Conflictele între angajaţi generează pierderi semnificative pentru firme
0Companiile cu peste 1.000 de angajaţi pot suferi daune de ordinul milioanelor de euro din cauza disputelor dintre salariaţii Disputele între angajaţi consumă timp şi afectează
Companiile cu peste 1.000 de angajaţi pot suferi daune de ordinul milioanelor de euro din cauza disputelor dintre salariaţii
Disputele între angajaţi consumă timp şi afectează productivitatea muncii. Stresul, lucrul sub presiune şi competiţia internă dintre salariaţi duc inevitabil la tensiuni şi conflicte.
Studiile de profil arată că scăderea productivităţii muncii din cauza acestui tip de conflicte poate ajunge chiar până 50%, implicând costuri suplimentare pentru companie.
Potrivit specialiştilor de la Mediators, singura organizaţie specializată în medierea conflictelor între angajaţi, colaborarea este comportamentul cel mai agreat de manageri în organizaţiile pe care le conduc, pentru realizarea productivităţii planificate.
Însă, colaborarea între angajaţi nu este întotdeauna un lucru perfect controlabil, iar menţinerea unui climat relaxat de lucru este deja recunoscut ca fiind o utopie.
Managerii consumă timp pentru a media conflicte
Frustrările acumulate de angajaţi constituie un factor care nu poate fi cuantificat cu exactitate şi care se concretizează, în principal, în lipsa de responsabilitate a angajatului în achitarea sarcinilor de serviciu. Studiile arată că 42% din timpul managerilor este ocupat cu rezolvarea conflictelor şi demersul de a convinge angajaţii să facă ceea ce trebuie.
Specialiştii Mediators subliniază că scăderea în procente de până la 50% a productivităţii muncii este cauzată de conflicte. Potrivit acestora, managerii din organizaţiile mari din România, cu peste 1.000 de angajaţi, au anunţat costuri de până la 1,5 milioane euro anual. Vlad Nedelcu, ma nagerul Mediators, a declarat pentru "Adevărul" că soluţia medierii este bine-venită în acest moment în România.
"Există motive pertinente pentru această afirmaţie: integrarea în Uniunea Europeană a accentuat criza de personal existentă pe piaţa românească. Mai mult, reglementările Uniunii Europene au încurajat protecţia angajaţilor, ceea ce sporit presiunea companiilor de a fideliza angajaţii", precizează Vlad Nedelcu.
Specialiştii în resurse umane apreciază că într-o organizaţie conflictele sunt inerente, acestea fiind alimentate de competiţia internă între angajaţi şi chiar de modul defectuos cum au fost stabilite obiectivele, însă cele mai păguboase sunt conflictele mocnite, nu cele deschise.
Conflictele mocnite, cele mai păguboase
Amalia Pâcleanu-Săvinescu, managing partner în cadrul companiei de consultanţă în resurse umane Tandem Consulting, a declarat pentru "Adevărul" că majoritatea conflictelor din organizaţii sunt mocnite, ca o consecinţă a faptului că în procesul de socializare şi adaptare la normele companiei, oamenii deprind diferite comportamente organizaţionale prin care îşi maschează intenţiile şi motivaţiile egoiste şi neconstructive.
"Contrar opiniei comune, situaţiile conflictuale care merită atenţia nu se limitează la cele deschise, în care limbajul devine mai dur şi divergenţele îmbracă o notă personală.
Conflictele mocnite sunt la fel de păguboase. Rolul managerului devine cu atât mai important cu cât aceste situaţii nu sunt la suprafaţă, evoluează în tăcere şi antrenează un mecanism subteran de erodare a calităţii şi eficienţei relaţiilor. Astfel, de multe ori, conflictele mocnite cuprind mai multe straturi şi mai multe surse de dezacord", a menţionat Amalia Pâcleanu-Săvinescu.
Aceasta mai spune că cheltuielile cu conflictele negestionate pot fi extrem de mari, de la cele necesare înlocurii unor echipe întregi până la costurile specifice unor schimbări în strategia companiei.
Investiţii mici pentru mediere
Oficialul Mediators a adăugat că este esenţial pentru companii să urmărească dezvoltarea unui climat constructiv şi pozitiv la locul de muncă. "Privind comparativ, sumele investite pentru mediere sunt mult mai mici decât notele de plată ale conflictelor existente în organizaţii, în contextul în care peste 40% din timpul managerilor este dedicat rezolvării conflictelor şi încurajării angajaţilor să facă ceea ce trebuie", a adăugat managerul Mediators.
Astfel, metoda propusă de Mediators este simplă, dar eficientă, centrată pe cauzele conflictelor dintre angajaţii de la diferite niveluri ierarhice. Vlad Nedelcu spune că disputa între angajaţi se poate rezolva în marea majoritate a cazurilor. Potrivit acestuia, până la nivelul de criză al conflictului, metoda funcţionează în aproape toate cazurile.