Fenomenul DACIA

0
Publicat:
Ultima actualizare:
Fenomenul DACIA
Fenomenul DACIA

Programele „Rabla“ din Occident şi preţul mic de achiziţie par să fie motoarele de creştere ale constructorului piteştean. La începutul anului, Dacia îşi închidea producţia pentru câteva zile şi trimitea oamenii în şomaj tehnic. Acum, la uzina din Mioveni se lucrează şi în trei schimburi.

Citiţi şi:


Chiar şi reprezentanţii Dacia admit că fără ajutorul programelor de înnoire a parcului auto naţional, derulat în România şi în mai multe state din Europa de Vest, vânzările ar fi fost în declin puternic.

Constantin Stroe, vicepreşedintele Dacia, afirma cu ceva timp în urmă că programele „Rabla“ au şi o latură negativă: îi învaţă pe clienţi cu reduceri substanţiale ale preţurilor la automobile. Stroe consideră că nici cel mai puternic producător auto din lume sau vreo reţea solidă de dealeri nu poate avea capacitatea de a oferi discounturi de până la 2.500 de euro pentru o maşină - cum se întâmplă în Germania, de exemplu.

Vicepreşedintele Dacia susţine că 2010 s-ar putea să fie un an mult mai dificil decât 2009 pentru industria auto, deoarece programele „Rabla“ au luat sfârşit, iar economia mondială nu dă semne că-şi va reveni definitiv la anul.

Vânzări în creştere

Chiar şi aşa, programul „Rabla“ a făcut ca Dacia să vândă, în primul semestru din 2009, aproape 154.000 de vehicule. Cu 20,3% mai mult faţă de nivelul înregistrat în perioada ianuarie-iulie 2008, când au fost livrate doar 128.000 de unităţi.

Din totalul primelor şase luni din 2009, pe piaţa din România Dacia a comercializat 23.158 de vehicule, dintre care 21.542 de autoturisme şi 1.616 vehicule utilitare. În scădere cu aproape 50% în comparaţie cu perioada similară din 2008.

Cu toate acestea, cota de piaţă a Dacia a ajuns la 30%, în uşoară creştere faţă de perioada similară de anul trecut. La export, Dacia a vândut, în primele şase luni, 130.668 de vehicule, cu 60,4% mai mult faţă de perioada similară din anul precedent, ceea ce reprezintă o cotă de 85% din totalul vânzărilor raportate până în luna iunie.

Prima destinaţie a exporturilor Dacia o reprezintă Europa de Vest. Aici, producătorul auto a vândut, în primul semestru din acest an, aproapre 96.000 de unităţi. Germania şi Franţa sunt principalele pieţe externe pentru constructorul piteştean.

Înmatriculările de autovehicule noi sub mărcile Renault şi Dacia în Germania au crescut cu 55,1% în august, faţă de aceeaşi lună din 2008, ajungând la 18.399 de unităţi, potrivit datelor de la Oficiul de Înmatriculări Auto german.

Germania, principala piaţă Occidentală

Cota de piaţă a Renault şi Dacia a fost de 6,7% în luna august, constantă faţă de iulie, grupul francez ocupând poziţia a patra, la egalitate cu BMW (incluzând şi marca Mini).

În primele opt luni din 2009, pe piaţa germană înmatriculările de autovehicule Renault şi Dacia au crescut cu 51,4%, comparativ cu ianuarie-august 2008, la 157.278 de unităţi.

Renault şi Dacia au avut o cotă de piaţă de 5,9% în perioada respectivă, producătorul auto francez plasându-se pe poziţia a şaptea, în urma Volkswagen, care are o cotă de piaţă de 20,5%, Opel (9%), Ford (7,5%), Mercedes (6,9%), BMW şi Mini (6,7%), respectiv Audi (6%). În Franţa, vânzările Dacia pur şi simplu au explodat, în luna august 2009, faţă de 2008, creşterea fiind de 77,2%, adică 5.368 de unităţi, faţă de 3.000 anul trecut.

În primele opt luni din 2009, Dacia a crescut în Franţa cu aproape 40%, ajungând la 37.669 de autovehicule comercializate.  În intervalul ianuarie-august al anului trecut, în Franţa au intrat în total în circulaţie 27.160 de unităţi Dacia.

Aici, cota de piaţă a constructorului auto din Mioveni a urcat cu 1,9% în august, faţă de aceeaşi lună a anului trecut, ajungând la 4,1%, şi cu 0,7 puncte procentuale în primele opt luni, faţă de intervalul similar al anului trecut, la 2,3%.

Şi italienii stau la coadă la Dacia

Şi în Italia vânzările Dacia s-au dublat în 2009 faţă de anul trecut. Modelele preferate ale locuitorilor din Peninsulă sunt Logan MCV break şi Sandero, acestea concurând cu unele modele ale constructorilor italieni, dar la preţuri mai mult decât accesibile.

În 2009, Dacia s-a clasat printre cele mai vândute 20 de mărci din Italia, reuşind să cucerească 1% din piaţa italiană de automobile. Astfel, Dacia a reuşit să depăşească producători auto de renume precum Honda şi Skoda, pentru că este printre cele mai ieftine la categoria sa.

Dacia a produs autovehiculul cu numărul un milion construit pe platforma Logan (X90). În cei cinci ani care au trecut de la fabricarea la Mioveni a primului automobil Logan berlină, gama de vehicule dezvoltate pe platforma X90 a cunoscut o evoluţie constantă, ajungând în prezent la cinci modele, disponibile în 27 de versiuni.

Un milion de Dacia Logan

Din totalul celor un milion de autovehicule produse pe platforma Logan, aproape 60% au fost modele Logan sedan (576.887 de unităţi), circa 25% au fost Logan MCV - break (246.869 de maşini) şi aproape 15% au fost Sandero (144.931 de unităţi). Variantele Logan VAN şi Pick-Up au reprezentat aproape 2% (19.897 de unităţi), respectiv 1,1% (11.416 autovehicule).Cadenţa de fabricaţie a uzinei Dacia este de 1.340 de vehicule pe zi în prezent, iar peste 85% din maşinile produse sunt destinate exportului.

În afara platformei industriale de la Mioveni, modelele gamei X90 sunt produse, sub marca Dacia, în uzina Somaca din Maroc, iar sub marca Renault, în alte şapte fabrici din Rusia, Columbia, India, Iran (două uzine), Brazilia şi Africa de Sud. Germania este cea mai mare piaţă de vânzare pentru autovehiculele produse de Dacia, urmată de Franţa.

Viitorul sună bine

Conform studiilor, automobilele low-cost, cu un preţ mai mic de 10.000 de euro, din care face parte şi Dacia, vor cunoaşte o ascensiune puternică în următorii ani. Asta deoarece recesiunea economică mondială este cel mai important motor pentru transformarea acestui segment dintr-unul de nişă în unul foarte dezvoltat.

Studii recente arată că în anul 2012 mai mult de 18 milioane de maşini construite în Europa, adică aproape două treimi din totalul producţiei estimate, vor fi sub 10.000 de euro. Exemplul Dacia a fost urmat de constructori precum Peugeot, Volkswagen, Toyota sau Tata. 

Zece ani sub Renault

Renault a investit în România 1,5 miliarde de euro
Platforma de la Mioveni a devenit cel mai mare centru de producţie din grupul Renault
Peste 400 de milioane de euro plătite sub formă de taxe şi impozite la bugetul de stat, din care 100 de milioane numai în 2008
Grupul Renault are 18.000 de salariaţi în România, iar activităţile sale generează, în total, 130.000 de locuri de muncă în întreaga economie
Dacia a ajuns cel mai important exportator de bunuri industriale al României, 80% din producţia sa fiind destinată pieţelor externe
Dacia vinde produsele sale în 60 de pieţe de pe patru continente

Va scoate Dacia un model SUV pe piaţă în 2010?

image

Noul model va utiliza platforma Nissan  Foto: Siteul dacia.ro



Oficialii constructorului nici nu infirmă, dar nici nu confirmă zvonurile despre un posibil model Sport Utility Vehicle (SUV) în gama Dacia. Totuşi, după multe serii de poze-spion, fie cu un model de serie, dar camuflat bine, fie cu platforma 4x4 montată pe o caroserie de Dacia Logan, în urmă cu aproape o lună, au apărut şi primele imagini în care SUV-ul Dacia arată cât se poate de clar. Pozele au fost postate pe forumul Dacia club şi surprind modelul Dacia într-o hală, probabil în uzina de la
Mioveni.

Ce atrage atenţia este faptul că maşina nu seamănă cu Dacia Sandero, aşa cum s-a vehiculat până acum, pentru că pe piaţă deja se vinde Sandero Stepway - un model ce are garda la sol înălţată cu doi centimetri.

Presupusul SUV este un model cu design original, doar stopurile spate amintesc de cele de la Sandero. Partea frontală este cu totul nouă, cu blocuri optice mari şi semnalizatoare poziţionate în partea superioară a acestora. Deocamdată nu au apărut şi poze de interior.

La nivel tehnic este de aşteptat ca Dacia SUV să ofere, pe lângă tracţiune integrală, şi versiuni cu tracţiune doar pe puntea faţă, pentru un preţ de pornire mai scăzut.

Motorizări performante

De asemenea, este de aşteptat ca, pe lângă o parte din motorizările actuale de la celelalte modele Dacia, să fie introdusă o versiune mai puternică a propulsorului diesel de 1,5 litri, posibil cea de 105 cai-putere. Totuşi, nu este exclus să vedem sub capotă, mai ales la varianta 4X4, şi motorul diesel de 1,9 litri şi 130 de cai-putere.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite