Industria auto domină clasamentul externalizărilor de servicii în România

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Piaţa de outsourcing (servicii de externalizare) din România va creşte cu aproximativ 30-40 de procente, în următorii ani. Ea este susţinută de costurile reduse cu forţa de muncă, dar şi

Piaţa de outsourcing (servicii de externalizare) din România va creşte cu aproximativ 30-40 de procente, în următorii ani. Ea este susţinută de costurile reduse cu forţa de muncă, dar şi de gradul înalt de calificare a personalului. Cele mai active domenii de pe această piaţă sunt industria auto, cea a mobilei, sectorul IT şi textilele.

Deşi sectorul IT este cel mai vizibil de pe piaţa românească de outsourcing, acesta nu este şi cel mai important. Industria auto, cea a textilelor şi a mobilei au devansat semnificativ domeniul tehnologiei informaţiei la nivelul anului 2006. Potrivit datelor furnizate de vicepreşedintele Camerei de Comerţ şi Industrie a României, Nicolae Vasile, valoarea pieţei de outsourcing în industria auto a atins, în anul 2006, patru miliarde de euro, cea a textilelor, trei miliarde de euro, fiind urmată îndeaproape de industria mobilei.

Multinaţionalele sunt primele care îşi externalizează serviciile

Externalizarea serviciilor IT în România a adus doar venituri de circa 400 milioane de euro în 2006. "Viitorul pe această piaţă aparţine însă resurselor regenerabile. Germania este ţara cea mai interesată de a externaliza producţia de biocombustibili în România", spune Vasile. Acesta a adăugat că aplicarea outsourcingului în turism ar disciplina considerabil afacerile din domeniu.

Printre companiile importante care au decis să-şi externalizeze serviciile pe piaţa românească se numără Genpact, Orange, EFG Banc Post, Hewlett-Packard, Alcatel, IBM, Microsoft, Infineon. Acestea au fost atrase, în primul rând, de costurile reduse cu forţa de muncă din România, printre cele mai mici din regiune.

O treime din externalizările din regiune au venit în România

Totodată, constructorul auto american General Motors şi furnizorul austriac de servicii IT Raiffeisen Informatik şi-au anunţat intenţia de a intra pe piaţa românească de outsourcing. Raiffeisen Informatik, companie deţinută de grupul financiar Raiffeisen, este în negocieri avansate pentru preluarea a două firme din domeniu, având planificate pentru anul 2007 investiţii de 14 milioane de euro. "Vrem să achiziţionăm o companie românească şi încă 50% din acţiunile unei a doua. Vom continua însă investiţiile şi în alte companii. Suntem interesaţi de România", a declarat Adolf Gerhard Formanek, director de dezvoltare a afacerilor în cadrul Raiffeisen Informatik. "Ţările care au promovat cel mai mult outsourcingul în România sunt Germania, Italia şi Franţa, dar şi Japonia, mai ales în industria auto", a precizat Nicolae Vasile.

În comparaţie cu ţările nou-intrate în UE, România ocupă un loc fruntaş, fiind la un nivel comparabil cu Slovacia şi Cehia din punctul de vedere al ritmului de dezvoltare pe piaţa de outsourcing.
Potrivit unui studiu al companiei de consultanţă DTZ, ţările din zona Europei de Est au devenit locaţii favorite pentru externalizări, fiind estimată o triplare a acestei activităţi, până în anul 2008. Conform analiştilor DTZ, în anul 2006, numărul companiilor care şi-au externalizat o parte din servicii pe piaţa autohtonă era de 23, România atrăgând o treime din operaţiunile din zonă.

Potrivit predicţiilor DTZ, acest business va susţine, până în anul 2008, aproximativ 130.000 de locuri de muncă în zona Europei de Est. Bucureştiul şi Sofia sunt menţionate de compania de consultanţă ca locaţii atractive în afacerile de externalizare, dar şi oraşe precum Timişoara sau Clujul figurează pe lista DTZ.

Conform studiului, România reprezintă o oportunitate pentru externalizarea activităţilor de cercetare-dezvoltare, precum şi a celor de inginerie mecanică, ca urmare a forţei de muncă înalt calificate şi competitive.

Externalizările pot genera costuri ascunse

Un studiu al companiei de audit şi consultanţă Deloitte&Touch realizat în rândul a 25 de companii, în cea mai mare parte listate la Bursa din New York, a scos în evidenţă costuri suplimentare în cazul externalizării serviciilor. Potrivit studiului, circa 70% din aceste companii şi-au externalizat serviciile pentru reducerea costurilor IT, dar 38% au întâmpinat costuri adiţionale sau au avut furnizori mai puţin activi, 44% nu au avut competenţa şi expertiza promisă, iar 17% din companii s-au confruntat cu costuri ascunse.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite