Închirierile auto pentru firme, o afacere pe val

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În trei ani, piaţa de leasing operaţional a crescut la un parc de 20.000 de maşini şi contracte de sute de milioane de euro Se externalizează servicii de curăţenie, IT, contabilitate,

În trei ani, piaţa de leasing operaţional a crescut la un parc de 20.000 de maşini şi contracte de sute de milioane de euro

Se externalizează servicii de curăţenie, IT, contabilitate, de ce nu şi administrarea parcului auto? Mai ales când devine tot mai scumpă întreţinerea unui automobil.

"La sfârşitul anului 2006, aveam circa 2.000 de maşini date în leasing operaţional. După un an, aveam 4.000, iar acum am ajuns la circa 5.000 de maşini, 150 de clienţi şi contracte de 70 de milioane de euro". Dudy Perry, preşedintele Sixt New Kopel Group, este mulţumit de evoluţia afacerii pe care a lansat-o în urmă cu trei ani în România.

În 2005, leasingul operaţional era încă o noutate pentru România. De fapt, când se spunea leasing auto aproape că se înţelegea o singură formă - cel financiar, în care, după perioada de finanţare prin leasing (3-5 ani), automobilul este achiziţionat (pe firmă) la o valoare reziduală.

Puţini se gândeau că poate nu este rentabil să fii întotdeauna proprietar, mai ales în cazul unui bun care se "erodează" rapid, cum e automobilul. Leasingul operaţional se adresează practic oamenilor de afaceri, companiilor, care sunt interesaţi doar să folosească automobilul, şi nu să fie proprietari de automobil.

Pentru aceşti clienţi, oferta a putut fi diversificată, şi astfel, dincolo de închirierea propriu-zisă, compania de leasing operaţional se poate ocupa de automobil sau de o întreagă flotă dacă e cazul - de executarea la timp a reviziilor, de reparaţiile din service, de încheierea poliţelor de asigurare şi chiar de înlocuirea anvelopelor.

"Externalizarea administrării flotelor auto va urma şi aici tendinţa de pe pieţele dezvoltate", a fost premisa investiţiei realizate în România de New Copel, un grup israelian care acasă deţine 30% din piaţa de leasing operaţional, administrând 40.000 de autovehicule, de la autoturisme la minivanuri.

Ritmuri de creştere explozive

În fapt, filozofia externalizării este foarte simplă. "Noi, care ne ocupăm de afacerea cu automobile, avem alte costuri decât o firmă cu doar câteva zeci de maşini şi un obiect de activitate total diferit - telecomunicaţii, spre exemplu. Putem obţine un discount de la producătorii auto, de la companiile de asigurări, de la service. De altfel, pentru reducerea costurilor cu reparaţiile, noi chiar avem un service propriu", explică Dudy Perry.

Pe ansamblu, omul de afaceri măsoară potenţialul pieţei cu un ordin de multiplicare de două cifre. "Acum, după trei ani, piaţa a ajuns la vreo 20.000 de maşini.

Este încă foarte puţin, în condiţiile în care vânzările de maşini într-un an sunt în jur de 300.000. Pe pieţele dezvoltate, 40-50% din vânzările de maşini noi sunt destinate leasingului operaţional. Chiar dacă luăm un procent moderat, de 20%, în câţiva ani, tot ajungem la un număr de 60.000 de maşini pe an în leasing operaţional".

Puterea financiară, esenţială

Piaţa pare să fie, într-adevăr, generoasă, în condiţiile în care în numai trei ani a fost ocupată de jucătorii grei din afară. Tot în urmă cu trei ani, intrau pe piaţă şi francezii de la Ald Automotive, divizia de leasing operaţional a Societe Generale.

Compania a ajuns la administrarea unei flote totale de peste 3.500 de autovehicule, pentru 180 de clienţi. Printre serviciile oferite se numără şi operaţiunea de lease-back: Ald achiziţionează parţial sau integral flota auto a unei companii, aceasta din urmă luând apoi cu chirie maşinile respective în regim de leasing operaţional "full service".

În 2006, descoperă piaţa şi francezii de la Arval, divizia de profil a PNP Paribas. În toamna anului trecut, apare al patrulea jucător de categorie grea - Leaseplan - o companie în care acţionar majoritar este Volkswagen.
"Nu cred că vor mai apărea noi jucători. Despre companii mici nu cred că poate fi vorba, pentru că e nevoie de putere financiară", spune preşedintele Sixt.

O piaţă conexă - comerţ cu maşini rulate

Dezvoltarea leasingului operaţional va presupune şi extinderea ofertei de maşini rulate. Comerţul organizat de "maşini la mâna a doua" este încă destul de fragil la noi. Spre exemplu, la sfârşitul săptămânii trecute, grupul ceh AAA, unul din principalii jucători regionali pe piaţa de profil, anunţa că analizează eventuala retragere din România.

În primele şase luni, compania a vândut doar 845 de maşini rulate, faţă de 1.282 în urmă cu un an. Oferta companiilor de leasing operaţional ar putea avea însă mai multă trecere la români, fiind constituită în special din modele cunoscute ca având o piaţă bună la a doua, a treia mână. (Un model german, spre exemplu, poate asigura şi un cost redus pentru leasingul operaţional). În plus, maşinile vor putea fi oferite cu un istoric cunoscut şi o garanţie de un an.

În curând, piaţa de leasing operaţional ar putea ajunge şi la 60.000 de autovehicule pe an
Dudy Perry, preşedinte Sixt New Kopel

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite