Dimitrie Sturdza, un businessman cu sânge albastru

0
Publicat:
Ultima actualizare:

După o carieră de succes în lumea tenisului, la vârsta de 30 de ani, principele Dimitrie Sturdza şi-a făcut debutul în vânzĺri. În 1971, a pus bazele celei mai mari afaceri ale sale, Deesse of Switzerland, o companie specializată în comercializarea produselor cosmetice. A investit atunci, alături de actuala sa parteneră, circa 50.000 de franci elveţieni.

Pe lângă brandul care l-a consacrat ca om de afaceri, un loc important în portofoliul principelui îl ocupă şi imobilele. Momentan, acesta deţine o serie de case şi terenuri în străinătate. O estimare a valorii de piaţă a celor mai semnificative proprietăţi din ţară gravitează în jurul a 50 de milioane de euro.

O zi mohorâtă de toamnă, în care frigul ţi se strecoară în oase cu fiecare picătură de ploaie. Prima oră a dimineţii de luni, navigând printre sute de oameni pe jumătate treji. Câteva zeci de minute mai târziu, prins într-un şir leneş de maşini, obiectivul de a ajunge în Otopeni înainte de nouă şi jumătate pare unul irealizabil. Printr-o minune, drumul se eliberează pe ultima sută de metri. Suficient pentru a ajunge la locul de întâlnire la o oră rezonabilă. 

Principele Dimitrie Sturdza îşi face apariţia la volanul unui SUV. Ne conduce apoi, pe un drum mascat de pădure, spre casa în care locuieşte ori de câte ori vine în Bucureşti. Deşi situată în apropierea unui drum naţional extrem de circulat, proprietatea este abil ascunsă de privirile curioşilor. O vilă cochetă. Nimic însă din luxul ostentativ la care te-ai putea aştepta.

Conac renovat cu 1,5 milioane de euro

Şemineul din camera de primire este împânzit de fotografii. Imagini tipice pentru un vânător pasionat, ce-şi etalează cu mândrie trofeele. Printre acestea se regăseşte totuşi şi imaginea unui conac din Moldova. De o discreţie aristocratică atunci când vine vorba de bani, Sturdza nu vrea să îşi dea cu părerea cu privire la cât valorează acesta. La cele aproape 40 de camere însă, fără îndoială că este vorba de o sumă rezonabilă – câteva milioane de euro. Recunoaşte de altfel că numai în renovarea conacului a investit în ultimii ani 1,5 milioane de euro.

Este însă clar că, din punct de vedere sentimental, valoarea acestei proprietăţi este mult mai mare pentru Sturdza. Este unul dintre acele locuri deosebite în care îi face plăcere să-şi petreacă timpul. Ajuns în Bucureşti cu doar o zi în urmă, din Zürich, după o călătorie de 20 de ore cu maşina, Sturdza se pregăteşte, de altfel, pentru o nouă călătorie. Va rămâne în ţară timp de două săptămâni. „O combinaţie între vacanţă şi vânătoare”, petrecută în ţinuturile Moldovei.
A făcut primii bani la 11 ani

La cei 70 de ani, statura impunătoare şi pofta de viaţă ale principelui par a fi mărturia incontestabilă a unei vieţi lipsite de griji. N-a fost însă întotdeauna aşa. Povesteşte că primii bani i-a câştigat de la o vârstă fragedă, la scurt timp după plecarea din România.

 „Când am avut 11 ani, în primul an de când eram în Norvegia, am vrut să cumpărăm (el şi fratele său - n. red.) nişte schiuri pentru tata, de Crăciun”, îşi aminteşte principele. Pentru aceasta, povesteşte că a distribuit ziare timp de patru luni, ca orice adolescent care voia să facă nişte bani de buzunar. A reuşit astfel să strângă, alături de fratele său, 100 de coroane. Schiurile costau însă 200. Pentru că proprietarul magazinului era prieten cu părinţii săi, le-a dat schiurile pe 100 de coroane.

Sponsorizările din sport i-au adus banii pentru business

Descendenţa dintr-o familie ilustră nu i-a uşurat nici debutul în sportul alb. Chiar deloc. „A fost greu de tot”, spune principele. Povesteşte că, la început, amator fiind, nu câştiga foarte mulţi bani. Părinţii nu voiau să-i plătească pregătirea, aşa că a fost nevoit să se descurce pe cont propriu. Antrenamentele şi turneele şi le-a plătit o bună bucată de vreme singur, din banii câştigaţi fie din lecţii de tenis, fie din premii. Deşi cu siguranţă solicitantă, aceasta a fost una dintre cele mai frumoase perioade ale vieţii sale. „Trei ani de zile m-am plimbat în toată lumea”, îşi aminteşte.

Abia după câţiva ani de tenis au apărut şi beneficiile financiare – sponzorizările au fost, nu de puţine ori, substanţiale. „Banii aceştia au fost baza firmei mele”, spune Sturdza. Cu 50.000 de franci elveţieni şi-a înfiinţat, alături de o parteneră, propria sa afacere. Compania era specializată în comercializarea produselor cosmetice, valorificând experienţa căpătată anterior în domeniul vânzărilor directe. În 1984, firma a lansat propria marcă de produse cosmetice, Deesse.

„Este o concurenţă nebună în Elveţia. A fost foarte greu. Am reuşit însă să ne impunem, iar acum suntem numărul unu”, sintetizează Sturdza ascensiunea businessului său de suflet. În România, produsele companiei sunt distribuite prin intermediul firmei Capra Nera by Deesse of Switerland. „Afacerea se dublează în fiecare an, merge incredibil de bine”, susţine principele.

Cariera de tenismen, ingredientul secret al succesului

Cum a reuşit să se impună un brand nou pe o piaţă elitistă, cu o putere foarte mare de cumpărare, ca Elveţia? Principele explică, în câteva cuvinte, că reţeta succesului constă într-un mix între calitate, un preţ potrivit, adaptat produsului, şi respectul acordat clientului. Adaugă aici un „ingredient” secret: recunoaşte că notorietatea de sportiv l-a ajutat „enorm de mult” în afaceri. „Toată lumea mă ştie ca jucător de tenis”, spune, lipsit de aroganţă, Sturdza.

Pe scurt

A urmat Facultatea de Fizică Atomică din Lausanne.

A fost de 32 de ori campion de tenis al Elveţiei, iar în 1992 a condus echipa Elveţiei în finala Cupei Davis.

Printre proprietăţile imobiliare deţinute în ţară se numără o suprafaţă de 30.000 de hectare în Moldova, o cabană de vânătoare în Lăpuşna, dar şi un teren industrial de 7.000 de metri pătraţi în Otopeni.

Crede că cel mai mare potenţial de creştere pentru piaţa imobiliară îl are segmentul rezidenţial destinat clasei medii.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite