Managerul Tuborg, un strateg care nu doarme

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Shachar Shaine conduce fabrica de pe vremea când industria berii nu era atât de agitată ca acum.În nouă ani, consumul de bere aproape s-a triplat. Ca să rezişti ca producător într-o astfel de piaţă nu trebuie să te îndepărtezi nicio secundă de consumator.

Nu luaţi afirmaţia din titlu mot-à-mot. Shachar Shaine, director general peste berile Tuborg, Calsberg, Holsten şi Skol în România, arată cât se poate de bine, iar la cei 40 de ani împliniţi pare că nu s-a simţit vreodată mai tânăr.

Licoarea asta compusă din doar patru elemente – drojdie, apă, malţ şi hamei – îl ţine treaz mai ceva ca un energizant. De ce? Pentru că în ultimii nouă ani, de când s-a mutat în România pe care o ştia doar din poveştile bunicilor şi a acceptat să intre în industria berii, trăieşte curată nebunie! Peste câteva rânduri vă veţi convinge că am dreptate.

Afacere cu multă spumă

În 1999, statisticile arătau că românul bea 45 de litri de bere în fiecare an; nouă ani mai târziu, aceleaşi surse indică 120 de litri (INS arată că România are 17 milioane de locuitori), la fel de mult ca în ţările cu tradiţie, precum Germania. Bem mult acasă, cam 50% din berea pe care o savurăm în general. Niciunde în Europa nu se mai întâmplă asta; ba dimpotrivă, berea la halbă, pe care cehii o degustă cu atât de multă plăcere, la noi este pusă la colţ.

Şi dacă nu v-aţi convins că românii sunt consumatori complet atipici, Shachar povesteşte cum o promoţie la Skol desfăşurată în parteneriat cu Tele Euro Bingo Show i-a adus o creştere a vânzărilor cu 200% într-o lună de zile şi, bineînţeles, invidia colegilor din grupul danez.

La noi, aşa cum se mai întâmplă doar în Rusia, sunt prezente cele mai mari patru multinaţionale producătoare de bere din lume – Tuborg, SAB Miller (Ursus), Heineken şi InBev (îmbuteliatorul Bergenbier).

Bem cea mai ieftină bere din Europa, într-o piaţă fără o marcă-lider. Iar la împărţirea bugetului anual, situaţiile neprevăzute primesc un uriaş 30% din bani.

“Într-o astfel de piaţă, atât de dinamică şi concurenţială şi care se schimbă atât de mult de la un an la altul, nu trebuie să dormi! Ci să fii în fabrică, pe teren, la festivalurile de bere, la concerte, lângă distribuitori, să simţi pulsul pieţei”, spune Shachar, pe care l-am prins într-o dimineaţă în biroul din imediata vecinătate a fabricii Tuborg de lângă Bucureşti.

Cu gândul la România

Născut pe tărâmurile sfinte din nordul Israelului din părinţi crescuţi în România, şi-a trăit copilăria făcându-şi mii de proiecţii despre cum arată ţara asta din care au fugit bunicii. “La noi în casă se vorbea româneşte, mâncam sarmale şi vinete, iar bunicii mei nu conteneau să mai povestească despre România”, îşi aminteşte Shachar.

În 1999, când i s-a propus un post la filiala din România a Tuborg, nu a stat pe gânduri, deşi Bucureştiul gri care l-a întâmpinat nu semăna prea mult cu imaginarul copilăriei lui.  A rămas pentru că a văzut provocări. Care îi sunt livrate în continuare.

De câţiva ani, îmbuteliatorul berii Tuborg a intrat şi pe piaţa de băuturi răcoritoare, iar Shachar reuşeşte să pună în aplicare strategiile pe care le-a învăţat pe vremea când lucra la Coca-Cola în Israel. Acum conduce un business de peste 100 de milioane de euro.

De ziua lui, colegii din companie i-au făcut cadou o ramă foto digitală cu pozele strânse în ultimii nouă ani. Şi au avut ce aduna! Shachar este unul dintre puţinii manageri care au rezistat atâţia ani schimbărilor din piaţa românească.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite