Creşte apetitul românilor pentru shopping
0Românii au început să-şi schimbe din ce în ce mai mult preferinţele în materie de cumpărături. Deşi comerţul tradiţional rămâne încă la putere pe piaţa românească de retail,
Românii au început să-şi schimbe din ce în ce mai mult preferinţele în materie de cumpărături. Deşi comerţul tradiţional rămâne încă la putere pe piaţa românească de retail, totuşi numărul celor care se orientează către formele moderne ale retailului este în creştere.
Ultimul studiu Shopping Monitor, realizat de Institutul de cercetare a pieţei GfK şi Incoma Research Cehia, pe baza chestionării consumatorilor din 11 ţări est-europene, printre care şi România, arată că piaţa est-europeană de retail urmează încă un trend crescător, dezvoltându-se atât prin investiţii greenfield în centre comerciale, cât şi prin preluări şi achiziţii.
"În ţările Europei Centrale şi de Est, piaţa de retail devine din ce în ce mai concentrată, cele mai mari schimbări privind preferinţele de cumpărare ale consumatorilor având loc, pe parcursul anului trecut, în România şi Rusia", acestea sunt principalele concluzii ale studiului "Shopping Monitor".
Studiul arată că piaţa de retail est-europeană se aseamănă din ce în ce mai mult cu cea din ţările Europei de Vest, însă în unele ţări din această zonă se păstrează încă ceva din particularităţile comerţului tradiţional. Potrivit studiului, există însă diferenţe considerabile între ţări în ce priveşte structura şi organizarea pieţei, deşi acestea au consemnat un trend asemănător de dezvoltare, cea mai mare concentare a pieţei de retail a fost consemnată de Slovenia. Pe piaţa românească, în ce priveşte comerţul alimentar, micile magazine de cartier au cumulat 33% din preferinţele consumatorilor, în timp ce hipermarketurile şi magazinele de tip discount au consemnat cea mai dinamică creştere din regiune.
Lanţurile de retail joacă un rol important pe piaţa de profil est-europeană
Potrivit studiului, lanţurile internaţionale de retail continuă să deţină un rol dominant pe piaţa de profil est-europeană, alături de reţelele comerciale locale. Cercetarea GfK remarcă faptul că există o serie de diferenţe între cumpărătorii din ţările central şi est-europene în ceea ce priveşte alegerea magazinului favorit. Astfel, hipermarketul reprezintă locul favorit pentru cumpărături în Cehia,Ungaria, Slovenia şi capitala Rusiei, Moscova, în timp ce supermarketul deţine supremaţia în Croaţia şi Serbia. România şi Bulgaria sunt singurele ţări din Europa Centrală şi de Est unde micile magazine de cartier continuă să deţină supremaţia pe piaţă, totuşi rata de penetrare a hipermarketurilor, în cele două ţări, alături de Rusia, a fost, în 2006, cea mai mare din regiune. Pe de altă parte, lanţurile de magazine de tip discount au dominat preferinţele consumatorilor polonezi, maghiari, cehi şi ruşi, înregistrând cea mai mare rată de penetrare şi pe piaţa românească.
"În ceea ce priveste evoluţia preferinţei românilor cu privire la prima opţiune în alegerea locului de aprovizionare cu bunuri de uz curent (alimente, detergenţi, cosmetice etc.), hipermarketurile îşi continuă trendul ascendent din ultimii ani - astfel, dacă în 2003 ele deţineau o cotă de 3% în preferinţele românilor, această valoare a crescut la 6 şi, respectiv, 11% în următorii doi ani, atingând anul trecut 18% (conform GfK Shopping Monitor 2003-2006). În contrast cu canalele moderne de comerţ, magazinele de proximitate (de cartier) au pierdut an de an procente importante în preferinţele românilor (de la 51% în 2003 la 33% în 2006)", a declarat pentru Adevărul Luminiţa Slăvescu, project manager GfK România.
Ea a explicat că intrarea permanentă pe piaţa de retail din România a noi jucători cu reprezentare internaţională şi extinderea reţelelor de magazine până la nivelul oraşelor mici şi medii, cu precădere magazinele tip discount, a mutat focusul consumatorului dinspre produs către punctul de contact cu produsul. Conform studiilor GfK Shopping Monitor, realizate în perioada 2003-2006, deşi preţul produselor rămâne, în general, cel mai important criteriu în alegerea magazinului principal, devin din ce în mai importante aspectele legate de magazin: diversitatea gamei de produse, mediul ambiant, disponibilitatea, profesionalismul şi comportamentul angajaţilor.
Consumatorul a devenit din ce în ce mai pretenţios
La nivelul anului trecut, au avut loc modificări şi în ceea ce priveşte atitudinea consumatorului. Consumatorii au devenit mai sofisticaţi, sunt mai solicitanţi şi mai pretenţioşi şi şi-au pierdut din loialitatea faţă de un anumit magazin. Situarea magazinelor în apropierea casei sau a locului de muncă şi nivelul preţurilor reprezintă principalii factori care influenţează decizia de cumpărare şi alegerea magazinelor de către consumatori.
"Satisfacţia consumatorilor privind condiţiile de shopping este în creştere, iar, pe ansamblu, cererea este şi ea în creştere. În general, se poate spune că piaţa se maturizează, pe fondul creşterii consumului", explică autorii cercetării.
Studiul GfK Shopping Monitor 06-07 a fost realizat în România, în noiembrie 2006, pe un eşantion reprezentativ naţional de 900 de gospodării. Interviul a fost realizat faţă în faţă, în gospodăria repondentului, cu persoana responsabilă de cumpărăturile bunurilor de uz curent.