OMV ar putea înterupe programul de modernizare a Petrom

0
Publicat:
Ultima actualizare:
OMV ar putea înterupe programul de modernizare a Petrom
OMV ar putea înterupe programul de modernizare a Petrom

În timp ce afacerile OMV din România au încetinit şi viitoarele investiţii sunt puse sub semnul întrebării, compania austriacă demarează o veritabilă ofensivă în Turcia, relatează, în ediţia de astăzi, cotidianul economic austriac Wirtschaftsblatt, citat de Agerpres.

Şeful OMV, Wolfgang Ruttenstorfer, a tras frâna de urgenţă şi reconsideră angajamentul subsidiarei sale din România, Petrom. El urmează a decide până la sfârşitul anului dacă va mai face investiţia programată de 1,5 miliarde de euro în modernizarea a două rafinării din România, scriu jurnaliştii austrieci.

„În România, consumul de gaze a scăzut cu 30 de procente”, spune Ruttenstorfer. Cantitatea de gaze vândute de Petrom a scăzut în cel de-al doilea trimestru al anului cu 27 la sută, în timp ce pe alte pieţe scăderile au fost cuprinse între 5 şi 15 procente.

„Cu aceasta, s-a spart ultima mare piaţă de creştere din Europa de Sud-Est”, apreciază Philipp Chladek, analist al Raiffeisen Centrobank.

Petrom a fost afectată în special de declinul puternic al industriilor mari consumatoare de energie, precum cea a oţelului sau a îngrăşămintelor. Acesta este şi motivul pentru care numărul angajaţilor disponibilizaţi din România a crescut rapid: nu mai puţin de 4.840 de locuri de muncă au fost desfiinţate.

OMV nu s-a decis deocamdată cum va proceda pe mai departe în România. Compania austriacă afirmase în repetate rânduri că abia după modernizarea rafinăriilor Petrom va putea intra cu adevărat în zona de profit, a reamintit Chladek, care se întreabă totodată dacă nu cumva „procesul de recuperare a Europei de Est a ajuns la sfârşit”.

Un lucru este cert: speranţele OMV se îndreaptă acum către piaţa turcească. În prezent, OMV negociază cu acţionarul majoritar al Petrol Ofisi, Dogan Holding, o eventuală preluare a 41,48% din acţiunile companiei. „Analizăm toate posibilităţile, inclusiv cea a unei preluări integrale”, spune Ruttenstorfer.

Aceasta ar putea să coste OMV până la un miliard de euro. Directorul OMV nu-şi pune deocamdată problema finanţării. Şi nici nu este cazul, apreciază Wirtschaftsblatt, de vreme ce gradul de îndatorare al concernului energetic austriac este de doar 28%, în pofida rezultatelor slabe din al doilea trimestru. În plus, analiştii estimează că OMV dispune de până la 5 miliarde de euro în numerar.

Nu se poate spune deocamdată dacă OMV este interesată de staţiile de alimentare ale Petrol Ofisi. Chladek crede că, prin intermediul Petrol Ofisi, OMV doreşte să obţină licenţe de rafinare în Turcia. De altfel, OMV intenţionează să vândă aproximativ 200 de staţii de alimentare din Austria, Italia şi Germania şi va spori doar numărul staţiilor profitabile Viva, se mai arată în publicaţia austriacă.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite