Cozonacul creşte afacerile Vel Pitar şi Boromir
0Cozonacul, un produs tradiţional românesc, are mare căutare printre consumatorii din Europa Pe o piaţă extrem de fragmentată, estimată anul trecut la aproximativ 1,3-1,5 miliarde de
Cozonacul, un produs tradiţional românesc, are mare căutare printre consumatorii din Europa
Pe o piaţă extrem de fragmentată, estimată anul trecut la aproximativ 1,3-1,5 miliarde de euro, producătorii de panificaţie Boromir şi Vel Pitar se "duelează" de câte ori se iveşte ocazia achiziţionării unei fabrici de morărit ori a unor spaţii destinate desfacerii.
Începute în 1994, respectiv 1999, businessurile Boromir, respectiv Vel Pitar au ajuns la cifre de afaceri fabuloase, având în vedere că produsele comercializate sunt în mai mică măsură din gama premium.
Mergând oarecum în paralel cu dezvoltarea, pornită iniţial din Vâlcea, afacerea ambilor producători se diferenţiază acum subtil, prin încercarea de a fabrica alte produse decât concurenţa, de a cumpăra şi licita fabrici pe care şi le doresc şi competitorii.
Cu afaceri de aproape 80 milioane de euro, Boromir a achiziţionat anul trecut o fabrică de pâine, în Ialomiţa, pentru suma de 1,2 milioane euro. Bătălia s-a dat, cum era de aşteptat, cu principalul său competitor, Vel Pitar. Mişcarea face parte dintr-un lung şir de achiziţii ale celor doi concurenţi, care în ultimii ani au înghiţit cam tot ce era de vânzare în domeniu. Dinel Boromiz, unul dintre acţionarii grupului spune că nu va rata nicio ocazie de achiziţii, dacă aceasta se va ivi. La fel, şi Vel Pitar. "Compania noastră este interesată de orice oportunitate care poate aduce valoare businessului său, de aceea extinderea şi achiziţia de noi unităţi este foarte profitabilă", ne-a declarat coordonatorul de PR al Vel Pitar.
Achiziţii importante pentru fiecare parte
Grupul Boromir a cumpărat de-a lungul timpului o serie de fabrici de pâine şi mori în toate regiunile ţării şi a început să dezvolte şi o reţea de magazine proprii. Vel Pitar a preluat, în ultimii ani, fabrici de pâine din Bucureşti, Balş, Târgu Jiu, Iaşi şi Piteşti.
Evoluţia grupului Boromir s-a bazat pe extinderea unor capacităţi de producţie, a diversificării gamei de produse, dar şi achiziţiei producătorului de paste făinoase ProPasta Iaşi. Compania şi-a dublat capacitatea de producţie de paste făinoase în urma preluării ProPasta printr-o tranzacţie de aproximativ 600.000 de euro.
Boromir s-a lansat anul trecut şi pe piaţa de făină cu o linie de împachetare a făinii la pungă. Tot anul trecut, Boromir a anunţat investiţii în activităţi de retail, prin deschiderea unor supermarketuri sub brandul Avantaj în Râmnicu Vâlcea şi Buzău.
"Pe piaţa românească se remarcă, în acest moment, un trend ascendent în ceea ce priveşte consumul de produse tradiţionale gata preparate", a declarat Boromiz. Concurenţa venită din UE nu îi sperie pe producătorii români. "Companiile străine îşi fac simţită prezenţa în marile reţele de retail. Studiile arată că îşi vor diversifica oferta. Boromir este pregătită să contracareze aceasta, astfel încât să nu piardă din piaţa pe care o deţine", a mai spus Dinel Boromiz. Grupul Boromir este una dintre puţinele companii care exportă cozonaci în UE, acesta fiind un aliment tradiţional românesc. Din acest motiv, cozonacii sunt exportaţi în comunităţile de români din Europa. Pe de altă parte, Vel Pitar nu exportă încă produsele sale, dar odată cu intrarea pe piaţa liberă europeană intenţionează să se extindă şi în afară.
Vel Pitar îşi extinde reţeaua de magazine prin franciză
Producătorul din industria de morărit şi panificaţie Vel Pitar din Râmnicu Vâlcea se va diviza în firme distincte. Operaţional, divizarea companiei va începe cu data de 12 martie. Activitatea Vel Pitar se va desfăşura de la acea dată prin trei societăţi - 7 Spice (care va prelua activitatea de morărit), Vel Pitar (activitatea de panificaţie) şi VP Magassin (pentru activitatea de retail). Potrivit reprezentanţilor Vel Pitar decizia are ca scop transformarea unor divizii ale Vel Pitar în unităţi de profit independente. Peste 65% din cifra de afaceri a companiei provenea din activitatea de panificaţie, restul fiind distribuită în mod egal între morărit şi retail. Potrivit lui Dan Trifu, director de dezvoltare al Vel Pitar, prin acest proces noile companii pot fructifica mai bine oportunităţile oferite de piaţă în domeniile în care activează.
Vel Pitar a deschis în 2006 circa 15 magazine specializate construite pe conceptul "Neighborhood Bakery" (brutărie de cartier), reprezentanţii companiei intenţionând ca, de anul acesta, să acorde primele francize ale acestui nou tip de locaţii. Trifu a mai precizat că, alături de locaţiile existente, Vel Pitar va cumpăra sau închiria şi alte spaţii pentru magazine. "Am identificat câteva zeci de locaţii în toată ţara care se pretează acestui concept. După ce vom deschide mai multe magazine proprii, vom acorda franciza pentru provincie", a mai spus Trifu.
Vel Pitar este deţinută de fondul de investiţii Broadhurst, care a aplicat la mai multe din societăţile pe care le deţine strategia de a scoate în afara companiilor activele care nu ţin de obiectul principal de activitate.
Grupul Vel Pitar a realizat, în 2005, o cifră de afaceri de 74,3 mil. euro şi un profit de 1,7 milioane de euro.
La nivelul industriei de morărit şi panificaţie, pe lângă Boromir şi Vel Pitar Râmnicu Vâlcea, mai concurează Dobrogea Grup Constanţa, Loulis, Ravoca Com Agro Pan Vaslui şi Pan Group Craiova. Cotele principalilor jucători din morărit şi panificaţie variază între 4%-6%, în timp ce piaţa neagră reprezintă circa 40% din total.
Vel Pitar
Strategie
- În următorii trei ani, compania va creşte numărul magazinelor specializate de panificaţie până la 50% din numărul total de spaţii de retail ale companiei, faţă de doar 2%-3% în prezent.
- Compania administrează, în prezent, în jur de 190 de magazine, din care doar cinci sunt specializate.
- Investiţiile companiei în reţeaua de magazine se ridică la 500.000 de euro în acest an.
Rezultate
Cifră de afaceri: + 20% pentru 2007, faţă de 2006 (nu a fost precizată cifra de afaceri pe anul trecut)
Număr de angajaţi: 5.000
Fabrici de pâine deţinute: şapte capacităţi de morărit şi 12 de panificaţie
Număr magazine deţinute: 190
Cota de piaţă: lider pe piaţa de panificaţie proaspătă şi ambalată;
Investiţii 2007: 20 mil. euro, destinate achiziţiei de tehnologie, modernizarea spaţiilor de producţie
Extindere: în franciză
Produse: sortimente de pâine ambalată (Vel Pitar, French Toast, French Rolls, Panissimo), pâine neambalată; rulade Almadolce, Roll4ever şi cozonacii Vel Pitar; făină
Acţionari: fondul american de investiţii Broadhurst Investments Limited, administrat în România de New Century Holdings
Boromir
Strategie
- În 2006 achiziţionează Morărit Panificaţie Ialomiţa, cu 1,2 mil. euro
- 2005 începe investiţiile în retail prin deschiderea unor hipermarketuri sub brandul Avantaj
- 2004 cumpără ProPast Iaşi pentru 600.000 de euro şi îşi dublează capacitatea de producţie pe segmentul pastelor
- 1998-2002 achiziţionează trei mori în Sibiu, Buzău şi Deva, operaţiuni în urma cărora grupul controlează circa 10% din industria de morărit din ţară.
Rezultate
Cifră de afaceri: 80 mil. euro (în 2006); preconizează o creştere de 10% pentru 2007
Număr de angajaţi: 2.805
Fabrici de pâine deţinute: patru (în Rm. Vâlcea, Buzău, Hunedoara şi Mediaş) şi cinci centre de producţie (Rm. Vâlcea, Sibiu, Buzău)
Număr magazine deţinute: trei magazine "Avantaj", cu extinderi în 2007; 27 de magazine proprii de mici dimensiuni în oraşele unde deţine fabricile de pâine
Cota de piaţă: 10%
Investiţii 2007: circa 5 mil. euro
Extindere: în franciză
Produse: făină, mălai, cozonaci, covrigi, croissant, foi cremşnit, biscuiţi, pişcoturi (savoiardi) şi paste făinoase
Acţionari: cinci persoane fizice