Colgate dă România pe Polonia

0
Publicat:
Ultima actualizare:

Compania americană închide fabrica de pastă de dinţi de la Braşov, într-un program de restructurare care cuprinde alte trei fabrici din Europa. La trei ani de la anunţul de relocare a

Compania americană închide fabrica de pastă de dinţi de la Braşov, într-un program de restructurare care cuprinde alte trei fabrici din Europa.

La trei ani de la anunţul de relocare a producţiei, firma americană ia hotărârea de a sista producţia de pastă de dinţi din România. Ca urmare a deciziei, 45 de angajaţi vor rămâne fără locuri de muncă până la finalul anului.

Compania americană Colgate-Palmolive opreşte producţia de pastă de dinţi de la Braşov după trei ani de la anunţul oficial de restrângere a activităţii de producţie din România.

Potrivit informaţiilor oferite de companie, închiderea fabricii din Braşov nu are legătură cu rezultatele economice obţinute, ci cu un proces mai amplu de relocare a producţiei.

Directorul de comunicare al Colgate-Palmolive, Thomas DiPiazza, ne-a declarat că nu a fost luată nicio decizie legată de unitatea de la Braşov care va rămâne în funcţiune până la finalul anului. În comunicatul companiei se precizează că toţi angajaţii au fost asiguraţi că "intenţia de a închide fabrica din Braşov nu este rezultatul contribuţiei angajaţilor din Braşov şi a performanţelor acestei fabrici".

Aceştia au fost asiguraţi că vor primi asistenţă din partea Colgate-Palmolive. Angajaţii de la Bucureşti nu vor fi afectaţi de procestul reolcării. Motivul mutării producţiei ţine de costurile în creştere pentru materiile prime, iar pentru contracararea efectului americanii au luat încă din 2004 decizia de a reduce cu 12% forţa de muncă, dar şi capacităţile de producţie cu o treime.

Pe lista neagră sunt incluse încă trei fabrici: Anzio din Italia, Gebze din Turcia şi Salford din Marea Britanie. Iar dacă la Braşov îşi vor pierde locurile de muncă 45 de angajaţi, în celelalte ţări sunt disponibilizaţi 400 de municitori. Efortul americanilor va însemna şi costuri de restructurare de 70 milioane de euro.


România pierde din cauza infrastructurii


La noi, Colgare-Palmolive nu se află la prima închidere a unei fabrici. După ce a cumpărat fabrica de săpun Stela din Bucureşti (în zona centrală, lângă piaţa Obor), aceasta a fost demolată în 2004, iar pe terenul respectiv a fost construit un supermarket Kaufland.

Fabrica de la Braşov este situată tot în centrul oraşului şi producţia ar fi trebuit relocată în afara acestuia potrivit normelor europene. Relocarea acesteia ar fi însemnat costuri ridicate, mai ales pe o piaţă neomogenă în care motorul de creştere îl reprezintă populaţia marilor oraşe.


Monica Tatoiu, directorul general al Oriflame România, spune că piaţă autohtonă a cosmeticelor, raportată la consumul individual de produse, a atins, anul trecut, 700 milioane de euro, în creştere cu 10% faţă de anul anterior. O piaţă dificilă şi neomogenă, susţine Tatoiu, unde sunt prezenţi toţi marii jucători din vest, iar consumul per capita este de mai mic de 4 euro.

Costurile de deschidere ale unei fabrici ajung la 50 milioane de euro şi sunt greu de amortizat în condiţiile în care industria conexă de sticlă şi uleiuri volatile a fost distrusă în ultimii ani. Pe lângă aceste dificultăţi se mai adaugă şi problemele legate de infrastructură, care nu permit o mişcare rapidă, similară celei din Vest.

Ca urmare dificultăţilor din această industrie, Monica Tatoiu nu crede că în viitorul apropriat nu vom vedea investitorii din acest domeniu intrând pe piaţa românească, aşa cum este cazul investiţiilor Nokia, de la Jucu, şi Ford, la Craiova.

Simplă piaţă de desfacere


Pe plan mondial, Colgate-Palmolive anunţa anul trecut un profit net de 1,7 miliarde de dolari (aproape 1,17 miliarde de euro), în creştere cu 28,4% comparativ cu 2006, în contextul raportării unui nivel-record al vânzarilor, de 13,7 miliarde de dolari.

Vânzările grupului au urcat anul trecut cu circa 12,5%, susţinute de avansul de 16,5% înregistrat în Asia şi Africa, precum şi de creşterile de 15,5% şi 14,5% din America Latină, respectiv Europa şi Sudul Pacificului.

Potrivit datelor de la Ministerul Economiei şi Finanţelor, compania Americani Colgate-Palmolive a obţinut în 2006 un profit net de aproximativ 10,5 milioane de euro.


România va deveni una dintre pieţele de desfacere a americanilor de la Colgate, întrucât fabrica de la Braşov asigura producţia de pastă de dinţi şi compania spune că îşi va continua activitatea în piaţa românească".

Istoric

Fabrica de la Braşov a fost înfiinţată în 1926, dar ajunge la apogeu în anii `80 când sunt lansate pe piaţă sute de sortimente. În 1990, fabrica îşi schimbă denumirea din Nivea în Norvea, iar în 1993 compania Colgate-Palmolive cumpără 76% din acţinuni.

Procestul de achiziţie continuă în 2006 când firma americană cumpără de la foştii acţionari ai Norvea restul de 24% din acţiuni.

Economie



Partenerii noștri

Ultimele știri
Cele mai citite