Industria de piese auto a adus investiţii de 2,5 miliarde de euro

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Dezvoltarea pieţei de profil va fi condusă în următorii ani de furnizorii marilor producători de autoturisme ce îşi vor face intrarea pe plan local. Furnizorii de componente auto au

Dezvoltarea pieţei de profil va fi condusă în următorii ani de furnizorii marilor producători de autoturisme ce îşi vor face intrarea pe plan local.

Furnizorii de componente auto au asigurat unul dintre cele mai importante volume de investiţii străine. Tendinţa se va păstra şi în următorii ani, odată cu intrarea pe piaţă a noi producători de automobile.

În prezent, în ţara noastră sunt prezenţi peste 40 de furnizori străini de subansamble auto, investiţiile totale din domeniu realizate din 1990 şi până în prezent ridicându-se la aproximativ 2,5 miliarde de euro. Ultimii pe lista potenţialilor investitori aşteptaţi să intre pe piaţa românească sunt furnizorii grupului internaţional Ford.

Odată cu preluarea efectivă de către Ford a fabricii din Craiova sunt aşteptate să intre şi companiile care asigură partea de componente. Unele dintre ele şi-au manifestat deja interesul pentru spaţiile libere de pe platforma Tractorul Braşov. "Sunt firme interesate pentru închirierea unor spaţii sau hale. Unii sunt furnizori de echipamente ai Ford", au declarat reprezentanţii Flavus Investiţii, proprietarul platformei Tractorul, fără a da detalii în acest sens.


Un sector 40% nemţesc


Potrivit lui Guy Verduystert, director divizia de consultanţă financiară din cadrul companiei Deloitte România, unul dintre producătorii interesaţi să activeze pe plan local este Kirchhoff. "Cel mai mare furnizor de componente al Ford-Kirchhoff -intenţionează să investească într-o fabrică în România", a precizat Verduystert. În plus, şi germanii de la Daimler sunt în căutarea unui teren în vederea extinderii activităţilor din ţara noastră. Compania deţine deja pe plan local o unitate care fabrică roţi dinţate şi piese pentru Mercedes.

Anul trecut, mai mulţi producători de componente pentru cele mai renumite grupuri auto şi-au deschis anul trecut fabricile în România. Astfel, Manufactura Moderna de Metales din Spania şi-a început producţia de tuburi auto ce sunt livrate către Audi, BMW, Nissan şi Renault. "Amtek Auto, care produce componente de aluminiu pentru motoare şi sisteme de suspensii, investeşte 10 milioane de euro într-o fabrică de componente auto pentru Suzuki, John Deere, Mahindra&Mahindra şi Tata Motors", a precizat oficialul Deloitte.

Nemţii au fost cei mai activi investitori în producţia de subansamble auto de pe piaţa românească. În prezent, ei acoperă 40% din acest segment. "Mai mult decât atât, au avut un rol important şi în ceea ce priveşte exportul, care s-a ridicat la finalul lui 2006 la 1,8 miliarde de euro", a declarat, pentru "Adevărul", Guy Verduystert. Evident, trebuie adăugată aici şi compania Renault-Dacia, care a accentuat ritmul de dezvoltare a industriei.


Piaţa locală a pieselor de schimb pentru autoturisme a crescut anul trecut cu 30 de puncte procentuale, faţă de anul 2006, când valoarea totală a ajuns la 4 miliarde de euro, ajungând astfel la peste 5 miliarde de euro.


Investiţii de 4 miliarde de euro în Europa Centrală şi de Est


Trendul crescător se va menţine şi în următorii cinci ani, în condiţiile în care vânzările de autoturisme noi este de aşteptat să crească cu 15% în acest an. România figurează pe harta investitorilor şi atunci când vine vorba de planuri de viitor.

"Este de aşteptat ca piaţa de autoturisme şi componente auto din Europa Centrală şi de Est să atragă investiţii de peste 4 miliarde de euro în următorii cinci ani, ţările vizate fiind Cehia, Polonia, Ungaria, România, Slovenia şi Slovacia", a declarat, Verduystert. Potrivit acestuia, producţia de maşini din Cehia, Slovacia şi Ungaria reprezintă 15% din totalul procesului de manufacturare.


În aceste condiţii, regiunea Europei Centrale şi de Est este cea mai mare producătoare de autoturisme, după China. În perioada 1990-2007, Europa Centrală şi de Est a atras investiţii în domeniu de 15 miliarde de euro. Destinaţiile principale ale acestor sume au fost Cehia şi Polonia, unde şi-au deschis fabrici producătorii de componente pentru Volswagen, şi respectiv Fiat şi Opel. Slovacia începe să fie tot mai interesantă, PSA ridicând aici o unitate de producţie în urma unei investiţii de 700 milioane de euro.

>> Piaţa de autoturisme din Europa Centrală şi de Est va atrage investiţii de peste 4 miliarde de euro în următorii cinci ani, România fiind una dintre principalele ţări vizate.
Guy Verduystert,
director divizia de consultanţă financiară Deloitte România

Costul cu forţa de muncă, la jumătate decât în Germania
Investitorii sunt în continuare atraşi de costurile reduse cu forţa. Cele mai recente date arată că, în Germania, un muncitor din industria producţiei de componente auto este plătit cu 30 de dolari/ oră, în timp ce în România o persoană cu calificare similară primeşte 12 dolari/oră. În acelaşi timp, se confruntă şi cu devantaje, care ţin de infrastructura precară - logistică şi drumuri. De asemenea, începe să se resimtă tot mai acut lipsa de forţă de muncă specializată.

Ford, desant aerian la Craiova

Conducerea Ford Europa a comandat un audit la Aeroportul din Craiova pentru a măsura greutatea maximă pe care o poate suporta pista aerodromului, potrivit agenţiei Mediafax. Studiul de rezistenţă este necesar întrucât, de la mijlocul lunii martie, urmează să fie făcute curse cargo zilnice, timp de şase luni, pentru a aduce utilaje ce vor fi asamblate aici.

Preşedintele Consiliului Judeţean Dolj, Ion Prioteasa, a declarat luni că, de două ori pe săptămână, pe aeroportul craiovean vor fi aduşi la Craiova specialiştii Ford. Şeful administraţiei doljene mai spune că o companie care aparţine producătorului american Ford Aviation a efectuat un audit la Aeroportul din Craiova, iar în paralel, o companie a Ministerului Transporturilor face un audit.

"Au urmărit să vadă care este greutatea maximă pe care o suportă pista aeroportului, care este cel mai mare avion care poate ateriza, posibilităţile de garare a aeronavelor, ritmul în care se poate ajunge la Craiova şi dacă personalul aeroportului lucrează sâmbăta şi duminica. De altfel, chiar în acest moment, mai are loc un astfel de audit al unei companii a Ministerului Transporturilor", a declarat Prioteasa. (Mediafax)

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite