Criza poate trezi din somn turismul românesc

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În 2009, operatorii vor rezista doar dacă vor deveni cu adevărat competitivi. Previziunile pesimiste pentru anul turistic 2009 îi pot motiva pe operatorii autohtoni să practice un turism mai ieftin şi de mai bună calitate.

Pentru acest an, specialiştii estimează că numărul turiştilor care vizitează România va scădea cu circa zece procente. Potrivit organizaţiilor din turismul românesc, de vină va fi criza globală, care îi va ţine pe străini departe de România. Doar că şi înainte de declanşarea problemelor financiare ţara noastră a fost ocolită de străinii care preferau Bulgaria, Ungaria, Croaţia sau Muntenegru.

Pericol pentru agenţiile nespecializate

Promovarea doar în cadrul târgurilor de turism cu slogane de tipul „România mereu surprinzătoare” făcute cu un buget de numai cinci milioane de euro, echivalent cu cel din 1980, nu a dat roade. Nici goana după îmbogăţire a hotelierilor de pe litoral care ofereau servicii jalnice pe preţuri de Ibiza nu mai ţine.

Criza financiară va lovi în agenţiile de turism nespecializate şi în hotelierii care au mizat pe profituri mari fără să ofere, însă, pachete de servicii competitive, potrivit oficialilor Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT). Traian Bădulescu, purtătorul de cuvânt al ANAT, spune că odată ce efectele crizei globale au devenit mai vizibile, turiştii îşi vor drămui foarte atent fiecare euro pe care îl cheltui.

„Cei care vor oferi calitate la un preţ rezonabil vor avea de câştigat şi, până la urmă, acest lucru va fi benefic pentru calitatea turismului românesc”, consideră Traian Bădulescu.

Criza financiară i-a determinat pe hotelieri să reducă preţurile pacheteleor de servicii cu până la 30%. Viorel Marcu, proprietarul unui hotel din staţiunea Vatra Dornei, spune că pentru 2009 se aşteaptă la acelaşi număr de turişti, însă la un preţ cu 20% mai mic. Şi Virgil Munteanu, managerul general al complexului turistic Delta Nature Resort, spune că în sezonul martie-noiembrie 2009 preţurile practicate vor fi cu 10-20% mai mici faţă de cele din 2008.

Hoteluri mai ieftine cu 30% în 2009

„În contextul financiar actual, turismul românesc fie se maturizează, fie moare de tot”, apreciază Munteanu. Acesta mai consideră că o măsură extrem de importantă care ar salva turismul autohton ar putea fi relaxarea politicii fiscale în extrasezon.

„Absolut toate ţările au o politică fiscală în domeniul turismului care avantajează operatorii în extrasezon, când este foarte dificil să menţii personalul şi, implicit, standardele. Aşa ar trebui să se întâmple şi la noi, unde se face turism doar trei luni pe an”, a conchis Munteanu. 

Plan anticriză

ANAT a lucrat la o soluţie anti- criză şi mizează pe trei măsuri importante: tichete de vacanţă, înscrierile timpurii, care reduc preţul biletelor de vacanţă cu până la 30% şi promovarea agresivă a destinaţiilor turistice în străinătate cu un buget mai mare. Oficialii ANAT consideră că agenţiile de turism care  vor veni în întâmpinarea clienţilor cu pachete noi, atractive şi competitive vor supravieţui, în timp ce agenţiile care nu sunt specializate pe un segment anume vor avea de suferit, şi unele chiar vor dispărea de pe piaţă.

„În perioada următoare, România trebuie să se bazeze pe rulaj”, crede purtătorul de cuvânt al ANAT, referindu-se la faptul că agenţiile de turism ar trebui să conceapă pachete de servicii ieftine şi atractive pentru turiştii străini care, afectaţi de recesiune, ar putea alege doar cele mai bune pachete (cel mai bun raport calitate-preţ).

image

O politică de reducere a tarifelor şi de creştere a calităţii pachetelor de servicii este singura şansă a turismului românesc

image
image


Traian Bădulescu, purtător de cuvânt ANAT

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite