Dispută aprigă pentru poziţia de lider pe piaţa discounterilor
0Penny Market ar putea detrona reţeaua Plus prin deschiderea unui număr mai mare de magazine până în 2010 Magazinele de tip discounter sunt pe val! Gamele restrânse de produse şi
Penny Market ar putea detrona reţeaua Plus prin deschiderea unui număr mai mare de magazine până în 2010
Magazinele de tip discounter sunt pe val! Gamele restrânse de produse şi preţurile mici practicate prind tot mai mult la consumatorul final, acesta fiind şi motorul care va determina, pe termen mediu, o expansiune tot mai accelerată a acestei forme de comerţ. Dezvoltarea agresivă ar putea însă antrena şi o schimbare a ierarhiei din domeniu.
Statisticile realizate indică o creştere de peste 600% a numărului de magazine de tip discount până la sfârşitul anului 2010, până la 461, de la doar aproximativ 65 prezente acum pe piaţa autohtonă. Pionierii segmentului de tip discounter, dar şi cei care au reuşit să-şi atribuie cote importante de piaţă şi care în prezent luptă pentru supremaţie, sunt două companii nemţeşti, în speţă Tangelmann, prin intermediul magazinelor Plus, şi grupul Rewe, prin reţeaua Penny Market.
Până în prezent, deschiderile de noi magazine au fost relativ rare, însă următorii trei ani vor face diferenţa. Strategia de expansiune a primilor doi discounteri de pe piaţa românească va deveni tot mai agresivă, zonele vizate fiind cele din provincie. "În timp ce retailul contribuie în prezent la peste un sfert din produsul intern brut (PIB) din România, este de aşteptat ca acest procent să ajungă la 40% din PIB.
Primii doi jucători deschid peste 200 de magazine
În acest context, vom asista la o rată mult mai mare de penetrare a retailului de tip discount, care va ataca până în 2011 şi unele medii rurale", precizează Radu Stănel, analist în cadrul companiei de cercetare, Euromonitor International. Bătălia dintre primii doi jucători se va da astfel prin deschiderea unui număr cât mai mare de magazine noi, în vederea acoperirii ţării. Reţeaua Plus are în prezent un avantaj de aproximativ 10 magazine în faţa celor de la Penny Market, însă investiţiile anunţate prefigurează o schimbare de ierarhie. În fapt, prin numărul de magazine anunţate a fi inaugurate până în 2010, magazinele Plus ar putea fi detronate de cele branduite cu numele Penny Market. Plus numără în prezent 38 de magazine, ultimul dintre ele fiind deschis recent la Piatra Neamţ, în urma unei investiţii de 1,5 milioane de euro. "Până la sfârşitul anului în curs, compania va mai lansa în jur de 26 de magazine, majoritatea în oraşe noi", a declarat Uwe Klostermann, directorul general al Plus Discount. Obiectivul pentru 2010 este atingerea unui număr de 175 de centre comerciale.
Cinci magazine ar putea face diferenţa
Planurile de expansiune ale grupului Rewe în ceea ce priveşte reţeaua de tip discount sunt mai ambiţioase. Deşi pleacă la bătaie cu un handicap de 10 magazine în spatele celor de la Plus, reţeaua numărând acum doar 30 de centre, Penny Market speră să recupereze distanţa, şi nu numai să-i ajungă pe colegii lor nemţi de la Plus, dar şi să-i depăşească. "În decursul anului 2007 avem programate 25 de deschideri în oraşe ca Bucureşti, Galaţi, Buftea, Mioveni etc., investiţia medie pentru un magazin fiind de 1,5 milioane de euro. Până în 2010, avem planificate 150 de noi deschideri", a declarat, pentru Adevărul, Vlad Mihai, project manager în cadrul Rewe România.
Comerţul de tip discount va ajunge la 25%
Comerţul de tip discount reprezintă 5% din piaţa de food retail în România, aici fiind incluse şi formele nestandardizate de comerţ cum sunt pieţele, magazinele cu suprafeţe variabile etc. "Dacă ne referim doar la formele standardizate atunci vorbim de un procent de 15-20% pentru discount, procent care va ajunge până la 25%", a precizat Mihai. Estimările se bazează şi pe experienţa ţărilor care au aderat anterior la Uniunea Europeană şi care au trecut prin aceeaşi explozie a magazinelor de tip discount. "Soluţia cea mai la îndemână va fi discountul. Puteam vedea această dezvoltare în toate ţările în care această formă de comerţ are o vechime mai mare de 3-5 ani", susţine Vlad Mihai.