Comerţul şi telecomunicaţiile, cele mai mari creşteri în servicii

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Statistica europeană arată că, în România, consumul rămâne principalul motor al afacerilor Anul trecut, puţine ţări din UE au avut ritmuri mai mari decât România în materie de

Statistica europeană arată că, în România, consumul rămâne principalul motor al afacerilor

Anul trecut, puţine ţări din UE au avut ritmuri mai mari decât România în materie de creşteri ale afacerilor din domeniul serviciilor. Consumismul este la noi încă tânăr şi viguros.

Serviciul de statistică al Comisiei Europene a prezentat, săptămâna trecută, un tablou al evoluţiei principalelor pieţe de servicii din statele membre şi la nivelul UE. Indicii care arată creşterea afacerilor furnizorilor de servicii de la noi au avut, anul trecut, printre cele mai mari salturi din Europa. Datele sunt cu atât mai relevante, cu cât sunt prezentate creşterile reale, care nu ţin cont de inflaţie (preţurile fiind constante).

Spre exemplu, la nivelul EU-27, în trimestrul al treilea al anului trecut, comparativ cu trimestrul al doilea, veniturile din comerţul cu autovehicule au crescut cu 1,3% (1% în zona euro). Dar, notează Eurostat, cea mai rapidă creştere între statele membre s-a înregistrat în România (11%). Cu o creştere de peste 5% s-au mai plasat doar Slovenia , Lituania şi Estonia.

Creşterea sectorului de retail a continuat în întreaga Europă, dar, evident, nu în ritmurile înregistrate în România. Creşterea din primul trimestru al anului trecut a fost de 22%, iar în ultimul trimestru, de 6%. În domeniul transportului autohton, evoluţia este diferită. O creştere susţinută au avut transportul terestru şi cel pe apă. În ce priveşte transportul aerian, după mici scăderi începute în 2006, din a doua parte a anului trecut afacerile au revenit în forţă ( 45% - creştere în trimestrul al treilea).

Creşterile sunt foarte mari când vine vorba de domenii precum comunicaţii, IT şi servicii de suport business. Anul trecut, creşterile trimestriale au depăşit 5%, în activităţile de poştă şi curierat, fiind practic cele mai mari din UE ( la nivelul UE, ritmurile au fost de sub 1%). De asemenea, suntem campioni la capitolul creşterea vânzărilor de servicii în telecomunicaţii, în 2007. În sectorul IT, după un puseu de creştere în primul trimestru al anului trecut (49%), încasările companiilor din domeniu s-au mai temperat (-15% la nivelul trimestrului al treilea).

În domeniul hoteluri şi restaurante, anul trecut a început slab. Trimestrul al doilea 2007 a adus o uşoară redresare, în schimb, în trimestrul următor (plin sezon turistic), vânzările s-au stabilizat. Este un semn că, în acest sector, e nevoie de diversificarea ofertelor de servicii.

Managerii zâmbitori

Chiar dacă nu ajung cu rezultatele la zi, statisticile de mai sus arată că, la noi, consumul mai are resurse de creştere şi piaţa nu este încă saturată. De altfel, potrivit raportului prezentat săptămâna trecută de Institutul de Statistică de la Bucureşti - "Tendinţe privind evoluţia activităţii în aprilie-iunie 2008" -, majoritatea managerilor din servicii sunt... zâmbitori. În prezentarea INS, dacă sunt mai mulţi manageri care răspund pozitiv decât cei care răspund negativ, rezultatul este un chip "numai zâmbet". Astfel, la capitolul " situaţie economică", "contracte şi comenzi", "număr salariaţi", a fost bifat "zâmbet".

În schimb, "supărare mare": marea majoritate a managerilor se aşteaptă la creşterea preţurilor. Aceasta nu e de bine nici pentru consumator şi, în consecinţă, nici pentru afacere.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite