Grevele bat toba scumpirii muncitorului român

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Investitorii străini învaţă că România nu mai este ţara salariilor mici Primele greve de la fabrica italiană de tobe de eşapament, respectiv fabrica germană de cablaje de la Colibaşi

Investitorii străini învaţă că România nu mai este ţara salariilor mici

Primele greve de la fabrica italiană de tobe de eşapament, respectiv fabrica germană de cablaje de la Colibaşi au toate şansele să aibă acelaşi răsunet internaţional ca "marea grevă" de la Dacia. Deja investitorii primesc statistici că România este printre primele ţări din UE la creşterea costurilor cu forţa de muncă.

Aşa cum era deja anunţat, ieri, 96 din cei 130 de angajaţi ai Cortubi, producător de tobe de eşapament pe platforma Dacia Piteşti, au intrat în greva de avertisment care precede greva pe termen nelimitat. La câţiva paşi, 230 din cei 270 de salariaţi ai fabricii de cablaje Leoni sunt de luni în grevă generală. Ei cer măriri de salariu de circa 100 de euro, cu o treime peste salariul mediu actual. Este pentru prima dată când aceşti investitori străini se confruntă cu o grevă românească.

"Companiile au profit şi îşi pot permite aceste creşteri de salariu", spune Ion Iordache, vicepreşedintele sindicatului de la uzina Dacia şi, în acelaşi timp, de pe întreaga platformă de la Colibaşi. Ca de fiecare dată, angajaţii de pe platformă cer o creştere care să fie măcar apropiată de cea acordată în uzină (33% după greva de luna trecută, care a durat aproape trei săptămâni). Dar uzina Dacia nu pare să fie afectată prea mult de aceste greve şi deci nu va pune presiune pe furnizori. Surse din companie spun că uzina are stocuri acumulate… chiar în timpul grevei, când furnizorii au lucrat.

Lupta pe competitivitate

În ultimul timp, se vorbeşte tot mai mult de pierderea competitivităţii economiei româneşti odată cu majorările salariale. "Recentele greve din sectorul privat ar putea să schimbe percepţia investitorilor străini, iar pe termen mediu şi lung, România nu va mai fi privită ca o destinaţie ieftină pentru afaceri", notează ultimul raport pe teme macroeconomice realizat de Banca Comercială Română.

Companiile străine nu mai pot miza mult timp pe România ca piaţă ieftină a muncii - nota luna trecută "Financial Times", vorbind despre grevele de la Dacia şi Mittal Steel Galaţi.

"Nu cred că prin grevele noastre influenţăm decizia investitorilor străini. Salariile, la noi, rămân mici. În definitiv, în acelaşi timp se fac greve pentru majorări salariale şi în Vest, aşa că diferenţa mare dintre salariile noastre se va păstra", spune Ion Iordache.

Problema e însă că, la atragerea investiţiilor, nu suntem în competiţie cu Vestul, ci cu Estul. Deocamdată, se pare că putem fi liniştiţi. Spre exemplu, tot ieri, furnizorul austriac de cablaje auto Hirschmann Automotive a deschis o fabrică în parcul industrial din judeţul Mureş. După cum declara directorul general al Hirschmann Automotive, Volker Buth, în discursul de inaugurare, au găsit în regiune muncitori buni, care vorbesc engleza fluent în mare parte şi "foarte motivaţi să aibă succes cu întreprinderi internaţionale". În viitorul nu prea îndepărtat chiar s-ar putea să conteze dacă românii ştiu mai bine engleza decât polonezii sau sunt mai motivaţi decât cehii, spre exemplu.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite