Hotelurile nu mai aduc bani

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Hotelurile  nu mai aduc bani
Hotelurile nu mai aduc bani

Construcţia multor unităţi de cazare pe teritoriul României a fost amânată din cauza situaţiei economice nefavorabile. Aproximativ opt ani. Aceasta este media de recuperare a investiţiei într-o proprietate hotelieră. Un an de criză a majorat timpul de recuperare cu încă cinci ani.

CITEŞTE ŞI Braşov: Oferte de cazare la munte

Să investeşti într-un hotel putea fi până anul trecut o investiţie foarte profitabilă. În prezent însă, investitorii într-un astfel de business nu mai sunt de aceeaşi părere, după un an de recesiune.

„Când am dat drumul proiectului ne-am propus o recuperare a investiţiei într-un interval de şapte-opt ani. Acum, din cauza crizei pe care o parcurgem, credem că vor fi necesari 10-12 ani pentru a recupera banii. Investiţia totală în hotel a fost de 65 de milioane de euro“, declară Liviu Negoiţă, proprietarul Rin Grand Hotel din Capitală.

În acelaşi timp, hotelurile de patru şi cinci stele din Bucureşti s-au confruntat în luna august a acestui an cu cea mai mare scădere a veniturilor şi cererii din ultimul deceniu. Gradul mediu de ocupare a scăzut la 30-40%.

„Primul trimestru a fost mai abrupt, iar rezultatele pentru august nu indică deloc o stabilizare. Din contră, ne ducem în jos şi nu am atins încă fundul sacului. Mai mult decât atât, în mijlocul crizei rezultatele au fost chiar sub aşteptările deja pesimiste“, spune Tinu Sebeşanu, director general al firmei de consultanţă de profil Trend Hospitality, citat de Mediafax.

Evenimentele, pondere mai mare decât cazarea

Printre puţinele activităţi care mai au loc în hotelurile bucureştene sunt conferinţele, evenimentele sau petrecerile. „Pot afirma că evenimentele şi conferinţele reprezintă o pondere de 50-52%, în timp ce cazarea ocupă 43-45%, diferenţa fiind acoperită de alte tipuri de evenimente“, explică Liviu Negoiţă.

Conform studiilor Trend Hospitality, în timp ce gradul de ocupare a scăzut semnificativ, petrecerile sunt încă în topul listelor hotelurilor. „Excepţie de la regulă fac nunţile. Toată lumea vedea o stabilizare în toamnă, însă oricum ar fi, ea nu va putea acoperi pierderile deja înregistrate pe primele opt luni“, mai spune Tinu Sebeşanu.

Nici pentru perioada următoare estimările nu sunt unele pozitive. „Per ansamblu, tot scăderi vor fi şi va fi critic pentru cei care nu îşi vor putea susţine business-ul. Ei nu vor avea altă soluţie decât să îşi închidă hotelurile sau să le cedeze băncilor“, explică reprezentantul Trend Hospitality.

Nici proprietarii nu sunt mai optimişti, Negoiţă estimând o uşoară creştere după a doua jumătate a anului 2010. „În următoarele luni nu văd o schimbare majoră. Ne preocupă stabilizarea nivelului actual pentru a face un business în continuare, chiar dacă nu mai putem vorbi despre profituri în anii viitori“, susţine proprietarul Rin Grand Hotel.

Luxul încă aşteaptă România

De altfel şi cel mai recent studiu al companiei de consultanţă imobiliară pe segmentul hotelurilor din Capitală, CBRE Eurisko, arată că şi rata medie zilnică a acestuia a scăzut cu aproximativ 22% în primul semestru din acest an, comparativ cu aceeaşi perioadă din 2008.

În acelaşi trend, raportul CBRE mai arată că şi gradul de ocupare a scăzut cu peste 23% în primele şase luni din 2009, faţă de prima jumătate din 2008. Din cauza acestor factori, multe din proiectele de acest tip pregătite pentru construcţie au fost amânate.

Un caz concret este grupul hotelier american Wyndham, care include mărci precum Ramada sau Howard Johnson. Acesta a amânat cu cel puţin doi ani lansarea brandului de lux Wyndham pe piaţa românească, după ce la începutul anului anunţase că o astfel de proprietate va fi dezvoltată, în Bucureşti, în 2010.

„Riscul este mare pentru o astfel de investiţie şi mai intervine costul de oportunitate, cu un impact economic foarte mare, care influenţează decizia de investiţie“, opinează reprezentantul Trend Hospitality.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite