Consumatorii cu venituri mici cred că situaţia lor materială se va îmbunătăţi

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Persoanele cu câştiguri sub medie au aceleaşi aşteptări şi percepţii în ceea ce priveşte consumul ca şi clasa mijlocie. În schimb, comportamentul de cumpărare în rândul celor două

Persoanele cu câştiguri sub medie au aceleaşi aşteptări şi percepţii în ceea ce priveşte consumul ca şi clasa mijlocie. În schimb, comportamentul de cumpărare în rândul celor două clase sociale diferă, cei cu venituri mici fiind constrânşi de puterea de cumpărare redusă.

Un studiu al companiei de cercetare a pieţei Synovate, care analizează atitudinile, valorile şi comportamentul de cumpărare al consumatorilor cu venituri mici şi medii, arată că, pentru cele două categorii sociale, sănătatea, familia şi sentimentul de securitate ocupă primele locuri în topul celor mai importante aspecte, acestea fiind urmate de posibilitatea de a avea o locuinţă, educaţie şi de speranţa unor venituri mai mari. "Sănătatea, familia şi securitatea personală reprezintă cele mai importante aspecte pentru 80% din repondenţii cu venituri medii şi mici, urmate de posibilitatea de a avea o locuinţă , educaţie şi venituri mai mari", se precizează în studiu.

Cercetarea Synovate a fost realizată pe un eşantion reprezentativ de 8.000 de persoane, cu venituri mici şi medii, din 14 ţări în curs de dezvoltare, printre care şi România.

Potrivit studiului, unul din trei repondenţi, din ambele categorii sociale, consideră că, în următorii cinci ani, situaţia lor materială şi socială se va îmbunătăţi.

Consumatorii cu venituri mici preferă brandurile autohtone

În ceea ce priveşte atitudinea de consum, aproape 60% din persoanele cu venituri mici preferă brandurile autohtone, în măsura în care există un bun raport calitate/preţ, o treime dintre repondenţi apreciind că brandurile autohtone sunt la fel de bune ca şi cele internaţionale. Totodată, studiul Synovate relevă că 31% din persoanele intervievate sunt de acord cu ideea potrivit căreia majoritatea oamenilor nu fac diferenţa între brandurile locale şi cele internaţionale.

În ciuda decalajului privind veniturile, rezultatele studiului au indicat că singura diferenţiere între cele două grupe sociale este în privinţa gradului de dotare cu anumite produse. Astfel, persoanele cu venituri medii au declarat că au în proprietate personală calculatoare, maşini şi că deţin conturi bancare sau carduri de credit într-o măsură mai mare decât cei cu venituri mici.

"Deşi percepţia majorităţii spune că cei cu venituri mici se îndreaptă către produse de calitate inferioară, datele demonstrează contrariul. Cercetarea arată că cei cu venituri mici doresc aceleaşi lucruri de la viaţă ca şi cei cu venituri medii, dar sunt constrânşi de puterea de cumpărare redusă. Acest lucru sugerează că, odată ce veniturile lor vor creşte - tendinţă previzionată pentru majoritatea pieţelor în dezvoltare, consumatorii cu venituri mici vor dezvolta acelaşi comportament de consum ca şi cei din clasa mijlocie", a declarat directorul Synovate, Mike Sherman.

Întrebarea care se pune este ce pot face retailerii pentru a accelera şi susţine fenomenul de creştere a consumului, pe fondul măririi veniturilor şi, implicit, a nivelului de trai, se întreabă autorii cercetării.

De asemenea, aceştia au arătat că, în cazul unor posibile venituri suplimentare, 38% din consumatorii cu venituri mici au declarat că ar cheltui suma respectivă, 47% din ei ar investi sau economisi sumele disponibile sau şi-ar achita datoriile, în vreme ce 34% din consumatorii din clasa mijlocie ar cheltui veniturile suplimentare şi 56% ar realiza investiţii.

Creditul - alternativă pentru o viitoare creştere

Studiul Synovate mai arată că, pentru pieţele aflate în curs de dezvoltare, cheia pentru o viitoare creştere este accesul cât mai facil al consumatorilor cu venituri mici la credite, cât şi o mai bună relaţie comerciant-client.

"Categoria celor cu venituri mici este mare (…) ei au nevoie de soluţii la îndemână care să le aducă atât beneficii, cât şi calitate", mai spune Sherman.

De asemenea, analiştii Synovate au arătat că retailerii trebuie să înţeleagă că, pe pieţele aflate în dezvoltare, competiţia vine nu doar de la alte branduri din aceeaşi categorie de produse, ci de la toţi producătorii.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite