Industria IT&C, în pragul colapsului

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Industria IT&C,  în pragul colapsului
Industria IT&C, în pragul colapsului

Doar telefoanele smart continuă să se vândă bine, în timp ce comerţul cu calculatoare, fie că sunt desktop sau laptop, a scăzut dramatic în acest an. Deprecierea leului şi scumpirea creditelor au influenţat evoluţia valorică a pieţei de produse IT&C şi electrocasnice în primul semestru din 2009.

Citiţi şi:
Vânzările de electrocasnice şi IT&C au scăzut cu 40,4%
Industria IT&C se „ţine“ bine

Electrocasnicele care până anul trecut erau la mare căutare cu plata în rate zac acum neatinse pe rafturile magazinelor. Nici nu e de mirare fiindcă veniturile românilor s-au redus, creditele s-au scumpit, iar leul s-a depreciat considerabil în ultimele şase luni.

Scădere pe linie

În primul trimestru din acest an sectorul IT din România a avut o scădere accentuată de 59,2%, comparativ cu perioada similară din 2008, arată un studiu realizat de compania de cercetare de piaţă GfK. În 2009 vânzările nu au reuşit să ajungă decât la 87 de milioane de euro.

Acest fapt a fost cauzat de o importantă scădere în volum şi, parţial, de scăderea preţului mediu, în special pentru laptopuri, luând în considerare faptul că a crescut cota de netbookuri în cadrul laptop-urilor şi că preţul lor este semnificativ mai mic decât cel al notebookurilor tradiţionale.

Cele mai afectate de criză au fost calculatoarele desktop şi monitoarele. Piaţa locală a bunurilor de folosinţă îndelungată a scăzut în primele şase luni din 2009 cu 40,4%, la 664 de milioane de euro. De asemenea, sectoarele de electrocasnice mici şi de telecomunicaţii au scăzut cu 22,1% şi, respectiv, cu 25,8% în prima jumătate a anului.

Piaţa telecom, pe minus

Cea mai slabă performanţă a fost înregistrată de sectoarele IT şi de echipamente de birou, care au înregistrat o scădere accentuată de 47,2%, respectiv de 51,4%. În perioada aprilie-iunie 2009 piaţa telecom a scăzut cu 24,8% comparativ cu trimestrul al doilea din 2008. Studiul GfK arată că scăderea vânzărilor de telefoane mobile a rămas relativ stabilă în prima jumătate a anului datorită preţul mai mic al telefoanelor smart.

În al doilea trimestru din 2009 vânzările produselor electronice de folosinţă îndelungată au scăzut accentuat, cu aproximativ 50%, ajungând la un total de 52 de milioane de euro. Descreşterea a atins vârful în luna iunie, înregistrând scăderi semnificative în principal la televizoarele LCD şi plasme.

Piaţa foto a înregistrat, de asemenea, cifre negative. Cu o scădere accentuată, de aproximativ 44% faţă de trimestrul corespunzător al anului precedent, acest sector a atins o cifră totală de nouă milioane de euro. 

Sistemul buy-back a încetinit declinul

Aparatele foto SLR sunt incontestabil mai atractive pentru consumatori acum, comparativ cu anul trecut. Spre deosebire de acestea, aparatele foto compacte prezintă, pentru trimestrul al doilea din 2009, o stagnare în ceea ce priveşte preţul, cel mai vizibil în moneda locală.

Sectorul echipamentelor de birou a continuat să înregistreze o scădere acută (58,5%) în al doilea trimestru al anului comparativ cu aceeaşi perioadă a anului 2008, atingând o valoare de 10 milioane de euro. Imprimantele şi multifuncţionalele au prezentat o tendinţă de descreştere în vânzări, cauzată de nivelul scăzut al dorinţei consumatorilor de a cheltui.

Chiar dacă nu a reuşit să salveze întrega piaţă de electrocasnice, sistemul buy-back a reuşit să dea o gură de oxigen vânzărilor. Astfel, pe categoria frigiderelor şi a congelatoarelor s-a observat o uşoară creştere în trimestrul al doilea, comparativ cu primele trei luni ale anului. În iunie însă, programele de buy-back au fost interzise pentru magazinele de electrocasnice.

image
Economie



Partenerii noștri

image
canal33.ro
Ultimele știri
Cele mai citite