Impozitul forfetar pe înţelesul tuturor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Începând de astăzi, impozitul minim (forfetar) va fi plătit indiferent dacă firma a realizat sau nu profit. Impozitul minim, amplu contestat, devine un fapt cert începând de astăzi, iar autorităţile sunt convinse că noul regim fiscal va consolida veniturile bugetare.

MAI CITEŞTE ŞI:

Cum îmi va afecta viaţa impozitul forfetar
Impozitul forfetar va mări emigrarea fiscală
Ministrul pentru IMM spune că în România nu se aplică impozit forfetar
Guvernul a tăiat drastic bugetul
În România: 5.000 de euro impozit pentru afaceri de 30 de milioane de euro
Guvernul, la prima rectificare bugetară: "Efectele pozitive se multiplică"
Rectificarea bugetară taie toate indexările salariale prevăzute pentru 2009



Autorităţile se declară convinse că impozitul minim este o măsură corectivă ce va asigura concurenţa loială şi un mediu de afaceri sănătos. Datele Oficiului Naţional al Registrului Comerţului arată, însă, că numărul solicitărilor pentru suspendarea temporară a activităţii, dizolvarea sau radierea voluntară a crescut de peste trei ori în aprilie 2009, faţă de aceeaşi lună a anului trecut.

Ţinta impozitului: firmele active

Potrivit datelor furnizate de ministerul de Finanţe, peste 78.700 de societăţi au înregistrat pierdere, pentru trei ani consecutiv, la nivelul anului 2007. Din acestea, aproape 34.000, respectiv 43%, au cifră de afaceri de până la 10.000 de lei pe an şi au înregistrat o pierdere netă cumulată de 1,38 miliarde lei.

Numărul companiilor care au înregistrat pierderi pentru cinci ani consecutiv, la nivelul lui 2007, este de peste 23.400, din care aproximativ 10.200 aveau o cifră de afaceri de până la 10.000 de lei pe an. Impozitul minim se aplică tuturor firmelor active, fără discriminare, inclusiv celor care accesează fonduri europene.

Impozitul poate fi contestat

„Cuantumul impozitului minim se poate contesta prin atacarea deciziei de impunere a acestui cuantum, în cazul în care acesta reprezintă titlu de creanţă”, potrivit avocatului Beatrice Onică-Jarka, partener la Cunescu, Balaciu&Asociaţii. Titlul de creanţă este actul prin care se stabileşte şi se individualizează creanţa fiscală şi este întocmit de organele competente sau de persoanele îndreptăţite, potrivit legii.

Decizia de impunere, la schimbarea bazei

Conform Codului de Procedură Fiscală (art.86), decizia de impunere se emite de organul fiscal competent. “Organul fiscal emite decizie de impunere ori de câte ori acesta modifică baza de impunere”, spune Beatrice Onică-Jarka.

“Declaraţia fiscală în care contribuabilul trebuie să calculeze cuantumul obligaţiei fiscale, dacă acest lucru este prevăzut de lege, este asimilată cu o decizie de impunere, sub rezerva unei verificări ulterioare”, precizează avocatul.

Profit, câştiguri zero sau pierdere

Cazul A: O societate comercială trebuie să plătească, la sfârşitul trimestrului al II- lea, impozit pe profit de 250 lei. Firma ia în calcul veniturile totale înregistrate la 31 decembrie 2008,  determinând un  impozit minim de 2.200 lei, corespunzător tranşei de venituri totale, anuale, de 40.000 lei. Pentru perioada 1 mai 2009 - 30 iunie 2009, din trimestrul al II-lea, impozitul minim se calculează prin împărţirea impozitului minim anual la 12 luni şi înmulţit cu 2 (lunile mai şi iunie), astfel: (2.200/12) x 2 = 367 lei.

Având în vedere că impozitul pe profit datorat pentru trimestrul al II-lea este de 250 lei, iar impozitul minim calculat pentru aceeaşi perioadă este de 367 lei, firma trebuie să plătească impozitul minim de 367 lei.

Cazul B: O altă firmă trebuie să plătească, la sfârşitul trimestrului al II-lea, impozit pe profit de 500 lei. Societatea ia în calcul veniturile totale înregistrate la 31 decembrie 2008, determinând un impozit minim de 2.200 lei, corespunzător tranşei de venituri totale, anuale, de 50.000 lei.

Pentru perioada 1 mai 2009 - 30 iunie 2009, din trimestrul al II- lea, impozitul minim se calculează prin împărţirea impozitului minim anual la 12 luni şi înmulţit cu 2 (lunile mai şi iunie), astfel: (2.200/12) x 2 = 367 lei. Având în vedere că impozitul pe profit datorat pentru trimestrul al II-lea este de 500 lei, iar impozitul minim calculat pentru aceeaşi perioadă este de 367 lei, firma va plăti impozitul pe profit de 500 lei.

Sfatul expertului: Pentru aflarea impozitului pe profit pe trimestrul al IV-lea din 2009, din impozitul pe profit cumulat de la începutul anului se scade impozitul pe profit aferent perioadei precedente, inclusiv impozitul minim datorat, după caz, până la nivelul impozitului minim datorat în cursul anului fiscal.

Efect invers

Impozitul minim va afecta atât companiile mari, cât şi pe cele mici, a declarat, pentru “Adevărul”, Luminiţa Ristea, consultant fiscal Nexia International. “Un prim efect este decapitalizarea de către stat a companiilor, prin plata unor impozite suplimentare, neplanificate prin bugetele anuale ale firmei, în condiţii de criză economică acută”, a precizat expertul.

Alte efecte vor fi: suspendarea unui număr foarte mare de companii, conform legii 31/1990, falimente ale micilor întreprinzători şi, mai ales, reducerea veniturilor bugetare. “Vom asita la posibile fuziuni şi achiziţii în cazul afacerilor medii, pentru optimizarea costurilor fixe”, a adăugat Luminiţa Ristea.

Cum procedăm cu maşina trecută pe firmă

Pentru autoturismele de până la 3,5 tone, dotate cu maximum 9 locuri pe scaune şi destinate exclusiv transportului rutier de pasageri, cheltuielile cu combustibilul nu se scad (deduc) din calculul impozitului datorat pe profitul firmei.

Cazurile în care aceste cheltuieli se deduc, totuşi, prin excepţie, sunt următoarele: 1 - vehiculele utilizate exclusiv pentru intervenţie, reparaţii, pază şi protecţie, curierat, transport de personal la şi de la locul de desfăşurare a activităţii; 2 - vehiculele special adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj. 3 - vehiculele utilizate de agenţi de vânzări şi de agenţi de recrutare a forţei de muncă; 4 - vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plată; 5 - taximetre; 6 - vehiculele utilizate pentru închirierea către alte persoane; 7 – vehiculele destinate instruirii în cadrul şcolilor de şoferi.

Cum se deduce TVA la cumpărare

Noile norme introduc şi unele limitări speciale ale dreptului de deducere a TVA. Mai întâi, trebuie precizat că, în cazul vehiculelor din categoria descrisă mai sus, nu se deduce nici TVA aferentă achiziţiilor, nici taxa aferentă achiziţiilor de combustibil destinat utilizării pentru vehiculele care au aceleaşi caracteristici, aflate în proprietatea sau în folosinţa persoanei impozabile.

image

Ca şi în cazul impozitului minim, TVA se poate deduce, totuşi, prin excepţie, la cumpărarea maşinilor care fac parte din următoarele categorii: 1 - vehiculele utilizate exclusiv pentru intervenţie, reparaţii, pază şi protecţie, curierat, transport de personal la şi de la locul de desfăşurare a activităţii; 2 - vehiculele special adaptate pentru a fi utilizate drept care de reportaj. 3 - vehiculele utilizate de agenţi de vânzări şi de agenţi de recrutare a forţei de muncă; 4 - vehiculele utilizate pentru transportul de persoane cu plată; 5 - taximetre; 6 - vehiculele utilizate pentru închirierea către alte persoane; 7 – vehiculele destinate instruirii în cadrul şcolilor de şoferi.

Cazuri speciale

Firmele noi, înfiinţate în cursul anului 2009, inclusiv cele apărute ca urmare a operaţiunilor de reorganizare – fuziuni, divizări etc. - plătesc impozit minim de la data înregistrării la Oficiul Registrului Comerţului.

În cazul în care firma se înfiinţează prin fuziunea a două sau mai multe societăţi, pentru determinarea impozitului minim datorat veniturile totale anuale sunt veniturile însumate ale societăţilor participante, înregistrate la 31 decembrie a anului precedent.

În cazul  în care firma se înfiinţează prin divizarea unei societăţi, veniturile totale anuale se determină proporţional cu valoarea activelor şi pasivelor transferate de către persoana juridică cedentă. Tot cedenta stabileşte şi criteriul de repartiţie a activelor şi pasivelor transferate.

Suspendările de activitate şi radierile voluntare ale societăţilor comerciale constituie impactul imediat al impozitului minim.

Răspunsuri la cele mai frecvente întrebări

Impozitul minim

Ce este impozitul minim?

Impozitul minim este un impozit direct, deductibil, aplicabil de la 1 mai 2009, pentru contribuabilii plătitori de impozit pe profit sau impozit pe veniturile microîntreprinderilor.

Până când plătim?

Potrivit ministerului de Finanţe, impozitul minim are caracter limitat, asta însemnând că el poate fi eliminat la un moment dat. Când? „Atunci când situaţia economică o va permite“, este răspunsul autorităţilor.

Cine nu plăteşte?

Persoanele fizice autorizate (PFA), societăţile înfiinţate în cursul acestui an (start-up) şi cele aflate în inactivitate temporară - potrivit legii 31/1990, republicată, privind societăţile comerciale - nu plătesc impozit minim. Firmele start-up au, însă, o perioadă de graţie de numai un an.

După un an de la înfiinţarea firmei, aceasta plăteşte impozit minim. De asemenea, firmele înfiinţate în 2009 şi înregistrate, ca atare, la Registrul Comerţului nu sunt supuse impozitului minim. Mai mult, firmele înfiinţate anterior acestui an şi care la 1 mai 2009 sunt inactive, dar devin active în cursul acestui an, nu plătesc impozit minim.

Cum se aplică?

Impozitul minim se aplică în funcţie de veniturile înregistrate de societate în anul precedent, în sumă fixă, cuprinsă între 2.200-43.000 de lei/anual. Suma impozitului pe 2009, de pildă, se calculează în funcţie de veniturile din 2008.

Ce etape trebuie urmate?

Firmele vor calcula, iniţial, impozitul pe profit aferent anului sau trimestrului, aşa cum prevede actualul Cod fiscal. Etapa ulterioară se referă la încadrarea în tranşa de venituri totale anuale, aşa cum relevă caseta de mai sus - în funcţie de cuantumul lor la 31 decembrie a anului precedent – din care se scad, însă, anumite categorii de venituri. După stabilirea impozitului minim datorat, acesta se compară cu impozitul pe profit trimestrial sau anual şi se va plăti suma cea mai mare.

Ce venituri se elimină din calcul?

-Veniturile din variaţia stocurilor
-Veniturile din producţia de imobilizări corporale şi necorporale
-Veniturile din exploatare, reprezentând cota-parte a subvenţiilor guvernamentale şi a altor resurse pentru finanţarea investiţiilor
-Veniturile din reducerea sau anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat deducere
-Veniturile rezultate din anularea datoriilor şi a majorărilor datorate bugetului statului, care nu au fost cheltuieli deductibile la calculul profitului impozabil, conform reglementărilor legale
-Veniturile realizate din despăgubiri de la societăţile de asigurare
-Veniturile prevăzute la articolul 20, litera d, din codul fiscal

image


Taxa pe Valoarea Adăugată

Odată cu instituirea impozitului minim, Guvernul a decis nededucerea cheltuielilor cu combustibilul pentru autovehicule de la calculul impozitului pe profit şi pe venit, cu anumite excepţii. Măsura se va aplica între 1 mai 2009-31 decembrie 2010. Începând cu 1 ianuarie 2011, cel puţin teoretic, această prevedere ar urma să fie anulată.

Totodată, începând cu 1 mai 2009, nu se mai deduce TVA pentru achiziţia autovehiculelor destinate exclusiv transportului rutier de persoane, cu o greutate maximă de 3.500 kilograme şi cu maximum 9 scaune de pasageri, inclusiv scaunul şoferului. Taxa aferentă achiziţiilor de combustibil pentru aceleaşi autovehicule nu mai este nici ea deductibilă de la 1 mai.

Excepţii

Vehiculele folosite în intervenţii, reparaţii, pază şi protecţie, curierat, transport de personal, carele de reportaj vehiculele folosite de agenţii de vânzări şi de cei pentru recrutarea forţei de muncă. De asemenea, vehiculele utilizate în scop comercial, respectiv în vederea revânzării sunt exceptate de la plata TVA.

Amendamente

Se limitează deductibilitatea taxei la cel mult un singur vehicul utilizat de un agent de vânzări. În această categorie se cuprind şi vehiculele de test-drive utilizate de dealerii auto. Totodată, se limitează deductibilitatea taxei la cel mult un singur vehicul utilizat de un agent de recrutare a forţei de muncă.

78.700 reprezintă numărul companiilorcare au declarat la Administraţia Financiară pierderi timp de trei ani consecutiv.

Calea administrativă

„Împotriva titlului de creanţă, precum şi împotriva altor acte administrative fiscale, se poate formula contestaţie potrivit legii”, subliniază Beatrice Onică-Jarka. “Contestaţia este o cale administrativă de atac şi nu înlătură dreptul la acţiune al celui care se consideră lezat în drepturile sale“, precizează avocatul.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite