre deosebire de experienţa anilor trecuţi, activitatea a fost scăzută între ianuarie şi martie, în timp ce sezonul estival a înregistrat o creştere semnificativă", spune reprezentanta Hertz.
>> Odată cu aderarea la UE s-a înregistrat o creştere continuă de vizitatori străini care apelează la serviciile de
rent-a-car
Dudy Perry
CEO Sixt New Kopel
Cinci companii deţin peste 50% din piaţă
În prezent, piaţa de rent-a-car este controlată în proporţie de aproximativ 55% de cinci companii - respectiv Hertz, Avis, Sixt, Europcar şI Budget. Restul se împarte între alte branduri şi companii locale.
Potrivit Andreei Tănase, este de aşteptat ca profitul companiilor să crească anual cu până la 15%. "Pentru anul în curs se estimează o creştere a profitului tuturor companiilor de rent-a-car cu 10-12%, în timp ce pentru anul 2008 se preconizează o creştere de până la 15%", a precizat Tănase.
Potrivit acesteia, în alte domenii, cum ar fi cel al leasingului operaţional, ar trebui să se înregistreze un avans cu până la 18-20%, creştere datorată faptului că multe companii internaţionale nu mai sunt interesate să gestioneze un parc auto propriu.
Cele cinci companii care deţin 55% din piaţă au în propietate aproximativ 1.200 de unităţi, însă planurile investiţionale vizează majorarea flotei astfel încât să se acopere cererea. Andreea Tănase consideră că, pentru a acoperi volumul total al pieţei din România, sunt necesare nu mai mult de 2.400 de maşini.
În prezent, flota Sixt numără peste 400 de maşini, suficient, în opinia lui Perry, pentru stadiul actual al evoluţiei. "Până la sfârşitul anului în curs, investiţiile noastre se vor dubla faţă de anul trecut. Întrucât piaţa va continua să crească, estimăm că vom încheia anul 2008 cu o flotă destinată serviciului de rent-a-car de 800-1.000 de maşini", a precizat Perry.
Comparativ cu ţările din regiune însă, România se află încă la un nivel destul de scăzut. "Putem privi piaţa de rent-a-car din ţara noastră drept una imatură. Comparativ cu cea din Ungaria, este de cinci ori mai redusă", spune Tănase. În opinia sa, acest aspect nu va suporta modificări importante în viitorul apropiat, însă asta reflectă potenţialul important de dezvoltare pe care îl are piaţa de profil.