Flexul deschide drumul afacerilor imobiliare la ARO
0Reprezentanţii Landmark Management, firma care a achiziţionat fabrica de la Câmpulung, dezafectează liniile de asamblare pentru a amenaja un parc industrial de 64 de hectare. Fabrica ARO de la
Reprezentanţii Landmark Management, firma care a achiziţionat fabrica de la Câmpulung, dezafectează liniile de asamblare pentru a amenaja un parc industrial de 64 de hectare.
Fabrica ARO de la Câmpulung se taie la fier vechi. Chiar în aceste zile. Economia de piaţă s-a dovedit o junglă prea încâlcită pentru întreprinderea unde altădată se producea singura maşină 4x4 din România. Odată cu fabrica de autovehicule a dispărut o lume.
Afacerile din jurul fabricii au murit, foştii angajaţi şi-au găsit alte slujbe. În schimb, businessul de pe piaţa imobiliară se conturează ca fiind soluţia optimă pentru redresarea economică din această parte a ţării.
Când zici Câmpulung Muscel este imposibil să nu te gândeşti la ARO. Fabrica pe porţile căreia ieşeau singurele maşini de teren din industria auto se confundă cu localitatea. E ca o emblemă pentru aceste locuri. Odată, oraşul trăia în ritmul fabricii.
Pe vremea în care timpul avea răbdare cu aceste locuri, aproape jumătate din sufletele care locuiau în orăşelul de munte munceau la realizarea autovehiculelor cu tracţiune integrală.
Acum, timpul a ajuns să curgă prea repede pentru musceleni. Pentru că nimic nu mai e cum era înainte, când fabrica mai era pe picioare. La propriu. Emblemă pentru industria auto din România, ARO Câmpulung a ajuns deja amintire. Pentru că uzina este tocată la fier vechi. Fizic. Singura parte bună care va rămâne din ea vor fi pereţii halelor. Maşini întregi de fier vechi ies pline-ochi pe poarta întreprinderii.
După ce John Perez&Comp a cumpărat pachetul majoritar de la stat promiţând că marca autoturismelor româneşti va ajunge un succes de piaţă în SUA, afacerea s-a dovedit a fi un mare bluf. A urmat falimentul şi, în mod natural, seria concedierilor în rândul angajaţilor. "Am lucrat aici peste 25 de ani, ca maistru, la matriţe. Până şi emblema de pe poartă, aia mare, au tăiat-o", zice nea Gheorghe Roşu, în timp ce aştepta la poarta fostei întreprinderi ca muncitorii din hale să încarce camionul cu fier vechi.
Fiind nevoit, omul s-a angajat la o firmă particulară de transport, după ce a fost concediat. Ironia sorţii. A ajuns acum să care cu remorca la fier vechi utilajele de pe urma cărora îşi câştiga pâinea. Sunt însă mulţi dintre foştii angajaţi ai ARO, specialişti în industria constructoare de autovehicule, care au putut să-şi continue meseria. Şi-au găsit loc de muncă, la nici 70 de kilometri de Câmpulung, la fabrica Renault de la Colibaşi, şi fac naveta zilnic.
Lumi întretăiate pe piaţa imobiliară
Aşa-i în economia de piaţă. Ca-n viaţă. Dragostea cu forţa nu se poate. Şi producţie în parametrii profitabilităţii, chiar şi cu forţa, s-a dovedit că nu a putut fi posibilă la Câmpulung. Indiferent că uzina s-a aflat în proprietatea statului sau a privaţilor. Aşa că statul s-a văzut nevoit să declare falimentul. Cu alte cuvinte a vândut activele societăţii prin intermediul unui lichidator.
Astfel, licenţa de fabricare a autoturismelor de teren, şi 64 de hectare de teren cu tot ce era pe el, au fost cumpărate de Landmark Management, cu aproape 17 milioane de euro. Firma, patronată de Nicolae Raţiu, fiul regretatului politician Ion Raţiu, nu şi-a ascuns intenţiile şi a anunţat că investiţia de la ARO are ca scop transformarea întreprinderii într-un parc industrial. Adică o afacere pe piaţa imobiliară.
Împrejurimile fostei întreprideri ARO sunt dominate de imaginea sumbă a fostului cartier muncitoresc, ajuns un adevărat ghetou. Parcă cineva a venit aici şi a dat foc cu intenţie. Contrastele pieţei imobiliare te fac să zâmbeşti amar, la Câmpulung. Dacă pentru firme chiriile în viitorul parc industrial vor atinge nivelul miilor de euro, în ghetourile din jur, apartamente fără geamuri sunt scoase la vânzare la preţuri insignifiante de lichidatorii ARO. Familiile muncitorilor au dispărut din zonă. În căutare de mai bine.
Nici afacerile mici care se dezvoltaseră după 1989 în jurul fabricii nu au avut o soartă mai bună. Total Auto Comaro era unul dintre cei mai importanţi dealeri de maşini şi piese din oraş. Patronul firmei, Ionuţ Îngustu, a închis afacerea în urmă cu doi ani şi s-a reprofilat pe producţia de termopane. "A fost o afacere care făcea venituri de miliarde în urmă cu ani buni pe lună numai din vânzarea de piese. Am ajuns să scap cu greu de stocuri", ne-a povestit Ionuţ Îngustu.
17 milioane de euro este preţul pe care Landmark Management l-a plătit pentru uzina Aro Câmpulung
Zodia imobiliară reactivează producţia industrială
În scurt timp însă zona se va dezvolta. Altfel, firma patronată de familia Raţiu nu ar fi băgat zeci de milioane de euro într-un elefant mort. Directorul parcului industrial Landmark Management, Sergiu Filip, susţine că acum toate instalaţiile vechi de 30 de ani din fabrică sunt tăiate şi vândute ca deşeuri. Pe care apreciază că va încasa mai bine de două milioane de euro. Până în momentul de faţă s-a reuşit pregătirea a două hale pentru renovare, acestea urmând a fi puse la punct pentru două contracte ce vor fi încheiate cu două companii. "Purtăm discuţii avansate cu două companii.
Cu una dintre acestea urmează chiar să şi semnăm contractul de închiriere. Cu cealaltă, negocierile sunt foarte avansate. Pot să vă spun că sunt producători de subansamble auto care probabil vor acoperi ca furnizare şi platforma auto de la Colibaşi", a declarat pentru "Adevărul" Sergiu Filip. Managerul parcului industrial susţine că numai pentru una dintre halele industriale investiţiile pentru amenajare şi renovare au urcat la peste un milion de euro. "Vom renova şi amenaja toate halele gradual, în funcţie de cererile pe care le vom primi.
Instalarea primelor două companii va crea aproximativ 500 de locuri de muncă", apreciază directorul parcului industrial. În afara închirierii halelor uzinei, Landmark Management a generat deja primele venituri din vânzarea bazei sportive cunoscutului retailer Kaufland. Terenul de aproape 16.500 de metri pătraţi fusese achiziţionat de Lanmark Development anul trecut pentru 3,15 milioane de lei.
Până la reamenajarea întregului parc industrial, Landmark mai are de rezolvat însă o problemă importantă. Şi asta pentru că pe platforma industrială există un depozit de cianuri de trei tone care trebuie neutralizate. "Seria de controale de la Garda de Mediu pe această temă au arătat că situaţia este sub control. Noi trebuie numai să neutralizăm aceste deşeuri, operaţiune pentru care ne pregătim. Vor fi nişte cheltuieli importante de ordinul a aproximativ două sute de mii de euro", ne-a precizat Sergiu Filip.
>> Purtăm negocieri avansate cu două companii, care sunt producătoare de subansamble auto, ce vor acoperi ca furnizare şi platforma auto de la Colibaşi.
Sergiu Filip,
director Landmark Management
Licenţa de fabricare, în justiţie
Lupta dintre trecutul întreprinderii şi viitor este marcată însă şi de conflicte pe mize importante. La începutul lunii ianuarie noul proprietar al fabricii şi lichidatorul acesteia au fost daţi în judecată de CESAR, institutul de proiectări al ARO. Şi asta pentru că nu a primit niciun ban pe coproprietatea licenţei de fabricare a autoturismului în momentul vânzării acesteia către Landmark Management.
"Institutul a ajuns în stare de faliment din cauza neonorării financiare a contractelor de către ARO. Există documente care atestă caracterul institutului de coproprietar al mărcii şi licenţei de fabricare. Evaluările ne-au arătat că în urma vânzării acesteia, institutului i s-ar fi cuvenit în jur de 15 miliarde de lei vechi", a precizat reprezentantul lichidatorului CESAR, Ion Savu. În schimb, directorul Landmark, Sergiu Filip, susţine că dreptul de proprietate intelectuală se afLă deja în posesia companiei şi nu mai poate fi pus în discuţie.