Investitorii străini caută parcurile industriale

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Teren şi utilităţi disponibile - noile condiţii pentru atragerea marilor proiecte de investiţii. La Craiova, investitorii care vin pe urmele Ford aud acelaşi text de la autorităţile locale

Teren şi utilităţi disponibile - noile condiţii pentru atragerea marilor proiecte de investiţii.

La Craiova, investitorii care vin pe urmele Ford aud acelaşi text de la autorităţile locale - "nu avem terenuri, parcul industrial este plin". Este numai un caz flagrant din ciclul cum se pot pierde investiţiile.

În toamna anului trecut, după semnarea contractului AVAS-Ford pentru fabrica de automobile din Craiova, la autorităţile locale din Dolj au început să se prezinte investitori de componente auto. Natural, voiau să se instaleze cât mai aproape de o uzină unde ar urma să se producă 300.000 de automobile pe an.


Investitorul în scaune nu găseşte loc


Primul venit, furnizorul german de structuri pentru automobile Kirchhoff, s-a interesat de o suprafaţă de circa cinci hectare pentru a ridica o unitate de producţie. Răspunsul primit - autorităţile nu au la dispoziţie o suprafaţă atât de mare, în condiţiile în care Parcul industrial Craiova (aflat în proprietatea consiliului judeţean) este plin.


Recent, au venit şi cei de la Johnson Controls, spune Liviu Montescu, directorul general al Parcului industrial. Producătorul american de scaune pentru automobile, care mai are unităţi de producţie la Colibaşi şi în Parcul industrial Ploieşti, căuta un teren de aproape două hectare şi în apropiere de (viitoarea) uzina Ford din Craiova. I s-a dat acelaşi răspuns - nu avem, deocamdată.


Aşa cum am mai arătat în "Adevărul", Consiliul Judeţean Dolj nu a reuşit să ajungă la o înţelegere cu ... prefectura pentru a susţine demersurile la Bucureşti, astfel încât parcul industrial să se poată extinde cu circa 100 ha, prin transferul unor terenuri de la Ministerul Agriculturii şi Ministerul de Interne.

Altfel spus, la Craiova nu s-a reuşit să se ajungă la mobilizarea de la Cluj, unde deja celebrul parc industrial de la Jucu s-a extins cu suprafeţe de teren transferate de la instituţii ale statului. Iar autorităţile din Cluj au şi început demersurile pentru o nouă extindere, pentru a putea face loc furnizorilor Nokia, dar şi altor investitori de calibru (se vehiculează chiar numele Mercedes, ca investitor de Jucu)


Campanie de sensibilizare


Se pare că localităţile care nu înţeleg importanţa unui parc industrial nu înţeleg tendinţa actuală din domeniul investiţiilor. Pe scurt, investitorii sunt dispuşi să plaseze sume mari în noi proiecte doar dacă găsesc terenuri pentru care nu sunt obligaţi să "negocieze" cu speculatorii. Evident, terenul trebuie să fie dotat cu utilităţile necesare şi să fie cât mai aproape de infrastructura naţională.


"Autorităţile nu percep importanţa unui parc industrial şi au alte planuri pentru aceste terenuri", spune Monica Bărbuleţiu, vicepreşedinte ARIS (Agenţia de Investiţii Străine), anunţând chiar o campanie de "sensibilizare" în teritoriu pe acest subiect.


În prezent, în România există 41 de parcuri industriale, care, potrivit ARIS, au în total circa 1.500 de hectare. Facilităţile acordate în cazul parcurilor industriale au fost reconfirmate în toamna anului trecut, printr-un ordin al Ministerului Internelor şi Reformei Administrative, în principal scutirea de la plata taxelor pentru clădiri şi terenuri. Autorităţile estimează că până în 2013 vor fi acordate maximum 22 titluri de parc industrial, la o suprafaţă medie pe parc de 40 ha.

>> Suprafaţa parcurilor industriale ar trebui să crească cu 50%, pentru a face faţă solicitărilor investitorilor
Monica Bărbuleţiu,
vicepreşedintele ARIS

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite