Primul pas concret din istoria Nabucco

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Primul pas concret  din istoria Nabucco
Primul pas concret din istoria Nabucco

Acordul interguvernamental între ţările care participă la construcţia gazoductului va fi semnat la 13 iulie, la Ankara, cu o întârziere de mai bine de un an. Încheierea acordului în această lună ar putea face posibilă demararea lucrărilor în 2011 şi finalizarea primei etape a proiectului în 2014.

Acţionarii consorţiului care va dezvolta proiectul Nabucco au stabilit, în sfârşit, data la care va fi semnat acordul interguvernamental dintre reprezentanţii ţărilor implicate, respectiv România, Turcia, Bulgaria, Ungaria şi Austria.

Documentul va fi parafat la data de 13 iulie, a declarat, pentru „Adevărul”, ministrul Economiei, Adriean Videanu, confirmând informaţiile neoficiale publicate de Reuters la finele săptămânii trecute.

Stabilirea termenului de semnare a acordului a stat în mâna oficialilor turci, care au dat fiori partenerilor din Nabucco în momentul în care au declarat că analizează propunerea Rusiei de a se alătura proiectului South Stream, considerat concurent al conductei europene.

Marea problemă: Turcia

Timpul a devenit cel mai mare inamic al proiectului Nabucco, în condiţiile în care Rusia, în ultima vreme, a accentuat vizibil ritmul proiectelor care vor adânci dependenţa Europei de gazele sale. Ultima mutare a Moscovei a fost invitaţia lansată joia trecută guvernului de la Ankara de a se alătura South Stream.

Ministrul turc de Externe, Ahmet Davutoglu, a declarat, vineri, că proiectul Nabucco rămâne „principala prioritate“ pentru Turcia. El a adăugat, însă, că cele două proiecte nu sunt în competiţie şi ambele pot servi intereselor europene.

Fără Turcia, stat care va găzdui jumătate din lungimea conductei, proiectul Nabucco nu are absolut nicio şansă. Astfel că ţara de la malurile Bosforului a încercat să joace această carte, cerând partenerilor din consorţiul Nabucco dreptul la 15% din gazele care urmează să fie transportate prin conductă, propunere respinsă categoric. Videanu a mai spus că situaţia a fost soluţionată, însă nu are detalii în acest sens.

Surse din consorţiu ne-au declarat că oraşul unde se va semna acordul, respectiv Ankara, a fost ales tocmai pentru a arăta importanţa Turciei în acest proiect, deşi Austria este cea care deţine şefia consorţiului.

Goana după bani şi gaze

Acordul interguvernamental ar fi trebui încheiat încă de acum un an. Iarna trecută, Comisia Europeană şi-a pierdut răbdarea şi a cerut tranşarea subiectului până la mijlocul acestui an.

Imediat după parafarea documentului, va fi deschisă procedura de rezervare a capacităţii (open-season), care va dura circa şase luni. O zecime din capacitate va rămâne liberă pentru contractele pe termen scurt, iar restul se va împărţi 50% pentru ţările din consorţiu şi 50% pentru traderii de gaze.

Apoi începe goana după finanţare. Costurile totale sunt estimate la 7,9 miliarde de euro, dar, în condiţiile actualei crize, ar putea scădea, ne-au mai spus reprezentanţii Nabucco. Circa 30% din finanţare va fi asigurată de consorţiu, iar restul vor fi credite. O altă problemă ar putea fi lipsa interesului pentru Nabucco al ţărilor furnizoare de gaze, în contextul în care, în ultima vreme, nu i s-au dat prea multe şanse de reuşită acestui proiect.

Potrivit ultimei planificări, lucrările propriu-zise pentru construcţia conductei vor începe în 2011, iar prima livrare de gaze va avea loc în 2014. Capacitatea iniţială va fi de opt miliarde de metri cubi pe an, iar extinderea la maximul de 31 de miliarde de metri cubi este estimată pentru anul 2019.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite