Firmă, caut soluţii în vremuri tulburi
0
Companiile autohtone se orientează spre domeniile mai puţin afectate de criză. Românii îşi scot firmele la vânzare pe internet în speranţa că îşi vor recupera o parte din investiţia iniţială, se reprofilează sau recurg la lichidarea societăţii.
O casă de amanet la fiecare colţ de bloc, spaţii de închiriat unde altădată erau agenţii imobiliare sau de turism, farmacii şi cazinouri. Toate acestea le poţi observa la o scurtă plimbare prin cartier. Micile alimentare de bloc s-au transformat acum în case de amanet.
Proprietarii acestora spun că este o afacere înfloritoare, ţinând cont de faptul că românii au ajuns să-şi amaneteze, practic, orice. De la bijuterii până la telefoane.
Croitoriile, din nou la modă
O altă categorie favorizată de criză este cea a croitoriilor şi a cizmăriilor. A revenit moda hainelor făcute la croitor şi a reparării încălţămintei. De aceeaşi părere este şi Elena Băncilă, studentă în cadrul Facultăţii de Textile Pielărie şi Management Industrial, Universitatea Tehnică Gheorghe Asachi din Iaşi.
Pasionată de design, ea face modele de haine, iar bunica ei le croieşte. „Fetele interesate pot veni la mine cu un model şi eu îl pot transpune în realitate. Majoritatea clienţilor mei sunt studenţi care nu îşi mai permit să îşi cumpere haine din malluri. Eu le ofer aceleaşi haine, dar la un preţ redus“, povesteşte tânăra.
Ea spune că poate onora până la şapte comenzi pe săptămână, dar nu se gândeşte încă să-şi deschidă o firmă. „Am vrut să îmi transform munca în afacere, dar deocamdată prefer să lucrez aşa, sunt prea multe impozite de plătit şi nu îmi permit“, adaugă ea.
AFACERI BUNE PENTRU RECUPERATORI
Pe timp de criză, şi afacerile de recuperare a creanţelor merg bine. Mulţi români nu-şi mai pot plăti ratele la credite sau facturile telefonice, iar firmele au probleme cu achitarea mărfii contractate.
„Practic, numărul firmelor care au apelat la recuperarea de creanţe a crescut cu 70% în primele şase luni ale anului, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului trecut“, spune Ramona Kolcze, administratorul firmei de recuperare creanţe Kolcze Iliuţă&Asociaţii. Mai mult, dacă până acum recuperarea datoriilor se rezolva pe cale amiabilă, în prezent, majoritatea cazurilor ajung la tribunal. Numărul firmelor ce ajung în instanţă pentru recuperarea creanţelor a crescut cu 30% în prima jumătate a anului faţă de aceeaşi perioadă din 2008.
Pur şi simplu firmele nu mai au lichidităţi. „Dacă una dintre firme nu îşi plăteşte un furnizor, acesta, la rândul lui, nu îşi poate achita obligaţiile faţă de un alt furnizor. Este ca într-un domino“, mai adaugă ea. Iar companiile cele mai afectate sunt cele din domeniul construcţiilor şi din industrie.
Firmele, vândute pe internet
Dacă unii preferă postura de antreprenor şi îşi deschid o firmă, alţii decid să-şi suspende activitatea prin lichidare sau vânzare pe internet.
Alţii, ca să traverseze mai uşor criza, îşi schimbă obiectul de activitate şi trec de la domenii precum construcţiile sau imobiliarele la consultanţă şi chiar la vânzarea de produse second-hand. Cei care aleg să achiziţioneze o societate pe internet trebuie să scoată din buzunar, în medie, 1.350 de lei, constând în taxe la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului şi în onorariul firmei care intermediază tranzacţia.
Dacă firma are profit şi o vechime de câţiva ani, noul proprietar va plăti în plus vânzătorului. Această variantă ar putea aduce însă avantaje cumpărătorului: vechime şi rulaj. Cei care doresc să renunţe la afaceri au varianta vânzării sau pe cea a lichidării. „Procedura de lichidare este însă deosebit de stufoasă şi îndelungată, poate dura mai mult de şase luni, iar cheltuielile încep de la 2.500 de lei“, spune Bogdan Angheluţă, director de marketing Reinvent Consulting.
În ceea ce priveşte documentele necesare pentru lichidarea unei societăţi, aici sunt incluse toate actele juridice ale firmei, precum şi toate datele contabile existente. Termenul pentru lichidarea unei firme este de minimum şase luni. Potrivit datelor Reinvest Consulting, majoritatea firmelor scoase la vânzare pe internet prin firma lor au ca domenii de activitate construcţiile sau fabricarea de produse.
Cât te costă înfiinţarea unei firme în România
Potrivit datelor Reinvent Consulting, înfiinţarea unei firme costă 586 de lei, cu asociat unic, pentru Bucureşti şi Ilfov, iar pentru alte judeţe este de 769 de lei. Conform statisticilor Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, în prímele şase luni ale anului, înmatriculările persoanelor fizice (PFA – persoană fizică autorizată) au crescut cu 32%, de la 23.256 la 30.715.