Dezvoltarea francizelor, sugrumată de lipsa centrelor comerciale

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Specialiştii din domeniu estimează că, în acest an, piaţa de profil se va ridica la aproximativ 1,5 miliarde de euro Deficitul de spaţii comerciale moderne şi cu vad constituie o

Specialiştii din domeniu estimează că, în acest an, piaţa de profil se va ridica la aproximativ 1,5 miliarde de euro

Deficitul de spaţii comerciale moderne şi cu vad constituie o piedică importantă în dezvoltarea unei afaceri în franciză, mai ales la nivelul Capitalei. Asta pentru că locaţia reprezintă unul dintre factorii de care depinde succesul unui asemenea business.

Reprezentantul CHR Consulting, Răzvan Blid, susţine că, la nivel de Bucureşti, cea mai mare problemă a afacerilor în franciză o reprezintă spaţiul. "Singurul complex comercial care se va deschide în această primăvară în nordul Capitalei nu mai are spaţiu disponibil, acesta fiind rezervat de mai bine de un an de zile", spune Blid. Acest aspect va frâna dezvoltarea afacerilor în franciză la nivel de Bucureşti, însă de această situaţie vor profita marile oraşe din ţară precum Braşov, Constanţa, Cluj şi Timişoara, unde sunt prognozate pentru acest an deschideri de noi centre comerciale, mai ales în a doua parte a anului.

Iar cum în retail trei cuvinte sunt magice: locaţie, locaţie, locaţie, problema spaţiului disponibil este crucială chiar şi pentru branduri consacrate. Astfel, o locaţie greşit aleasă alături de un management defectuos conduc automat la faliment.Deşi, piaţa autohtonă a francizelor nu este una matură, potenţialul de dezvoltare este unul promiţător.

Răzvan Blid spune că anul acesta cifra de afaceri din acest sector ar putea ajunge la 1,5 miliarde de euro, în creştere cu 20% faţă de 2007. De asemenea, şi numărul firmelor care se dezvoltă în acest sistem este ascendent. Anul trecut, numărul acestora a ajuns la 363, ceea ce înseamnă o majorare de 25 de procente faţă de anul precedent.

Copos încearcă să-şi dezvolte lanţul de cofetării în franciză

Anul acesta la târgul de specialitate, RoFrancize sunt prezenţi 45 de francizori, o mare parte din aceştia în premieră. Franciza Ana Pan este la prima apariţie după lansarea pe piaţă în toamna anului trecut.
Mariana Lepuş, directorul de dezvoltare al francizei, ne-a spus că ideea de a lansa franciza a aparţinut chiar lui George Copos, proprietarul lanţului care astfel speră să dezvolte reţeaua pe orizontală. Franciza lui Copos costă în jur de 40.000 de euro, din care taxa de intrare este acum la un nivel promoţional de 5.000 de euro, urmând să crească la 10.000 de euro după primii 10 clienţi.

Până acum a fost lansat în franciză un singur magazin, pe bdul Decebal, iar pentru 2008 ţinta este de cinci clienţi în Bucureşti. Abia din 2009, franciza Ana Pan va fi de vânzare şi pentru restul ţării. Este un început timid pentru că ţinteşte clienţi cu venit mediu-ridicat, iar locaţia trebuie să fie destul de bună şi de cel puţin 40 de mp.

Amor Gelato creşte prin AGIP

O adevărată lovitură pare să dea o franciză românească care, deşi se va lansa peste câteva luni, are deja în plan 200 de contracte pentru acest an, din care 100 sunt deja aranjate. Amor Gelato este o franciză din segmentul food care se axează pe vânzarea de pizza, cafea şi îngheţată. Atât numele, cât şi domeniul de activitate sunt italieneşti şi aceasta pentru că know-how-ul aparţine lui Flavio Pagani, directorul general al firmei, un italian care a lucrat în trecut la Nestle şi Ferero.

Ideea i-a venit din Italia, unde a observat o migrare a consumatorilor din restaurante spre pizza după ce moneda europeană a luat locul lirei şi produsele tradiţionale s-au scumpit considerabil. Flavio Pagani crede că acest lucru se va petrece şi la noi în câţiva ani.

Până atunci însă a dat lovitura cu lanţul de benzinării AGIP cu care are o înţelegere de 100 de unităţi. Un alt atu al acestei francize îl reprezintă spaţiul necesar relativ mic, de doar 15 metri pătraţi. Costă însă 50.000 de euro, iar pentru primul an trebuie să vă aşteptaţi la costuri de 137.356 euro, dar şi la încasări de 275.300 euro.

Avantaje şi dezavantaje

Francizele reprezintă soluţia pentru cei care vor să aibă propriul business, dar nu vor să rişte lansând pe piaţă propriile idei, ori sunt pur şi simplu vrăjiţi de succesul fulminat al unor afaceri. Cei care apelează la o afacere de împrumut trebuie să pregătească pentru demararea businessului sume serioase. În domeniul retailului investiţia minimă pentru achiziţionarea unei francize porneşte de la 55.000 de euro, dar o sumă medie necesară variază între 100.000-150.000 de euro. Pentru sectorul serviciilor aveţi nevoie de cel puţin 10.000-15.000 de euro, iar media este situată în jurul a 40.000-50.000 de euro.

Cei care vor să pornească o afacere în domeniul alimentaţiei trebuie să scoată din buzunar minimum 5.000 de euro pentru a putea folosi brandul unui lanţ cunoscut de fast-food. Dar sumele pot ajunge chiar şi la două milioane de euro. Deschiderea unei afaceri în sistem de franciză presupune o perioadă preinvestiţională de la 2 la 6 luni, în funcţie de nivelul investiţiei.

După semnarea contractului, amenajarea şi deschiderea efectivă a magazinului durează aproximativ două luni. Rata de succes a unei francize de pe piaţa autohtonă este similară cu cea de pe plan european. Ceea ce se traduce printr-o rată a insuccesului de 9-10%, după primul an.

Cât de profitabilă este franciza, vă puteţi da seama după timpul în care vă recuperaţi capitalul iniţial. În general, o afacere de acest gen este considerată de succes dacă recuperarea banilor investiţi la început se face în mai puţin de doi ani, iar rata profitului este situată în jurul a 20% în retail şi de 35% în servicii.

Propria afacere poate fi închiriată

Dacă aveţi o afacere care merge strună, atunci o puteţi lansa în franciză. Şi pentru cei care vor să vândă mult ideea de a lansa o franciză este excelentă, căci nu oferă doar o undiţă cu care francizatul va pescui, ci îi vinde şi peştele în regim de exclusivitate, el fiind obligat să cumpere numai de la sursa indicată.

Costă şi presupune un succes pentru cel puţin ultimii doi ani de activitate. Pentru a vă franciza afacerea trebuie să apelaţi însă la un consultant precum sunt CHR Consulting, IMO Franchising sau Drăgan Consult. Luca Drăgan, partener la Drăgan Consult, spune că pentru a te lansa în franciză ai nevoie de cel puţin 50.000 de euro. În aceşti bani intră printre altele crearea reţelelor de franciză, cursuri de formare, evaluarea candidaţilor pentru afacerea ta şi team-building pentru nou-intraţi. Astfel, afacerea devine o reţetă pe care consultantul se obligă să o promoveze.

35% reprezintă rata profitului care poate fi realizat de o afacere la cheie

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite