Dacia, 70% integrată în economia autohtonă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Proiectul Logan a antrenat afacerile producătorilor de componente auto. Dezvoltarea întregului lanţ, de la proiectare la producţie, face în continuare tentantă industria auto din România.

“Mă scuzaţi, poate nu am înţeles bine. Spuneţi că anul acesta o să faceţi 230.000 de maşini, cam cât anul trecut. Iar la anul vreţi să ajungeţi la 400.000?!” Întrebarea-exclamaţie revine obsesiv şi e urmată invariabil de aceeaşi reacţie, spusă în limbile de circulaţie pe care le ştia fiecare. “It’s a huge jump!” (salt uriaş) sau “c’est enorme!” (e enorm).

Săptămâna trecută, participanţii la conferinţa Autoromania08, reprezentanţi a peste o sută de producători de componente auto, în principal din Europa, au primit ca bonus o vizită la uzina Dacia din Piteşti. Un bonus care s-ar putea traduce prin experienţe memorabile.

După un drum de două ore jumătate dimineaţa (din care o oră de la Intercontinental până la intrarea pe autostradă, adică vreo 10 km); după ce, în cartierul Colibaşi au trecut pe lângă zeci de trailere încărcate cu Loganuri şi pe lângă case de chirpici, au văzut cum autocarul se opreşte ca să facă loc omului care trage de funie o vacă  şi s-au amuzat de statuia lui Elvis triumfător la chitară, din faţa unei bodegi… în sfârşit ajung în templul Logan.

Spectatorul omului-putere

 “Sunteţi în singura uzină din lume care mai produce caroserii manual; acum, am ajuns la 63/oră, cu 800 oameni/schimb” – aud industriaşii în căşti, mergând încolonaţi prin “departamentul caroserii”. Sigur, “vopsitoria e cea mai automatizată secţie din uzină“, dar, imediat, află că “şi la montaj, totul se face de om"; roboţi? "la etanşare geamuri şi la împerechere roţi cu jante, o instalaţie care a lucat în Franţa 25 de ani”.

La Dacia-Renault revine obsesiv că “aici aproape totul se face manual”, cu un soi de mândrie: totuşi, Dacia va ajunge în primele trei uzine Renault din punctul de vedere al calităţii, cum se spune în "Contrat 2009" al preşedintelui grupului francez, Carlos Ghosn.

Cât despre cum va creşte producţia – se extind halele şi “angajăm muncitori”, după cum scrie şi pe zecile de autobuze de la poartă. (Se estimează că anul viitor

S-ar putea ajunge la 16.000 de angajaţi, de la 14.500 acum).

În timp ce primesc explicaţiile în căşti, vizitatorii în istorie se bulucesc însă la un post de montaj unde două femei fixează motorul sub capotă, prin fix trei mişcări. Sau privesc amuzaţi la “şmecheria” franceză - o oglindă deasupra căreia scrie “principalul responsabil de securitatea dumneavoastră“.

 Iar pentru vizitatorii care au inspiraţia să scoată căştile, un spectacol care nu se mai găseşte în nicio uzină cu cei mai sofisticaţi roboţi -  auzi cum fluieră câte un tânăr care montează un cablu, la montaj, ori unul care manevrează o maşinările de sudură, la caroserie.

Afaceri de peste 3,5 miliarde euro

Cu toate “ciudăţeniile” lui, la acest templu al Loganului se închină acum o întreagă economie. Ultimele date arată că producţia Dacia este susţinută în prezent de 63 de furnizori din ţară şi 182 din afară. Dar, din punctul de vedere al valorii achiziţiilor, circa 70% se fac din ţară - spun oficialii Renault. Grosul, 50%, vine însă tot de pe platforma Dacia (incluzând şi cei şase  furnizori  amplasaţi aici).

Constantin Stroe, preşedintele ACAROM (Asocţia Constructorilor de Automobile), estimează că afacerile producătorilor de componente auto vor depăşi 3,5 miliarde de euro în acest an. Numai primele 15 companii din domeniu au avut anul trecut o cifră totală de afaceri de 2,7 miliarde de euro (cu aproape 40% mai mult decât în 2006).

Creştere

La producţia anuală de 400.000 de maşini Dacia, începând din 2009, se vor  adăuga, după 2010, 300.000 unităţi Ford la Craiova.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite