Marcajele rutiere, o piaţă de 30 milioane de euro pe an
0Proiectele importante de infrastructură care sunt anunţate pentru următorii ani în România vor impulsiona în mod semnificativ afacerile firmelor care se ocupă cu execuţia marcajelor rutiere.
Proiectele importante de infrastructură care sunt anunţate pentru următorii ani în România vor impulsiona în mod semnificativ afacerile firmelor care se ocupă cu execuţia marcajelor rutiere. Specialiştii din domeniu apreciază că ritmul anual de creştere al pieţei va fi de 10%.
"Estimăm că piaţa marcajelor din România se ridică la aproximativ 25-30 milioane de euro pe an, din care 40% se consumă pe lucrări efectuate pe drumuri naţionale, fie ele de întreţinere regulată sau reabilitări şi construcţii", a declarat, pentru "Adevărul", Răzvan Stoica, directorul pentru România al firmei Plastidrum, subsidiara locală a grupului european Geveko.
În acest moment există aproximativ 50 de firme care execută marcaje rutiere, majoritatea acţionând mai mult pe plan local. Printre companiile din domeniu se numără Signature semnalizare, Plastidrum şi Loyal.
Ca urmare a aderării României la Uniunea Europeană, autorităţile locale şi centrale au început să acorde o atenţie din ce în ce mai mare calităţii marcajelor rutiere executate, deşi factorul determinat pentru obţinerea contractelor rămâne în continuare preţul cel mai scăzut.
"La licitaţii, ofertanţilor li se vor impune condiţii de participare din ce în ce mai dure, fapt care ar putea determina eliminarea firmelor care nu pot executa lucrări la standarde europene", susţin specialiştii din domeniu. "Pentru a face faţă rigorilor de calitate, firmele vor trebui să investească în materiale şi utilaje performante", spune Stoica, care a adăugat că peste 90% din vopselele utilizate la marcaje orizontale (aproximativ 6.000 tone/an) sunt importate în prezent de la fabricanţi din UE.
Calitatea asfaltului influenţează marcajele
Starea drumurilor influenţează rezistenţa şi comportarea marcajelor în timp. Accesul căruţelor, a tractoarelor direct din câmp, a camioanelor ce transportă agregate din balastiere pe şosele reprezintă o sursă importantă de praf, care, antrenat sub cauciucuri, acţioneză ca un abraziv pentru marcaj.
"Pentru a face faţă, astfel, condiţiilor din România, companiile din domeniu s-au orientat către materiale performante", spune Stoica. Pe lângă marcajele tradiţionalele cu vopsea pe bază de diluant, în ultimii ani au fost introduse şi vopsele ecologice, pe bază de apă, dar şi materiale ce asigură o mare durabilitate în timp a marcajelor. De altfel, condiţiile climaterice dictează tipurile de vopseluri utilizate.
În România s-au atins în vara aceasta temperaturi de 80 de grade C la nivelul astfaltului, reducându-se astfel utilizarea acelor materiale ale căror prag de înmuiere se află sub această valoare. (Lucian Pop)