Firmele de consultanţă sunt căutate doar de companiile mari

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Costurile ridicate practicate de specialişti determină firmele mici să apeleze la profesionişti numai în momente critice Indiferent de afacerea pe care o aveţi deja sau pe care vreţi

Costurile ridicate practicate de specialişti determină firmele mici să apeleze la profesionişti numai în momente critice

Indiferent de afacerea pe care o aveţi deja sau pe care vreţi s-o începeţi, planificarea businessului este primul lucru cu care ar trebui să plecaţi la drum. Veţi spune poate "dar eu am o mică afacere pe care o administrez singur în totalitate, nu am nevoie de niciun plan". Cu toate astea, sfaturile consultanţilor în elaborarea unui business vă pot garanta practic reuşita unui astfel de demers.

Deşi la nivelul ţărilor din Uniunea Europeană fiecare societate comercială care activează pe piaţă are alături un consultant care îi monitorizează în permanenţă greşelile şi paşii pe care îi are de urmat, în ţara noastră aceste servicii sunt încă foarte puţin căutate.

Cultura managerială, cu 50 de ani în urma Occidentului

Principalul motiv pentru care pe piaţa românească acest serviciu este căutat, cu precădere, de multinaţionale şi companiile de talie internaţională care încearcă să-şi dezvolte businessurile pe alte pieţe ţine de mentalitate. "În afara multinaţionalelor, care apelează la marile firme de consultanţă, foarte puţini patroni acceptă sfaturile şi recomandările consultanţilor în investiţii. Acest lucru este cauzat, în primul rând, de mentalitate. Abia când sunt obligaţi de condiţiile puse de un finanţator, patronii recurg la ajutorul consultanţilor în afaceri", a declarat, pentru Adevărul, Dragoş Ipate, preşedintele companiei de consultanţă Management Consulting Solutions Constanţa. Din punct de vedere al culturii manageriale, România se află cu cel puţin 50 de ani în urma ţărilor occidentale. "În ceea ce priveşte cultura managerială, piaţa noastră de consultanţă se află cu cel puţin 50 de ani în urma celei occidentale. Singura modalitate eficientă în care aceasta a fost implementată în ţara noastră a fost reprezentată, până în momentul de faţă, prin intermediul firmelor mari care au venit la noi", subliniază Ipate.

O mare parte din firme fac din serviciile de consultanţă un colac de salvare de-abia în momentele critice ale afacerii, în speţă faliment sau pierderi ce nu pot fi acoperite. Viorel Andrievici, consultant în management în cadrul companiei Rubinia, consideră că lucrurile se vor schimba treptat în bine, "însă momentan marea parte a oamenilor de afaceri din România îşi conduc activitatea mai mult în sistem de avarie". Specialiştii din domeniu estimează că solicitările pentru prestarea acestor servicii vor creşte pe termen lung, şi pe fondul aderării ţării noastre la Uniunea Europeană. Practic, o firmă care vrea să ţină pasul cu competiţia de pe piaţa unică va fi nevoită să recurgă la sfaturile unui profesionist. Lucrurile încep să se mişte şi datorită posibilităţii de a accesa fonduri structurale. "Principalele motivaţii de a apela la servicii de consultanţă în management ar trebui să fie dorinţa de dezvoltare a propriei afaceri, de a realiza o performanţă tot mai bună, de a pune pe picioare un proiect ambiţios. În România, în schimb, accentul este încă pe obligaţia de a realiza planuri de afaceri pentru a obţine un credit, obligaţia de a fi în ordine cu partea de resurse umane, protecţia muncii, protecţia mediului sau pe "obligaţia" de a realiza planuri de afaceri, numite uneori şi "studii de fezabilitate", pentru a obţine fonduri nerambursabile. Organizarea eficientă este încă percepută ca o "obligaţie", nu ca o precondiţie a dezvoltării şi performanţei", spune Andrievici.

15-20 de euro - ora de consultanţă

În fapt, multe companii de talie medie nu recurg la sfaturile unui specialist şi din cauza costurilor. "Lăsând la o parte companiile mari care îşi permit fără probleme să cheltuiască mulţi bani pentru a beneficia de indicaţiile unui profesionist, firmele de talie medie şi mică nu se gândesc decât la costurile iniţiale, nu şi la eventualele beneficii ulterioare", spune Cristian Pârvan, secretar general al Asociaţiei Oamenilor de Afaceri din România (AOAR).

Potrivit acestuia, orice plan de afaceri care presupune dezvoltarea de noi segmente de piaţă trebuie să aibă la bază un studiu care să indice potenţialul de piaţă, targetul produsului respectiv, prin prospectarea pieţei şi a conjuncturii respective. "Pentru realizarea unui asemenea chestionar, ce se realizează în medie pe un eşantion de 1.000 de persoane, preţul este de aproximativ 10.000 de euro", explică Pârvan. La asta se adaugă şi costurile unei ore de consultanţă, care variază în medie între 15 şi 20 de euro. Potrivit preşedintelui companiei Tehnic RomExpert Consulting, tarifele percepute de firmele medii de consultanţă sunt mult mai mici în comparaţie cu cele practicate de casele renumite.

Dacă la nivelul Capitalei firmele pot fi specializate exclusiv pe oferirea de consultanţă, în provincie, pentru a supravieţui, acestea trebuie să-şi diversifice oferta. "În provincie, şansa firmelor mici de consultanţă este asigurată de diversificarea ofertei, adică, pe lângă consultanţă în afaceri, acestea sunt nevoite să furnizeze servicii de contabilitate, de asistenţă fiscală sau de evaluare", precizează Dragoş Ipate.

Utilitatea planului de afaceri

Structura planului de afaceri nu este standardizată. Fiecare firmă are propriile ei nevoi de planificare. Totuşi, băncile oferă uneori modele proprii ale planurilor de afaceri, mai mult sau mai puţin relevante. Toate analizele, obiectivele şi strategiile sunt definite în funcţie de specificul activităţilor din cadrul firmei. Pe măsură ce firma creşte este necesar ca planul de afaceri să cuprindă departamente specializate. Fiecare departament va putea să desprindă din corpul planului de afaceri partea sa şi să-i urmărească liniile sau, eventual, să construiască un plan separat (de marketing, de resurse umane ) care să respecte planul de afaceri general.

Structura departamentală a planului de afaceri:

- Sumarul executiv

- Descrierea afacerii

- Planificarea de marketing

- Planificarea producţiei şi operaţiunilor

- Planificarea resurselor umane

- Planificarea financiar-contabilă

- Managementul riscurilor

- Implementarea planului de afaceri

- Anexe

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite