Companiile private alocă bugete semnificative pentru cercetare
0Produsele noi dezvoltate reprezintă un element esenţial pentru succesul unei afaceri În spatele produselor finite care ajung în rafturile magazinelor din ţară stă munca de cercetare a
Produsele noi dezvoltate reprezintă un element esenţial pentru succesul unei afaceri
În spatele produselor finite care ajung în rafturile magazinelor din ţară stă munca de cercetare a departamentului specializat din cadrul fiecărei companii. Investiţii anuale care se ridică la milioane de euro, dar şi o căutare continuă atunci când vine vorba de forţa de muncă.
Chiar dacă, la nivelul ţării noastre, investiţiile în cercetare sunt cu mult sub media europeană, mediul privat reuşeşte să aloce resurse importante în acest sens. Comparativ, institutele de cercetare aflate în proprietatea statului se află în stadiul trecerii în proprietate privată, principala problemă fiind terenurile pe care acestea le deţin şi care le transformă în adevărate ţinte imobiliare.
Actavis alocă cinci milioane de euro Esenţial într-o companie care dezvoltă anual noi şi noi produse, departamentul de cercetare numără însă puţini angajaţi. Astfel, la nivelul companiei Actavis România, unul dintre liderii europeni în domeniul producţiei de medicamente oncologice generice, doar opt angajaţi lucrează în acest departament specializat. "În prezent, Actavis în România numără aproape 300 de angajaţi. Din aceştia, aproximativ 3% (8 persoane) sunt implicaţi în medie în activitatea de cercetare-dezvoltare a companiei", a declarat, pentru "Adevărul", Cornelia Stancu, Regulatory Affairs and Research & Development Director în cadrul Actavis România.
Potrivit acesteia, de la preluarea companiei Sindan în 2006, Actavis a investit în total aproximativ 3 milioane de euro, pentru anul în curs planul de investiţii fiind de circa 5 milioane de euro. "În 2007, investiţiile se concentrează atât pe achiziţia de echipamente pentru producţie şi în extinderea reţelei de distribuţie, dar şi în cercetarea de noi molecule generice.
Pentru acestea din urmă, investiţiile în departamentul de cercetare şi dezvoltare s-au ridicat anul trecut la aproape 300.000 de euro, în timp ce anul acesta investiţia va ajunge la un milion de euro", a precizat Stancu. Astfel, până la sfârşitul anului, creşterea sumelor alocate în acest sens va creşte cu peste 50% faţă de anul trecut. Şi la nivelul companiei Farmec Cluj investiţiile în acest departament ocupă un loc important. "Anual, 5% din profitul companiei se reinvesteşte, fondurile respective fiind direcţionate către departamentul de cercetare-dezvoltare", a precizat Ioana Borza, manager marketing cercetare, Farmec Cluj.
Anul trecut, compania a realizat un profit brut de 2,5 milioane de euro, în creştere cu 55% faţă de 2005, şi o cifră de afaceri de 19 milioane de euro. În cadrul companiei sunt implicaţi în prezent, în mod direct în această activitate, peste 30 de specialişti, reprezentând aproximativ 5% din personalul total. Peste trei produse, lansate anual Produsele noi asigură o mare parte din succesul unei afaceri. Reîmprospătarea gamelor de produse existente reprezintă un aspect esenţial pentru atragerea clientului.
"În prezent, în portofoliul de proiecte noi se numără aproximativ 20 de produse. Din cele 20 de produse, aproximativ 3-5 sunt finalizate anual", spune Stancu. Deşi la prima vedere acest număr poate părea mic, în spatele înregistrării unui nou produs pe piaţă este un volum de muncă imens. De cealaltă parte, Farmec lansează anul peste 30 de produse noi, repartizate pe toate segmentele pieţei de cosmetice din România: creme, emulsii, loţiuni, deodorante, cosmetică decorativă, produse de îngrijire a părului etc. Stancu susţine că departamentul de cercetare-dezvoltare joacă un rol esenţial în evoluţia unui business.
"Produsele noi dezvoltate asigură succesul afacerii, accesul pacienţilor la tratamente noi, revoluţionare, la o terapie adaptată perfect pieţelor Uniunii Europene. Iar dacă ar fi să mă limitez la două cuvinte, consider că acest departament trebuie să fie motorul de dezvoltare într-o afacere ca a noastră", a precizat Stancu. Forţa de muncă, o problemă-cheie Forţa de muncă este însă una dintre problemele-cheie ale acestui domeniu, pentru că, după cum susţine reprezentanta Farmec Cluj, "inovaţia nu înseamnă doar muncă, ci şi geniu". În opinia sa, specialiştii în cercetarea produselor cosmetice sunt relativi puţini.
"Lipsa forţei de muncă pe acest segment este o problemă reală. Acest lucru se datorează nu atât lipsei de personal din domeniile implicate, cât mai ales lipsei specializării acestora în domeniul cosmeticii", spune Borza. Potrivit acesteia, procesul de creare al unui nou produs cosmetic este unul deosebit de complex şi implică specialişti din multe domenii de activitate: marketing, farmacie, medicină, biologie, biochimie etc. Şi la nivelul companiei Actavis se resimte această lipsă.
"Nu este uşor să găseşti personal <> şi cu experienţă în acest domeniu. Cu atât mai mult cu cât competiţia pentru atragerea oamenilor de valoare este destul de puternică în prezent şi cu siguranţă se va intensifica datorită creşterii cifrei de afaceri şi dezvoltării businessului companiilor existente pe piaţa farmaceutică, precum şi a celor care vor veni în viitor atrase de aderarea României la UE", a precizat Stancu.