Construcţiile, sectorul cu cea mai rapidă creştere

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Piaţa românească a construcţiilor a atins, în anul 2006, nivelul de aproape 12 miliarde de euro, în creştere cu 18% faţă de anul anterior, se arată într-un studiu al firmei de

Piaţa românească a construcţiilor a atins, în anul 2006, nivelul de aproape 12 miliarde de euro, în creştere cu 18% faţă de anul anterior, se arată într-un studiu al firmei de consultanţă şi cercetare PMR.

Economia românească a consemnat o rată de creştere ridicată, iar construcţiile reprezintă sectorul cu cea mai rapidă expansiune, menţionează raportul PMR, intitulat "Sectorul construcţiilor în România în perioada 2007-2009".

Potrivit studiului, piaţa construcţiilor este atractivă pentru investitorii străini, în contextul aderării României la UE. În următorii ani, România va beneficia de fonduri europene nerambursabile în valoare de 20 de miliarde de euro, iar o parte din aceşti bani va merge şi în sectorul construcţiilor, ccea ce va avea o influenţă pozitivă asupra dezvoltării pieţei de profil. Însă, se pare că autorităţile şi companiile locale nu sunt capabile să ducă la bun sfârşit proiecte mari de infrastructură şi, prin urmare, se aşteaptă pe viitor o expansiune a companiilor străine de construcţii pe piaţa romanească, sunt de părere analiştii PMR.

Raportul PMR menţionează pentru următorii ani aceeaşi notă optimistă pentru sectorul construcţiilor, pentru anul 2007 fiind estimat un avans de 15%, faţă de nivelul anului 2006. În schimb pentru perioada 2008-2009, studiul PMR anticipează o rată de creştere mai lentă, faţă de anii anteriori.

Potrivit datelor Asociaţiei Române a Antreprenorilor de Construcţii (ARACO), anul trecut, piaţa românească a construcţiilor a ocupat o pondere de 10% din produsul intern brut al ţării. "Estimăm că, pe termen mediu, ponderea construcţiilor în PIB să crească la 12%", a declarat, recent, Laurenţiu Plosceanu, preşedintele ARACO.

El spune că preţul pe metru pătrat construit se va majora în 2007 cu 15-17%, pe fondul majorării salariilor cu 23% şi al creşterii preţului manoperei. În prezent, preţul pe metru pătrat construit în România variază între 300 şi 2.500 euro, circa 20% din această valoare reprezentând manopera.

Oferta insuficientă de locuinţe, oportunitate de dezvoltare

Potrivit PMR, factorii principali care vor sta la baza dezvoltării pieţei construcţiilor vizează creşterea investiţiilor străine directe, accesarea fondurilor nnerambursabile alocate de Uniunea Europeană, mai ales pentru proiectele de infrastructură, disponibilitatea materiei prime, prin intrarea pe piaţa locală a companiilor multinaţionale producătoare de materiale de construcţii, fondul insuficient de spaţii locative, precum şi deschiderea pieţei pentru companiile străine, în special pentru construcţia proiectelor de mari dimensiuni şi pentru achiziţii şi preluări.

Autorul studiului, Szymon Jungiewicz, spune că, în ciuda perspectivei optimiste, dezvoltarea sectorului construcţiilor din România ar putea întâmpina şi obstacole, cum ar fi problemele generate de asigurarea forţei de muncă, pe fondul emigrării a tot mai multor muncitori români în Europa de Vest, precum şi lipsa experienţei companiilor locale în derularea şi implementarea proiectelor de mari dimensiuni.

În opinia analiştilor PMR, pentru perioada următoare, construcţiile rezidenţiale şi spaţiile comerciale au perspective de creştere încurajatoare, investiţiile în cele două sectoare fiind susţinute, în special, de developeri internaţionali. "Piaţa românească a spaţiilor comerciale moderne a cunoscut o dezvoltare fără precedent (…) România, în special Capitala ţării, Bucureşti, reprezintă o piaţă atractivă pentru retailerii internaţionali, spaţiile comerciale moderne de tipul hipermarketuri şi malluri având cele mai bune perspective de dezvoltare", se precizează în studiu.

Construcţiile civile, dominate de proiecte mari de infrastructură

Ca şi în alte ţări din Europa Centrală şi de Est, proiectele privind îmbunătăţirea infrastructurii rutiere reprezintă un segment important pe piaţa construcţiilor din România. Principalele probleme în acest domeniu sunt generate de slaba dezvoltare a infrastructurii rutiere, precum şi starea foarte proastă a drumurilor. În acest context, specialiştii PMR estimează că două treimi din suprafaţa totală a infrastructurii rutiere din România trebuie refăcută.

Fondurile considerabile alocate de Uniunea Europeană pentru proiectele de refacere a infrastructurii oferă României o oportunitate pentru remedierea acestei probleme şi îmbunătăţirea situaţiei. Potrivit statisticilor PMR, nu mai puţin de patru miliarde de euro, reprezentând fonduri nerambursabile, au fost alocate Romăniei de către UE pentru proiecte de infrastructură.

La acestea se adaugă proiecte guvernamentale privind reabilitarea căilor rutiere şi construirea, pănă la finele anului 2013, a 1.300 de kilometri de autostradă. "Majoritatea proiectelor de infrastructură rutieră de anvergură va fi derulată de consorţii de firme internaţionale şi companii de construcţii mari, care vor angrena, probabil şi companii locale, ca subcontractori locali", apreciază Szymon Jungiewicz.

Piaţa construcţiilor - plusuri şi minusuri

+ creşterea fluxului de investiţii străine directe

+ accesarea fondurilor nnerambursabile alocate de Uniunea Europeană

+ disponibilitatea materiei prime la costuri relativ mici

+ deschiderea pieţei pentru companiile străine de profil

+ achiziţii şi preluări

- lipsa forţei de muncă, pe fondul emigrării a tot mai multor muncitori români în Europa de Vest

- lipsa experienţei companiilor locale în derularea şi implementarea proiectelor de mari dimensiuni

Dinamica sectorului, în perioada 2000-2006

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite