Comerţul românesc, dominat de branduri internaţionale

0
Publicat:
Ultima actualizare:

În timp ce croaţii şi slovacii cumpără în lanţurile locale, românii rămân mari fani ai hipermarketurilor Piaţa de retail din ţara noastră este una foarte diferită comparativ cu

În timp ce croaţii şi slovacii cumpără în lanţurile locale, românii rămân mari fani ai hipermarketurilor

Piaţa de retail din ţara noastră este una foarte diferită comparativ cu cea din Europa de Sud-Est. În timp ce românii preferă shoppingul în marile lanţuri de retail prezente pe piaţa românească, nu acelaşi lucru se poate spune despre consumatorii din Europa de Sud-Est.

Şi asta, pentru că, în ţări precum Slovenia, Croaţia, Bosnia-Herţegovina şi Bulgaria, reţelele locale sunt mai bine dezvoltate decât lanţurile internaţionale.

"Retailerii locali sunt foarte bine reprezentaţi în ţările din regiune, cu excepţia României şi Bulgariei, unde dominaţia lanţurilor multinaţionale este categorică", a declarat Andi Dumitrescu, directorul general al GfK România.

Astfel, hipermarketurile Carrefour şi Metro ocupă primele poziţii într-un top al locurilor preferate de români pentru a face cumpărături, având fiecare o pondere de câte 7%, urmate de Billa, cu 6%, Artima, cu 4%, Kaufland şi Selgros, cu 3%.

Doar 2% din cei intervievaţi preferă să meargă la cumpărături în Cora, în timp ce pentru reţelele de discount a optat doar 1%. Studiul este realizat la nivel naţional, pe un eşantion de 1.000 de reprezentanţi.

Potrivit GfK, acest studiu a fost realizat şi în Croaţia, unde piaţa retailerilor este mult mai bine definită, motiv pentru care pe primul loc în top au ieşit magazinele Konzum (brand local), cu o pondere de 31%, urmate de Billa, cu 9%, şi Kaufland, cu circa 9%. În Slovacia, reţelele locale domină în preferinţele consumatorilor, 51% din aceaştia optând pentru Mercator, 25% pentru Spar şi 21% pentru un alt lanţ local - Tus. În ceea ce priveşte distribuţia bugetului unei gospodării, cea mai mare pondere a acestuia se duce pe mâncare şi băutură.

"Românii cheltuiesc 48% din bugetul familiei pe mâncare şi băutură, 6% pe îmbrăcăminte şi doar 4% pentru activităţile de divertisment. Şi asta, în condiţiile în care slovacii alocă în acest sens aproximativ 20% din buget", a precizat Dumitrescu.

Piaţa de retail va ajunge la 100 miliarde de euro

Pentru că se află în plină creştere, piaţa românească de retail prezintă cel mai mare potenţial de dezvoltare, după Rusia, comparativ cu ţările din regiune. Acest aspect este susţinut şi de majorarea preconizată a salariului mediu, care va duce implicit la creşterea vânzărilor. În prezent, ţara noastră contribuie cu până la 7% la vânzările totale din Europa Centrală şi de Est.

"Ponderea cea mai mare în vânzări o au Rusia şi Polonia, cu peste 22%, urmate de Cehia, cu 14%, şi Ungaria, cu 13%", a declarat Matthew Shinkman, manager executive services în cadrul Economist Intelligence Unit. Cât priveşte profitul net raportat de companiile din sector, procentul cel mai ridicat este înregistrat de lanţurile care operează pe piaţa rusească -între 14 şi 18%. Ţările din Europa de Sud-Est asigură un profit net de aproximativ 11-13%, în timp ce pieţele din Europa Centrală şi de Est susţin un profit de 7-10%.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite