Creditul în magazin moare, dar nu se predă

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Creditele facile, de tipul "creditului doar cu buletinul" introdus în urmă cu cinci ani, i-au determinat pe români să nu se mai uite la costurile ridicate şi să facă împrumuturi direct în

Creditele facile, de tipul "creditului doar cu buletinul" introdus în urmă cu cinci ani, i-au determinat pe români să nu se mai uite la costurile ridicate şi să facă împrumuturi direct în magazine.

Afacerile cu produse bancare ale retailerilor de electronice şi electrocasnice au înflorit în ultimul an: circa 30% dintre clienţi fac credit direct în magazine, aceasta fiind cea mai mare pondere de până acum.

Noile norme de creditare aprobate săptămâna trecută de BNR şi care vor începe să fie aplicate din octombrie îngreunează procesul.

Pentru a acorda credite, Altex sau Flamingo - prin instituţiile financiare nebancare cu care colaborează - vor calcula gradul de îndatorare la creditele acordate populaţiei pe baza unor venituri cu cel mult 20% peste cele declarate la Fisc în anul anterior, şi nu doar în funcţie de adeverinţa de salariu sau alte documente, precum în prezent.

Deja retailerul Altex reacţionează şi spune că va scoate pe piaţă în curând o altă formă de creditare, cardul de credit.

Afacerile cu produse bancare ale retailerilor de electronice şi electrocasnice au înflorit, însă noile norme de creditare le vor da dureri de cap

Produsele cumpărate cu credit direct din magazin au atins un record în acest an. Din octombrie, noile norme ale băncii centrale vor reduce cu un sfert aceste tipuri de achiziţii.

Unul din trei români ajunge cu portofelul gol în magazinul de electronice şi electrocasnice, ceea ce nu îl împiedică însă să plece cu portbagajul plin. Soluţia vine de la retaileri, care au lansat tot felul de instrumente de finanţare, plecând de la faimosul "credit cu buletinul". Noile norme de creditare ale BNR, care fac inutilă adeverinţa de salariu, ar putea reduce la un sfert numărul acestor tipuri de achiziţii.

"Circa 35% din vânzările noastre de electronice şi electrocasnice sunt realizate prin creditele pe care le oferim în magazine", ne-a declarat Dragoş Simion, vicepreşedintele Flamingo. Cifra reprezintă un record în retailul de până acum cu electronice şi electrocasnice.

Compania lucrează în parteneriat cu instituţia financiară nonbancară Cetelem. Simion estimează că până în 2010 vânzările pe credit ar urma să scadă drastic, în parte pe fondul preferinţei tot mai accentuate a românilor pentru soluţii de economisire.

În curând, şi cu carduri le de credit

Circa 25% dintre clienţii Altex şi Media Galaxy folosesc instrumentele de finanţare oferite în magazine. Aşa se face că Altex a mers dincolo de creditarea oferită pentru produsele din magazinele proprii şi a lansat un credit de nevoi personale ce poate fi folosit pentru orice achiziţie, nu neapărat pentru electronice sau electrocasnice, ca până acum. Este primul retailer care atacă piaţa bancară.

În scurt timp, retailerul se va lansa şi pe carduri de credit, după cum ne-a declarat Dragoş Sîrbu, directorul general al Credex, societatea de credit de consum membră a grupului Altex. "Atuul Altex sunt reţeaua de distribuţie şi brandul familiar consumatorilor", susţine Sîrbu.

Noile norme de creditare aprobate de BNR la sfârşitul săptămânii trecute şi care ar urma să intre în vigoare în octombrie pun bariere produselor de creditare obţinute facil, de tipul "creditului cu buletinul", a cărui perioadă de glorie a fost între 2003 şi 2005, dar ale cărui "derivate" există şi azi pe piaţă.

Creditul tradiţional, în picaj

Din toamnă, băncile vor calcula gradul de îndatorare la creditele acordate populaţiei pe baza unor venituri cu cel mult 20% peste cele declarate la Fisc, în anul anterior, şi nu doar în funcţie de adeverinţa de salariu sau alte documente, precum în prezent.

"Impactul noilor norme de creditare este destul de dificil de estimat în acest moment, însă cu siguranţă el există", explică reprezentantul Flamingo. Potrivit acestuia, volumele din creditul tradiţional ar putea scădea cu oricât între 5% şi 25%.

"Probabil că o parte dintre acestea vor fi compensate cu alte forme de creditare, respectiv pe carduri de credit sau debite cu overdraft, precum şi printr-o creştere a vânzărilor cu numerar, însă nu cred că această compensare va fi integrală, prin urmare ritmul de creştere al vânzărilor se poate diminua parţial", ne-a mai declarat Dragoş Simion.

Românii au în prezent credite în valoare de peste 80 de milioane de lei, echivalentul a 22 de milioane de euro. Din acestea, peste 75% sunt credite de consum. În acest sector, pe care activează atât bănci cât şi alte instituţii financiare nebancare, este cea mai dură competiţie.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite