Externalizarea, pariul câştigător din industria IT

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Exporturile anuale de servicii din domeniul tehnologiei informaţiei au depăşit 500 de milioane de euro Firmele încep să vină cu oferte complexe sub brandul "Romania IT". Aşa au mai

Exporturile anuale de servicii din domeniul tehnologiei informaţiei au depăşit 500 de milioane de euro

Firmele încep să vină cu oferte complexe sub brandul "Romania IT". Aşa au mai multă vizibilitate şi se diferenţiază de ceilalţi furnizori de servicii - chinezi, indieni sau ruşi.

"Outsourcing înseamnă să te duci acolo unde găseşti competenţă la cel mai bun cost. Spre exemplu, şi eu fac outsourcing în America, aşa cum fac şi în România. Asta e globalizarea". Adrian Amariei, fondatorul Axonite, vorbeşte de globalizare din maşina cu care se îndreaptă spre Boston, unde are programate câteva întâlniri cu foşti colegi de la MIT (Massachusetts Institute of Technology).

Vine de la "Gartner - outsourcing summit", un celebru târg de IT care a avut loc săptămâna trecută la Washington. Este mulţumit că după o zi de întâlniri cu analişti din piaţă, aceştia i-au confirmat că serviciile pe care le oferă sunt "inovatoare". Este vorba de un pachet de aplicaţii destinat companiilor financiare pentru îmbunătăţirea relaţiei cu clienţii.

Şi outsourcingul se schimbă

Axonite, una din cele 10 companii româneşti participante la Gartner-Washington, este un exemplu de schimbare a ofertei tradiţionale de outsourcing. Nu te mai poţi duce în afară doar cu oferte de genul "veniţi voi cu ideile şi softul, le testăm în România" sau "răspundem noi la telefoane pentru voi că avem forţă de muncă ieftină". Florin Vrejoiu, directorul general al ARIES, (Asociaţia Română pentru Industrie Electronică şi Software) crede că am trecut de la "outsourcing de personal" la "outsourcing de dezvoltare produse noi" şi la cel de servicii.

Golful, "programat" la Craiova

Sorin Găvănescu, directorul general al firmei IT Six Global Services din Craiova, arată cum au crescut afacerile odată cu dezvoltarea conceptului de outsourcing. În trei ani, firma - filială a unei companii de IT deţinută de o familie de români din Arizona - a urcat de la opt la 80 de angajaţi şi a ajuns la o cifră de afaceri de 1,8 milioane dolari în 2007. Iar pentru 2008 se aşteaptă vânzări de 2,5 milioane de dolari. Lucrează pentru companii de peste Ocean, din toată Europa, ba chiar şi din Iordania.

Creşterea vine în principal din proiectele de dezvoltare software, pentru diverse sectoare - farmaceutic, bancar, telecomunicaţii, transporturi. Au lucrat pentru un client american chiar şi un soft destinat jocului de golf - un sistem sofisticat de monitorizare prin radare îi ajută pe jucătorii profesionişti să-şi îmbunătăţească performanţele.

Sunt proiecte făcute la rândul lor în parteneriate cu alte firme, inclusiv din România, în noul concept de multisourcing: o companie trebuie să caute mai mulţi furnizori care să-i optimizeze afacerea. .

Un cumpărător, mai mulţi vânzători

"Multisourcingul, un imperativ al afacerilor" a fost mesajul pe care Linda Cohen, analist Gartner, l-a adresat din start marilor companii. Un mesaj echivalent cu o oportunitate extraordinară pentru micii furnizori de servicii - arată Costin Lianu, şeful departamentului de Comerţ Exterior din Ministerul IMM-urilor şi Comerţului.

"În noul context, mai mulţi vânzători de servicii au posibilitatea să ajungă mai repede la cei care au nevoie de aceste servicii. Devine esenţială însă cooperarea dintre vânzători şi gruparea acestora sub un brand recunoscut, în cazul nostru Romania IT", spune directorul Lianu.

Un sector sănătos

Exportul românesc de IT a trecut anul trecut de 500 de milioane de euro - estimează Costin Lianu, directorul general al Departamentului de Comerţ Exterior. IT-ul este printre puţinele sectoare cu balanţă pozitivă, iar ritmul de creştere al exporturilor este de 20-30% pe an - spune Florin Vrejoiu, director ARIES.

Pentru anul acesta, Ministerul Comerţului a stabilit un buget de circa un milion de euro destinat participării la şapte târguri internaţionale şi promovării brandului de IT, printr-un consultant extern

Creativitate la preţuri rezonabile

Un brand tânăr, deocamdată unic în Europa de Est, "Romania IT" intră în competiţie directă cu altele similare - Brazil IT, Mexico IT ori deja celebrele China şi India Sourcing care, în esenţă merg pe aceleaşi "mesaje-cheie".

Avem avantaje certe - pregătirea inginerilor este dublată de creativitate şi de abilitate în comunicare, fluenţă în limbi străine, spune Sorin Găvănescu, promotor, inclusiv prin propriile cărţi de vizită, al brandului Romania IT.

Totuşi, aceste avantaje ar putea fi puse în pericol de creşterea salariilor programatorilor, care ajung chiar să fie echivalente cu câştiguri din America - spune Adrian Amariei. Potrivit ultimelor date oficiale, salariul mediu brut în informatică-cercetare a ajuns la 3.000 de lei, aproape dublu faţă de media pe economie.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite