Companiile multinaţionale domină piaţa ciocolatei

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Românii au consumat, la nivelul anului 2006, aproximativ 28.000 de tone de ciocolată Piaţa ciocolatei din România este în continuă creştere, consumatorii având o permanentă deschidere

Românii au consumat, la nivelul anului 2006, aproximativ 28.000 de tone de ciocolată

Piaţa ciocolatei din România este în continuă creştere, consumatorii având o permanentă deschidere faţă de noutăţile care apar pe piaţă. Clasată pe locul opt în topul celor mai bine vândute bunuri de larg consum în comerţul cu amănuntul, această piaţă a consemnat din punct de vedere valoric un avans de 23,2% în anul 2006, faţă de anul anterior, potrivit datelor de retail audit furnizate de compania de cercetare a pieţei Nielsen România.

Fie că este vorba despre tabletele de ciocolată, figurine sau alte sortimente, producătorii lansează mereu noi arome sau combinaţii, mizând pe creşterea cotei de piaţă. Este o piaţă puternic concurenţială, primele poziţii fiind deţinute, în principal, de companiile multinaţionale.

Potrivit studiului de retail audit realizat de compania Nielsen, românii au consumat, la nivelul anului 2006, un volum de 27.959,8 tone de ciocolată, mai mult cu 19,1% faţă de anul 2005. Sortimentele care s-au vândut cel mai bine anul trecut au fost tabletele, pralinele şi napolitanele învelite în ciocolată. Însă segmentul cel mai important al pieţei a fost anul trecut reprezentat de ciocolata tablete, care şi-a adjudecat 60,9% din volumul total al pieţei şi 56,1% din valoare, conform Nielsen România. Potrivit producătorilor, în general, ciocolata cu lapte domină piaţa, urmată de ciocolata albă şi de tabletele cu diferite umpluturi, respectiv cremele de cappuccino, căpşuni, vişine, brandy şi caramel.

655,5 milioane de lei, valoarea pieţei în anul 2006

În valoare, piaţa a înregistrat o creştere constantă, ajungând, potrivit Nielsen România, la 655,5 milioane de lei în anul 2006. În prezent, pe piaţa românească a ciocolatei activează peste 70 de companii, care comercializează în jur de 90 de branduri, însă dintre aceştia numai patru-cinci producători importanţi domină piaţa.

Primii cinci producători importanţi, Kraft Food, Kandia - Excelent, Suprême Chocolat, Nestle şi Modares Food, îşi adjudecă aproape 80% din piaţă ca volum, în timp ce din punct de vedere valoric piaţa este dominată de Kraft Food, Kandia + Excelent, Suprême Chocolat, Nestle şi Ferero, care deţin o cotă cumulată de 75% din piaţă.În anul 2006, cele mai vândute mărci de pe piaţa autohtonă au fost Poiana, Laura, Primola, Joe şi Novatini, care au înregistrat în total o cotă de 43,8% din piaţă, ca volum. Din punct de vedere valoric, topul primele mărci de pe piaţă este dominat de Poiana, Milka, Primola, Laura şi Kandia, cele cinci mărci totalizând, în aceeaşi perioadă, 42,1% din valoarea pieţei de profil.

În ceea ce priveşte locul de comercializare a ciocolatei, studiul Nielsen mai arată că un procent de 26,1% din cantitatea totală de ciocolată a fost comercializată în hipermarketuri şi supermarketuri, în timp ce cea mai mare cantitate, peste 70%, a fost comercializată în cadrul magazinelor alimentare, chioşcuri, patiserii şi cofetării.

Consumul de ciocolată din România a fost anul trecut de 1,9 kilograme pe cap de locuitor, cantitate care situează piaţa locală pe unul dintre ultimele patru locuri din Uniunea Europeană, potrivit companiei Kraft Food România, care citează datele firmei de cercetare Euromonitor. "În Elveţia, de exemplu, consumul este de 11 kilograme pe cap de locuitor", a declarat, marţi, Cristina Moşteanu, Marketing Manager Kraft Food România. Potrivit acesteia, deşi consumul este scăzut, piaţa de tablete de ciocolată din România este matură în funcţie de gradul de penetrare. "Circa 76% din gospodăriile din România consumă ciocolată, ceea ce este un grad de penetrare bun", a spus Moşteanu. Producătorul de ciocolată şi cafea Kraft Foods România are în portofoliu mărci precum Poiana, Milka şi Jacobs. Vânzările de ciocolată Milka au avansat în primul trimestru cu circa 30%, iar Kraft estimează că ritmul de majorare se va menţine pe tot parcursul anului. Compania va realiza în acest an investiţii în producţia de ciocolată, în contextul unei pieţe în creştere.

Profilul consumatorului român

Potrivit unui studiu realizat de Daedalus Consulting, la nivelul anului 2006, pe un eşantion de 1.608 persoane, tabletele de ciocolată sunt mai mult consumate de către persoanele cu vârsta cuprinsă între 24 şi 34 de ani, comparativ cu cei cu vârsta cuprinsă între 35 şi 44 de ani. Totodată, batoanele de ciocolată sunt mai puţin utilizate de către persoanele cu vârsta peste 55 de ani, precum şi de către persoanele cu venit redus şi educaţie ridicată. Potrivit datelor Daedalus, care au fost culese în perioada iunie-iulie 2006, 71,9% dintre repondenţi au declarat că au consumat în ultima lună ciocolată.

Economie

Top articole

Partenerii noștri


Ultimele știri
Cele mai citite