Muntenia şi Moldova asigură peste 50% din retailul românesc

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Anul trecut, cifra de afaceri în sectorul de retail a depăşit cu puţin valoarea de 5 miliarde de euro Comerţul românesc a intrat în etapa extinderii agresive. Mai multe magazine în

Anul trecut, cifra de afaceri în sectorul de retail a depăşit cu puţin valoarea de 5 miliarde de euro

Comerţul românesc a intrat în etapa extinderii agresive. Mai multe magazine în toate zonele geografice din ţară înseamnă venituri mai mari, astfel că acesta este obiectivul declarat al principalilor competitori din sector. Iar rezultatele nu se lasă aşteptate.

Zona Modovei şi Muntenia începe să genereze o parte importantă a cifrei de afaceri înregistrată la nivelul sectorului de retail. Numai anul trecut, vânzările în sectorul de retail s-au cifrat la puţin peste 5 miliarde de euro.

65% din magazine se află în mediul urban

Deşi ritmul de dezvoltare al magazinelor de tip hypermarket şi supermarket este mai ridicat decât cel de până în prezent, discounterii sunt în alertă şi se aruncă destul de agresiv în lupta pentru acoperirea regională. Tot mai multe centre vor fi deschise în acest an şi în perioada următoare, ţinta fiind oraşele mari, pentru marile lanţuri de retail gen Carrefour sau Cora, în timp ce discounterii Penny Market sau Plus şi-au delimitat teritoriul, respectiv oraşele mici cu 100.000 de locuitori.

Potrivit unui studiu recent realizat de compania de audit şi cercetare de piaţă, Nielsen, retailul românesc a crescut cu 3%, ajungând la un număr de 88.972 de magazine (aici fiind incluse hypermarketurile, supermarketurile, magazinele alimentare mici, chioşcurile, farmaciiile, magazinele cosmetice, benzinăriile, magazinele specializate de carne).

Conform recesământului magazinelor desfăşurat de Nilesen în perioada septembrie 2006 - martie 2007, 65% din numărul total de magazine-retail din România se află în mediul urban, în timp ce restul de 35% se regăseşte în mediul rural.

Deşi Capitala a fost multă vreme vârf de lance pentru competitori, atenţia investitorilor din domeniu s-a mutat treptat şi asupra oraşelor din Moldova, Muntenia şi Transilvania, zone care au cunoscut în ultima vreme o ascensiune a veniturilor familiale.

Astfel, din punct de vedere al importanţei numerice al magazinelor existente, oraşele din Moldova au cel mai ridicat procent. "Datele disponibile în martie 2007 demonstrează că 32% din numărul total de magazine existente se află în oraşele din Moldova, în timp ce locul doi este ocupat de cele din Muntenia - cu un procent de 31,5%", se arată în datele remise de companie Nielsen.

În ceea ce priveşte contribuţia în total cifră de afaceri, Muntenia a reuşit să detroneze zona Moldovei, înregistrând o valoare a vânzărilor mai mare cu mai puţin de un punct procentual. Astfel, în luna martie a anului în curs, importanţa cifrei de afaceri a magazinelor din Muntenia în total a fost de 26,7%, în timp ce magazinele din Moldova au însumat o cotă de 25,9%, în creştere cu aproape un punct procentual faţă de septembrie 2006.

Cu o cifră de afaceri ce reprezintă 18,1% din total, Capitala se află şi în urma oraşelor din Transilvania, ale căror vânzări au contribuit cu 19,3%. În ansamblu, retailul din Capitală a crescut anul trecut cu 2 puncte procentuale, datorită magazinelor cu suprafeţe de vânzare între 21 şi 40 de metri pătraţi.

Cea mai mare creştere - 6% - a fost înregistrată în oraşele cu peste 200.000 de locuitori, în timp ce în oraşele cu mai puţin de 200.000 de locuitori creşterea a fost de 4%. În oraşele cu populaţie cuprinsă între 5.000 şi 20.000 de locuitori, creşterea retailului a fost de 5%.

Discounterii pregătesc deschideri în ritm alert

Dezvoltarea acestui sector va continua să fie una accelerată, în condiţiile în care specialiştii din domeniu se aşteaptă să ajungă la 40% din produsul intern brut. În timp ce retailul contribuie în prezent la peste un sfert din produsul intern brut (PIB) din România, este de aşteptat ca acest procent să ajungă la 40% din PIB. Semn că ţinta nu este deloc una irealizabilă o dovedeşte şi strategia agresivă de expansiune a magazinelor de tip discounter.

"Până la sfârşitul acestui an, compania va mai lansa în jur de 26 de magazine, majoritatea în oraşe noi, obiectivul pentru 2010 fiind atingerea unui număr de 175 de centre comerciale", a precizat Uwe Klostermann, directorul general al Plus Discount, reţea care numără în prezent aproximativ 38 de magazine. De cealaltă parte, principalul său competitor Penny Market are în plan 150 de noi deschideri până în 2010. În acest an, oraşele vizate sunt Bucureşti, Galaţi, Buftea, Mioveni etc.

Nici marii retaileri nu se lasă însă mai prejos în faţa competitorilor indirecţi şi atacă ţara cu un ritm al deschiderilor care îl va depăşi pe cel de până acum.

Astfel, după deschiderea magazinului Carrefour din zona Unirii, compania mai are în plan pentru pentru anul în curs alte trei inaugurări: una la Cluj şi două la Iaşi. Anul viitor, Carrefour se va axa pe deschiderile din Oradea, Arad, Piteşti şi Suceava. Auchan, a cărui prezenţă se reduce deocamdată doar la un singur magazin în Capitală, va ataca până la sfârşitul acestui an şi Clujul, Târgu Mureş, şi Piteşti.

Magazinele medii şi mici continuă să piardă teren

În ceea ce priveşte ponderea vânzărilor din punct de vedere al valorii, pe tipuri de magazine, în sectorul produselor alimentare se remarcă o creştere susţinută a concentrării vânzărilor în sectorul de piaţă modern reprezentat de hyper/ supermakets: 22,5%, importanţă în valoare la începutul anului în curs, faţă de 18,4% la începutul anului 2006.

În paralel, tendinţa reorientării cumpărătorilor către lanţurile mari de retail se face resimţită tot mai acut la nivelul magazinelor mici şi medii care continuă să piardă teren. Astfel, dacă la începutul anului 2006, importanţa în valoare a vânzărilor realizate prin intermediul acestor tipuri de magazine se situa în jurul a 33 de procente, la începutul acestui an, ponderea a scăzut la 30%.

Acelaşi fenomen se resimte şi în sectorul magazinelor nonalimentare, unde supermarketurile şi hypermarketurile deţin supremaţia. "Din punct de vedere al importanţei în vânzări-valoare în acest sector, se remarcă o creştere susţinută a concentrării vânzărilor în sectorul de piaţă modern - 51,8%, importanţă în valoare, la începutul anului 2007, faţă de 41,7% la începutul anului trecut", se arată în datele furnizate de Nielsen.

Ponderea valorică a vânzărilor din magazinele medii şi mici cu suprafeţe de până la 40 mp a scăzut la 15,8%/ 10,8%, faţă de 22,1%-14% la începutul lui 2006.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite