Companiile de research nu fac politică

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Sondajele electorale sunt tot mai puţin atractive pentru firmele din domeniu Firmele care efectuează studii de piaţă susţin că sondajele politice nu aduc foarte mulţi bani şi pot

Sondajele electorale sunt tot mai puţin atractive pentru firmele din domeniu

Firmele care efectuează studii de piaţă susţin că sondajele politice nu aduc foarte mulţi bani şi pot afecta negativ imaginea companiei.

Cu toate că este an electoral, cele mai multe companii care activează în domeniul cercetării ocolesc domeniul politic, indiferent că este vorba de nume mari internaţionale sau de companii locale. "În ceea ce priveşte cercetarea politică nu considerăm că putem veni cu ceva ce nu ar avea ceilalţi jucători de pe piaţă.

În plus, nu avem istorie şi tradiţie în acest domeniu", spune directorul general al Daedalus Consulting, Daniel Enescu. El precizează că, de asemenea, există şi riscul ca intrarea în cercetarea politică să pună presiune asupra păstrării verticalităţii în relaţia cu clienţii.

Mai mult, unele companii care au activat în domeniul sondajelor politice au renunţat la această nişă. Cel mai bun exemplu în acest sens este IRSOP, una dintre cele mai vechi firme de cercetare de pe piaţa autohtonă. "Nu ne interesează din punct de vedere metodologic, economic şi imagologic", spune Petre Datculescu, directorul general al companiei.

Reprezentanţii firmelor din domeniu susţin că cercetările din domeniul politic sunt sensibile, mai ales când sunt depăşite marjele de eroare, de multe ori existând suspiciunea faptului că sondajele sunt "comandate".
De asemenea, explicaţia lipsei de interes pentru nişa politică este dată şi de bugetele alocate pentru acest sector.

"Piaţa cercetărilor politice este situată undeva între unu şi două milioane de euro şi are o ciclicitate legată de alegeri - în special de cele parlamentare", afirmă Daniel Enescu. Reprezentanţii companiilor cu tradiţie în domeniul sondajelor politice susţin că cei mai mulţi bani se câştigă din alte sectoare.

"Comparativ cu perioada corespunzătoare a anului 2007, în primele cinci luni ale acestui an, ponderea sondajelor de opinie publică cu tematică electorală a crescut cu 15%. Această creştere nu este însă cea mai importantă. Volumul de cercetare realizat în alte domenii a cunoscut ritmuri de creştere superioare", spune Andrei Muşetescu, director executiv al TNS CSOP.

Piaţa cercetării creşte în 2008 cu 20%

Dacă în alte ţări studiile de piaţă sunt necesare pentru lansarea oricărui produs, la noi cercetarea este la început, iar valoarea mică a pieţei este compensată de ritmul mare de creştere.

"În ţara noastră, cercetarea de piaţă a avut ritmuri de creştere superioare mediei europene în ceea ce priveşte oricare din criteriile avute în vedere", declară Andrei Muşetescu. Potrivit companiilor în domeniu, afacerile cu studii de piaţă s-au situat anul trecut în jurul valorii de 30 milioane de euro, iar pentru acest an se aşteaptă o creştere de 20%.

Andreea Cireaşă, contabil-şef la AC Nielsen, spune că, în acest moment, piaţa este dominată de studiile destinate produselor de larg consum şi în special de cele axate pe explorarea obiceiurile şi preferinţelor de consum, precum şi evaluările de brand.

Pe lângă acestea, încep să crească simţitor studiile realizate în zona serviciilor, în general, nu doar în domeniul bancar şi cel al telecomunicaţiilor. Preţurile pentru asemenea servicii variază în funcţie de mai mulţi factori, dintre care cei mai importanţi sunt lungimea şi complexitatea chestionarului.

"În general, pentru un sondaj de opinie reprezentativ la nivel naţional, respectiv 1.000 de subiecţi, preţul este situat între 15.000 şi 25.000 de euro", menţionează Daniel Enescu. Cele mai scumpe studii depăşesc 100.000 de euro. Principalele companii de cercetare de piaţă din România sunt ACNielsen, Daedalus Consulting, GFK, Mercury Research şi Synovate.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite