Industria auto, de la simpla asamblare la proiectare

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Inginerii de la Centrul Tehnologic Renault din Bucureşti lucrează deja la dezvoltarea de noi modele pentru grupul francez. Noua Dacia Sandero este, ca şi "veteranul" Logan, un model venit "de-a

Inginerii de la Centrul Tehnologic Renault din Bucureşti lucrează deja la dezvoltarea de noi modele pentru grupul francez.

Noua Dacia Sandero este, ca şi "veteranul" Logan, un model venit "de-a gata" de la Paris. Vor mai trece cel puţin doi ani până la apariţia următoarei Dacii proiectate în România. Deocamdată, românii au realizat în "coproducţie" doar Logan Pick-up.

Lansarea săptămâna trecută la Geneva a Sandero - un nou model care va purta sigla Dacia şi se va fabrica la uzina de la Piteşti - a alimentat entuziasmul privind "performanţele industriei auto româneşti". "România va deveni prima ţară producătoare în domeniul auto din centrul şi estul Europei", declara premierul Călin Popescu Tăriceanu. Am putea ajunge chiar să furăm Slovaciei trofeul de revelaţie a industriei auto din Europa Centrală şi de Est. (Se estimează că, în acest an, în Slovacia se vor asambla 675.000 de automobile, cu 18% mai mult decât în 2007).


Avem deja o uzină Renault care va ajunge anul acesta la 300.000 de automobile, cu vânzare în toată Europa şi în zone apropiate, vom avea o uzină Ford (cu o capacitate de 300.000 pe an) care, de asemenea, va produce pentru toată Europa. La acestea se adaugă industria de componente auto, care adună, pe lângă câţiva producători autohtoni, circa 40 de filiale ale unor producători străini.


"Papucul", 40% autohton


De multe ori, în prezentarea tabloului cu realizări uităm să amintim de o nuanţă - România, deşi are o anumită tradiţie în domeniu - oricum mai mare decât a Slovaciei - nu este în acest moment decât un simplu executant, unde se asamblează automobile (componente) proiectate de alţii.


Fără partea de proiectare, formularea "ţară producătoare" este un pic… pretenţioasă.
Practic, în România nu s-a mai proiectat un automobil de la "Nova" încoace, adică de circa 15 ani. Situaţia a început să se schimbe după ce anul trecut Renault a deschis un centru de proiectare la Bucureşti (Pipera) - Renault Technologie Roumanie (RTR) şi a anunţat un centru de încercări automobile la Titu (circa 50 km de Bucureşti).


Acestea ar urma să facă din România centrul de dezvoltare pentru variantele Logan şi alte modele destinate zonelor emergente (cu pieţe în dezvoltare - Europa de Est, Rusia, Turcia etc.). Cu alte cuvinte, în zona Bucureştiului ar urma să apară un echivalent al Technocentre de lângă Paris, unde să fie proiectate modelele ieftine.


Practic, actualele variante ale Logan sunt aduse gata proiectate din Franţa - Logan Berlină, Logan MCV, inclusiv Sandero. Acesta din urmă este, de altfel, un model aflat deja în producţie, la uzina din Brazilia.


Rolul nostru, în special al echipei de la uzina din Piteşti, a vizat doar partea de industrializare şi de "validare" a furnizorilor pentru noile piese", spune Alain Dubos, director Inginerie Vehicul al RTR. Totuşi, directorul poate vorbi de o primă "coproducţie" dintre centrele de la Bucureşti şi Paris - Logan Pick-up.


"Putem spune că, pe ansamblu, noi am realizat 40% din proiectarea acestui model". În total, circa 300 de ingineri români au fost implicaţi în acest proiect. În România s-au realizat în principal studiile pentru şasiu, lipsind deocamdată dotarea pentru proiectarea suprastructurii. De asemenea, testarea s-a realizat în Franţa.


Centru de încercări, la Titu din 2009


"Obiectivul nostru este să ajungem la proiectare 100% aici. Am început deja să lucrăm pentru noua generaţie de Logan", spune directorul Dubos, evitând să ofere detalii.
Plecând de la o durată standard de minimum doi ani dintre proiectare şi prezentare, putem anticipa ieşirea noului Logan undeva prin 2010.


Oricum, finalizarea centrului de testări de la Titu a fost anunţată de-abia pentru anul viitor.

>> Am început deja să lucrăm la a doua generaţie de Logan. Vrem să ajungem la proiectare 100% în România
Alain Dubos
Director Inginerie Vehicul la RTR.

Redesenarea Logan cu volan pe dreapta

În afară de proiectul Logan Pick-up, RTR a mai fost implicat în adaptarea pntru Europa a cablajului de la Renault Koleos, modelul 4X4 fabricat la uzinele Samsung. În acest moment, în lucru se mai află şi adaptarea Loganului fabricat la Piteşti pentru export în Marea Britanie (cu direcţie pe partea dreaptă).


În primul an de funcţionare, RTR a angajat 700 de specialişti, iar pentru 2008 a scos la concurs încă 500 de noi posturi, în special din domeniul proiectării asistate de calculator. Evident, astăzi, calculatorul este principalul instrument folosit pentru "proiectarea numerică" (cum spun francezii) şi pentru simularea montajului, anduranţei sau comportamentului dinamic. (De notat însă că tehnologia nu a dus la eliminarea machetelor fizice, utilizate în special pentru punerea la punct a detaliilor pentru perioada de post-vânzare/service).

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite