Nokia nu reuşeşte să câştige cumpărătorul american

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Cel mai mare producător de telefoane mobile din lume are toate motivele să nu fie mulţumit de vânzările din SUA, unde are o cotă de piaţă de numai 15%, spre deosebire de 45% în Europa şi

Cel mai mare producător de telefoane mobile din lume are toate motivele să nu fie mulţumit de vânzările din SUA, unde are o cotă de piaţă de numai 15%, spre deosebire de 45% în Europa şi peste 55% în India

Viaţa ca lider pe piaţa de telefoane mobile este cât se poate de interesantă dacă stai şi analizezi rezultatele financiare. Compania finlandeză a vândut peste o sută de milioane de telefoane mobile în toată lumea în prima jumătate a acestui an, la care se conturează vestea unor profituri-record pentru acest an.

Cum era de aşteptat, acţiunile companiei se află la cea mai ridicată cotă din ultimii ani. Numai în India, una dintre pieţele cu cea mai rapidă dezvoltare din lume, Nokia are o cotă de 55%, faţă de cele 45 de procente deţinute în Europa. Motiv de bucurie pentru conducerea companiei, pentru că studiile arată că, în India, şase milioane de oameni îşi cumpără un prim telefon mobil în fiecare lună. Calculele sunt de prisos!

De fapt, Nokia este numărul unu în aproape orice colţ de pe Pământ, cu o singură excepţie: Statele Unite ale Americii, unde finlandezii joacă din poziţia de outsider, pentru că nu au decât 15% cotă de piaţă.
Nokia are multe greutăţi de întâmpinat pe piaţa americană.

O parte a necazurilor este dată de probleme tehnice, în sensul că finlandezii nu fabrică destule aparate care să fie compatibile cu sistemele GSM din SUA, iar cele care sunt compatibile folosesc tehnologii depăşite. În acelaşi timp, providerii de reţele de telefonie mobilă din SUA nu se dau în vânt după modelele destul de scumpe ale producătorului finlandez, pentru simplul motiv că americanii preferă ofertele speciale, unele aparate fiind livrate gratuit în momentul în care ai abonament.

Însă Nokia nu va mai fi mult timp outsider pe piaţa mobilelor din Statele Unite, pentru că, mai mult obligată de providerii americani, compania finlandeză a început să vândă aparate neblocate, ce funcţionează în orice reţea. Un avantaj pentru clienţi, care vor cumpăra aparatul, vor schimba cartela SIM şi pot efectua deja apeluri. Până acum, consumatorii americani erau condiţionaţi de plata facturii către un anumit provider, lună de lună, însă, cum cartelele preplătite se găsesc din belşug, nu mai sunt limitaţi la oferta unui singur provider.

Cartela preplătită, o necunoscută în SUA

Cu toate acestea, utilizatorii amerciani nu sunt obişnuiţi cu atâta "democraţie" din partea providerilor, iar Nokia nu a ştiut să canalizeze atenţia consumatorilor în acest sens. În Europa, majoritatea aparatelor sunt "la liber", spune Michael Gartenberg, vicepreşedintele companiei de cercetare Jupiter Research, din New York. "În SUA, consumatorii nu sunt obişnuiţi să cumpere aparate care să nu fie blocate în vreo reţea, mai mult, unii nici nu ştiu că pot să-şi schimbe cartela SIM dintr-un telefon în celălalt", spune Gartenberg.

Situaţie care se va schimba cât de curând, pentru că Federal Communications Commission (FCC), autoritatea americană în comunicaţii, a reuşit să aducă publicului la cunoştinţă că trebuie întâi să cumpere telefonul mobil, pentru ca mai apoi să aleagă providerul de reţea. FCC a anunţat săptămâna trecută că va scoate la vânzare porţiuni din spectrul de 700 megaherţi, şi că plănuieşte să ofere această frecvenţă pentru accesul liber la servicii şi terminale.

Cu alte cuvinte, oricine cumpără frecvenţă în acest spectru trebuie să ofere acces pentru orice fel de terminal. Motiv pentru Nokia să exploateze această oportunitate prin vedeta casei, N95. Modelul este vârful de lance al finlandezilor în câştigarea unei importante cote de piaţă în SUA. Modelul este un succes în Europa, unde se găseşte în magazine din aprilie.

Aparatul, care nu este blocat în nicio reţea GSM americană, vine cu dotări foarte bogate, ce includ o cameră foto de cinci megapixeli, serviciu GPS şi un player muzical ultra-modern. Analiştii estimează că Nokia va vinde aproape 450.000 de bucăţi de N95 în Statele Unite până la sfârşitul anului. Previziuni deloc rele, dacă ne gândim că în SUA un N95 costă 750 de dolari şi este disponibil la mai toţi providerii de reţele GSM din SUA, aparatul fiind disponibil şi prin internet sau la marii retaileri. Şi acesta este doar începutul, pentru că finlandezii vor scoate o nouă versiune de N95, care va funcţiona pe o reţea de mare viteză (HSPDA), disponibilă în Statele Unite.

Această reţea ar trebui să arunce în aer vânzările de N95, model văzut de toţi drept cel mai mare competitor pentru vedeta Apple iPhone. Ca o ironie, compania americană s-ar putea să deschidă apetitul americanilor pentru telefoane mobile high-end, fapt care ar face ca N95 să devină un real succes în SUA. Analiştii spun că unul dintre lucrurile demonstrate din plin de Apple este disponibilitatea clienţilor americani de a plăti pentru un mobil peste 500 de dolari, tendinţă care va fi sigur exploatată din plin de Nokia.

Bill Plummer, vicepreşedinte Nokia America de Nord, spune că în prezent compania îşi caută clientul ideal, şi anume cei împătimiţi de ultimele apariţii în materie de tehnologia comunicaţiilor. Motiv pentru care Nokia a început în forţă o campanie de marketing, ideea de bază fiind că N95 dispune de asemenea dotări încât poate înlocui chiar şi un laptop.

Concurenţă acerbă pe piaţa telefoanelor mobile din SUA

Nokia este bine poziţionată pentru a câştiga procente importante din piaţă, însă finlandezii trebuie să se mişte repede, pentru că nici concurenţa nu stă degeaba. Motorola, al treilea mare producător, se tot chinuieşte să înlocuiască modelul V3, care a fost unul dintre cele mai de succes ale americanilor. Chiar dacă indirect îi ajută pe finlandezi să penetreze piaţa cu aparate scumpe, Apple se dovedeşte a fi un competitor foarte serios. Steve Jobs, preşedintele companiei americane, spune că aşteaptă ca anul acesta să se vândă un milion de unităti iPhone, mai mult, se zvoneşte că următoarea generaţie este deja în plan. Între timp, coreenii de la LG se pregătesc, cu surle şi trâmbiţe, să lanseze vedeta casei, LG Prada, la un preţ de aproape 800 de dolari.

În sfârşit, Nokia ar putea să aibă un real concurent exact de unde nu se aşteaptă, adică din partea modelului celui mai mare motor de căutare din lume, Google. În ultima perioadă se tot zvoneşte că gigantul media se va aventura în lumea comunicaţiilor mobile prin Gphone. Chiar dacă modelul lor va fi unul low-cost, Google vede o altă oportunitate, cea a programelor sofware şi a hardware-ului pentru telefoane mobile.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite