Hipermarketurile vor deveni un jucător agresiv pe piaţa carburanţilor

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În Europa şi în ţările care au aderat recent la UE, acest tip de comerţ câştigă o cotă de piaţă din ce în ce mai mare În Franţa şi Anglia, hipermarketurile au bulversat total

În Europa şi în ţările care au aderat recent la UE, acest tip de comerţ câştigă o cotă de piaţă din ce în ce mai mare

În Franţa şi Anglia, hipermarketurile au bulversat total piaţa de retail a carburanţilor. În ţările europene, aceşti operatori devin din ce în ce mai puternici, deschizând noi staţii de alimentare şi atrăgând noi consumatori, deci este un fenomen care trebuie luat în considerare, a declarat, într-un interviu acordat ziarului Adevărul, Zsolt Szalay, CEO MOL România.

"În România, alimentarea în cadrul hipermarketurilor nu a devenit încă un fenomen important, dar având în vedere ceea ce s-a întâmplat în alte ţări vest-europene, iar în ultimul timp în ţările care au aderat ulterior la Uniunea Europeană, nu este exclusă o astfel de tendinţă în viitor", a afirmat Szalay. Potrivit acestuia, fenomenul a început cu câţiva ani în urmă în Europa de Vest, bulversând total, în ţări precum Franţa şi Anglia, piaţa de retail a combustibililor. În Franţa, de exemplu, o singura reţea de hipermarketuri are peste 1.300 de benzinării, fiind al doilea retailer petrolier de pe piaţă. Cota de piaţă deţinută de hipermarketuri depăşeşte 50%. Szalay a explicat că succesul carburanţilor comercializaţi de hipermarketuri, în ciuda faptului că nu reprezintă un brand de calitate, se datorează preţului mai mic.

Piaţa îşi va continua tendinţa de segmentare

"Fenomenul supermarketurilor este ceva similar cu influenţa companiilor aeriene low-cost asupra celor tradiţionale. Din cauza acestei competiţii, unele companii internaţionale s-au retras de pe aceste pieţe, deşi erau operatori importanţi", a adăugat Szalay. Întrebat dacă vede acest fenomen ca pe o ameninţare la adresa vânzărilor MOL România, şeful companiei a explicat că aceste hipermaketuri reprezintă un alt jucător care intră în industria petrolieră, cu o nouă politică de preţuri şi care poate lua din cotele companiilor prezente deja pe piaţă, MOL, Rompetrol, OMV sau Petrom. "Piaţa îşi va continua tendinţa de segmentare. Sunt clienţi care preferă combustibili mai ieftini şi pe care nu îi deranjează aglomeraţia din hipermarketuri, şi sunt clienţi care preferă produse şi servicii de calitate, care vor să evite aglomeraţia şi sunt interesaţi în rapiditate - aceştia sunt clienţii pe care îi vizează MOL", a declarat Szalay. Deşi în România există deocamdată o singură benzinărie de hipermarket (la Carrefour Militari - n.r.), MOL îşi va adopta strategia folosindu-se de experienţa companiei în alte ţări în care operează şi în care acest fenomen a luat amploare. Potrivit lui Szalay, în Ungaria, aproape 60% din hipermarketuri au benzinării proprii, iar în Slovacia, 30%. În aceste ţări se aşteaptă ca hipermarketurile să câştige o cotă de piaţă semnificativă, între 15 şi 30%. "În România, vom continua să monitorizăm percepţia clienţilor noştri, gradul lor de satisfacţie. Avem mai mult de 500.000 de clienţi fideli, prin programul MultiBonus, care reprezintă o bază certă şi solidă pentru viitor", a mai declarat şeful MOL.

Potenţial de creştere pentru sectorul serviciilor

Pentru anul în curs, strategia MOL România vizează dezvoltarea reţelei, nu numai ca număr de staţii, ci şi ca profitabilitate. Potrivit lui Szalay, vânzările de carburanţi acoperă circa 80-85% din cifra de afaceri, restul fiind asigurat de servicii şi magazinele din benzinării. Anul trecut, vânzările de carburanţi pe staţie au crescut cu circa 13%. "Pentru noi este mai important să crească în continuare vânzările de carburanţi. Pe de altă parte, clienţii noştri aşteaptă servicii mai bune şi mai multe în magazine, o gamă mai variată de produse, modalităţi de plată mai rapide, aşa că există un potenţial de creştere şi aici", a spus şeful companiei. Szalay a explicat că strategia de dezvoltare a serviciilor nu este uniformizată în toate benzinăriile, depinzând foarte mult de locaţia acestora. Astfel, cele de pe autostrăzi se vor axa mai mult de partea de food - restaurante, colţul snack, benzinăriile din oraş se vor axa mai mult pe servicii la pompă, spălătorie auto, produse diversificate pentru shop. Staţiile de frontieră vor comercializa mai degrabă suveniruri, lucruri specifice din România, dar se vor axa şi pe food/colţul snack, la fel cum benzinăriile din jurul litoralului sau din zonele montane vor comercializa produse de sezon, de vacanţă.

Anul trecut, MOL România a atins, cu o reţea de 121 de benzinării, o cotă de piaţă de peste 14% pe retailul de carburanţi, cifra de afaceri la nouă luni crescând cu 60% faţă de perioada similară din 2005. Pentru 2007, MOL are un plan de investiţii de peste 12 milioane de euro.

În România, alimentarea în cadrul hipermarketurilor nu a devenit încă un fenomen important, dar având în vedere ceea ce s-a întâmplat în alte ţări vest-europene nu este exclusă o astfel de tendinţă în viitor
Zsolt Szalay
Chief Executive Officer MOL România

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite