Firmele se axează pe marketing direct în campaniile promoţionale
0Cifrele de afaceri ale jucătorilor din domeniu vor creşte odată cu bugetele de publicitate alocate de marile companii Campaniile de promovare derulate pe canalele de televiziune se
Cifrele de afaceri ale jucătorilor din domeniu vor creşte odată cu bugetele de publicitate alocate de marile companii
Campaniile de promovare derulate pe canalele de televiziune se regăsesc din ce în ce mai mult în cutiile poştale. Marketingul direct sau transmiterea de materiale promoţionale, chiar şi cu caracter personalizat, este o felie din industria de publicitate care începe să se dezvolte în ritm alert.
Cu o cotă de trei la sută din piaţa de publicitate autohtonă, marketing-ul direct se află încă la un nivel de dezvoltare destul de redus faţă de ţările din regiune. Specialiştii din domeniu se bazează pe creşteri anuale ale pieţei, de 50% pe termen lung, pe măsură ce tot mai multe firme vor aloca bugete tot mai semnificative pentru această formă de comunicare.
Piaţa de marketing direct, evaluată la 20 milioane euro
Cele mai eficiente metode de marketing direct sunt promoţiile de vânzări, care acoperă aproximativ 30% din această piaţă, în timp ce restul este asigurat de direct mail, segment în continuă creştere. Potrivit reprezentanţilor Asociaţiei Române de Marketing direct, piaţa de profil se ridică la 20 de milioane de euro. Valoarea este una destul de scăzută, dacă ne raportăm la Ungaria, unde acest domeniu atinge o valoare de piaţă anuală de 100 de milioane de euro, şi ajunge la miliarde de euro în Austria. Dacă la începutul anului în curs, ponderea marketingului direct în total industrie de publicitate era de doar 3%, Şeitan estimează că acest procent va atinge la 3,7%, până la sfârşitul anului. O pondere importantă în generarea de volum pe plan naţional începe să o aibă campaniile promoţionale. "În prezent, se află în desfăşurare în jur de 30 de campanii promoţionale, majoritatea dintre ele derulându-se prin intermediul sms-ului", a precizat Ioan Coacă, preşedintele companiei de marketing direct OPS (Open Public Services). În plus, printre metodele care au dus la înregistrarea creşterilor anuale se numără vânzarea la distanţă, în speţă comerţul electronic, dar şi vânzarea prin poştă. Pentru că nu toată lumea doreşte să fie destinatarii acestor tipuri de marketing, ARMAD va întocmi în acest an aşa-numita listă Robinson, cu numele celor care nu vor să beneficieze de aceste campanii.
Cinci milioane de euro din distribuirea pliantelor
Un segment independent, dar foarte dezvoltat pe această piaţă, este letterbox marketingul, fenomen care constă în distribuirea materialelor promoţionale în cutiile poştale. Cele mai mari generatoare de pliante sunt companiile din retail, care asigură 80% din rulajul total. Pentru retail, letterbox marketingul se dovedeşte a fi cel mai eficient canal de promovare. Deşi asigură un volum redus de pliante, instituţiile bancare şi-au dezvoltat şi ele acest tip de promovare. Specialiştii din domeniu apreciază că, în acest caz, costurile sunt reduse în comparaţie cu promovarea media, permiţând în acelaşi timp şi analizarea publicului ţintă. În prezent, doar 40% din populaţia ţării beneficiază de facilitatea primirii de pliante, procent care arată că potenţialul de dezvoltare este enorm. "Dacă în prezent retailul asigură 80% din rulajul total, în cinci ani acest procent va ajunge la 90%, aşa cum s-a întâmplat şi în ţările din regiune, odată ce retailul s-a dezvoltat în ritm alert", a declarat, pentru Adevărul, Marius Şeitan, preşedintele companiei de marketing direct, Hit Mail. Potrivit acestuia, piaţa de letterbox marketing se ridică la cinci milioane de euro, creşterile înregistrate de la an la an fiind de 100%. Estimările arată că, annual, o gospodărire din ţara noastră primeşte în medie 100 de pliante, în timp ce vecinii noştri din regiune ajung să fie destinatarii a mii de broşuri. Statisticile indică faptul că europenii sunt mari amatori de pliante. Potrivit unui studiu paneuropean ELMA, circa 69% din consumatorii europeni şi respectiv 79% în Europa Centrală citesc pliantele de retail.
Trei jucători mari fac jocurile pe piaţa de direct marketing, fiecare dintre ei sperând ca, în curând, bugetele de publicitate ale marilor companii să aloce sume mai importante şi pentru această formă de comunicare. Fapt ce se va reflecta în mod direct în valoarea cifrei de afaceri a business-urilor pe care le conduc. Cu o cotă de 25% din piaţă, Hit Mail este principalul competitor, cifra de afaceri pentru 2006 atingând valoarea de 4,4 milioane euro. Preşedintele companiei estimează un avans până la 6,5 milioane de euro, pentru anul în curs. Cu volume ceva mai mici, OPS a atins anul trecut o cifră de afaceri de trei milioane de euro, creşterea pentru acest an fiind estimată la 20%. The Mailers se numără şi ea printre jucătorii de top din domeniu, cifra de afaceri pentru sfârşitul anului trecut fiind estimată la patru milioane de euro.
Cum se generează o bază de date
- Fişierele cu facturile fiscale stocate de companiile de retail
- Concursuri prin care ţi se cere trimiterea unei etichete, în care completezi datele personale
- Campaniile derulate de companiile din industria tutunului pe teren
- Firmele de vânzări prin catalog care conţin inserturi cu cupoane