Investitorii străini vor centre logistice şi supermarketuri

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Comparativ cu anii trecuţi, cerinţele investitorilor interesaţi la modul real de piaţa românească sunt acum mult mai specifice.

Citiţi şi

Germanii şi americanii revin în România

„Astăzi, percepţia generală a investitorilor despre România este că au pierdut mulţi bani aici”, spune Ilias Papageorgiadis, CEO al More Real Estate, companie de consultanţă imobiliară participantă la târgul Expo Real Munchen. Anul acesta, investitorii interesaţi în mod real de oportunităţile oferite de piaţa imobiliară locală au putut fi număraţi pe degetele de la o mână. Bugetul total alocat de aceste companii investiţii pe piaţa locală se ridică la 200 milioane de euro, potrivit directorului More. Spre comparaţie, numărul companiilor cu un buget de achiziţii orientat spre România a fost de 142 în 2007 şi de 35 în 2008. Între timp, atât micii investitori, care vroiau să cumpere proprietăţi de câteva sute de mii de euro, cât şi speculatorii care vroiau să obţină profituri fabuloase într-un timp foarte scurt, au dispărut.

Ţinte specifice

O diferenţă majoră faţă de ediţiile trecute ale Expo Real este reprezentată de schimbarea radicală a atitudinii investitorilor. Aceştia au trecut de la o abordare de tipul „Am de investit o sumă exprimată în milioane de euro şi vreau să cumpăr ceva în România” la cereri mult mai specifice. Astfel, ţinta actuală a investitorilor este reprezentată de proprietăţile generatoare de profit (în special din închiriere).
Pe un loc important în preferinţele lor se situează, spre exemplu, centrele logistice. Acest segment este, de altfel, cel mai puţin afectat de criză, cu scăderi ale preţurilor de 25-30% în ultimul an, potrivit lui Papageorgiadis. Şi clădirile de birouri bine localizate, cu un nivel real şi sustenabil al chiriilor, au generat interes. Asta în ciuda faptului că, la modul general, dezvoltarea proiectelor de birouri nu va avea un viitor foarte bun în următorii ani, gradul de ocupare a clădirilor finalizate până la ora actuală fiind destul de scăzut.

Supermarketurile, mai atractive decât mallurile

Pe segmentul de retail, investitorii sunt interesaţi de achiziţionarea de pachete de spaţii comerciale sau de supermarketuri şi hipermarketuri. În ceea ce priveşte mallurile, lucrurile nu arată foarte bine. Compania More nu a primit cereri decât pentru trei malluri, toate din Bucureşti - acestea nu sunt însă de vânzare: Bucureşti Mall, Plaza Mall şi Băneasa.
Un alt segment cu potenţial în ochii investitorilor este reprezentat de terenurile agricole şi forestiere, o parte dintre acestea putând fi folosite cu suces pentru dezvoltarea de proiecte în domeniul energetic (fie pentru producerea de energie eoliană, fie pentru cultivarea de plante ce pot fi folosite la producerea de biodiesel). În ceea ce priveşte segmentul rezidenţial, interesul investitorilor s-a situat la nivelul zero.

Mentalitatea vânzătorilor blochează piaţa

La ora actuală, principala problemă a pieţei româneşti este reprezentată de mentalitatea vânzătorilor, în opinia directorului More Real Estate. Aceştia nu acceptă realitatea scăderii preţurilor şi încearcă să profite de orice ocazie pentru a le creşte din nou. Acest lucru nu face decât să alunge şi cei câţiva străini interesaţi, care preferă nu de puţine ori să investească pe pieţele mult mai stabile din Europa de Vest. „Trebuie să recâştigăm încrederea investitorilor”, subliniază Papageorgiadis. Potrivit acestuia, potenţialul de creştere al pieţei locale există în continuare, însă lucrurile nu se mai pot desfăşura în ritmul creşterilor galopante din anii 2007-2008.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite